- 4 Ιουνίου, 2024
Τροποποίηση της μελέτης για τη σιδηροδρομική γραμμή μέχρι SOVEL – Ενστάσεις του Τ.Σ. Πλατάνου
Θετικά ψήφισαν οι Σύμβουλοι του Αλμυρού στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με τη «Διατύπωση γνώμης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την τροποποίηση της υπ’αριθ.294883/9.11.2011 απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου «Σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου με το εργοστάσιο SOVEL στον Αλμυρό Μαγνησίας».
Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης ο πρόεδρος του Πλατάνου, ενημέρωσε το Σώμα, ότι ψηφίζουν με επιφύλαξη καθώς θα πρέπει να ενημερωθούν περαιτέρω για δυο πράγματα. Πρώτον εάν και κατά πόσο θα διακοπούν οδικές αρτηρίες για αγροτικούς δρόμους και δεύτερον περί των αναφορών για μεταφορά των οχλουσών δραστηριοτήτων από τον Βόλο στον Αλμυρό.
Παρότι σε ερώτηση του προέδρου εάν έχει ξανασυζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα περί μεταφοράς των οχλουσών δραστηριοτήτων στον Αλμυρό, δεν έλαβε απάντηση… αξίζει να καταγραφεί από τη δική μας μαρτυρία και το ρεπορτάζ ότι βεβαίως και έχει συζητηθεί και μάλιστα με ερωτήσεις συμβούλων που παρίσταντο στη συνεδρίαση και έχει αποτελέσει πρώτο θέμα της εφημερίδας μας πολλές φορές.
Παραθέτουμε αποσπάσματα από τα συνοδευτικά των εισηγήσεων προς τους Δημοτικούς Συμβούλους και τον χάρτη που διαγράφεται η τροποποίηση του έργου:
Η υπό μελέτη σύνδεση της Σ.Γ. Λάρισας – Βόλου με το εργοστάσιο SOVEL στον Αλμυρό Βόλου αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου έργου που αφορά τη «Σύνδεση BI.ΠΕ. Π.Ε. Μαγνησίας, λιμένος Βόλου και αεροδρομίου Ν. Αγχιάλου με το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ». Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει συνδέσεις κρίσιμων υποδομών της Π.Ε. Μαγνησίας (ΒΙ.ΠΕ., λιμάνι, αεροδρόμιο) με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με σκοπό την αύξηση του μεταφορικού έργου. Το τμήμα της σύνδεσης της Σ.Γ. Λάρισας – Βόλου με το εργοστάσιο της SOVEL αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι του ευρύτερου έργο και είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, διότι στην περιοχή του Αλμυρού λειτουργούν ήδη εκτός από το εργοστάσιο της SOVEL που αποτελεί μια μεγάλη χαλυβουργία, μικρότερες βιομηχανικές μονάδες και λιμενικές εγκαταστάσεις (λιμάνι Τσιγγέλι). Η περιοχή αυτή σχεδιάζεται να αποτελέσει τη νέα ΒΙ.ΠΕ. του Βόλου, αφού η υφιστάμενη έχει κορεστεί και δεν διαθέτει τη δυνατότητα επέκτασης.
Σκοπός της υπό μελέτη σύνδεσης είναι να καλύψει κατ’ αρχάς την μεταφορά εμπορευμάτων, σιδηροδρομικά από την βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού προς τη βόρεια Ελλάδα και στη συνέχεια προς την Ευρώπη. Η λειτουργία, λοιπόν, αυτής της σύνδεσης θα προσθέσει μεταφορικό έργο (σε τόνους ή τόνο‐χιλιόμετρα) στον εθνικό σιδηρόδρομο. Αυτό μεταφράζεται σε περιορισμένες εκπομπές ρύπων, καθώς και σε μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων.
Η αθροιστική εισαγωγή πρώτων υλών και η εξαγωγή προϊόντων από το εργοστάσιο της SOVEL μόνο ανέρχεται σε πάνω από 1 εκ. τόνους ετησίως, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι λοιπές βιομηχανίες – βιοτεχνίες της περιοχής. Επίσης, ο Αλμυρός αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη της Π.Ε. Μαγνησίας, ενώ το διεθνές αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου είναι από τα μεγαλύτερα της χώρας.
Ταυτόχρονα, η νέα Σ.Γ. προς την περιοχή Αλμυρού θα έχει τη δυνατότητα, με τη δημιουργία Σ.Σ. να αποτελέσει επέκταση του υφιστάμενου προαστιακού σιδηροδρόμου Λάρισα ‐ Βόλος, να συνδεθεί με τις εγκαταστάσεις του Αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου (σημείωση: προβλέπεται μελλοντική αναβαθμισμένη χρήση του αεροδρομίου) και να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής Αλμυρού, με την δημιουργία του προτεινόμενου Σ. Σ. στην περιοχή.
…Επειδή Η ΒΙ.ΠΕ. οδηγείται σε εξάντληση της χωρητικότητάς της θα απαιτηθούν και άλλοι οργανωμένοι υποδοχείς, τόσο για νέες μονάδες όσο και για μετεγκαταστάσεις.
Στο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΠΧΠ) Περιφέρειας Θεσσαλίας (ΦΕΚ 269/ΑΑΠ/2018) η υπό μελέτη Σ.Γ. αναφέρεται στα προγραμματισμένα έργα σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ το δίπολο Λάρισα – Βόλος μαζί με την παραλιακή περιοχή Νέας Αγχιάλου έως τον Αλμυρό χαρακτηρίζεται ως περιοχή εντατικοποίησης της βιομηχανίας.
Στην παράκτια ζώνη του Αλμυρού παρατηρείται συγκέντρωση μεγάλων βιομηχανικών μονάδων με λιμενικές εγκαταστάσεις. Η περιοχή κρίνεται κατάλληλη για την χωροθέτηση οργανωμένου υποδοχέα σε συνδυασμό με τις προτάσεις δημιουργίας εμπορευματικού λιμανιού στο Τσιγγέλι και σύνδεσής της με το σιδηροδρομικό δίκτυο, με στόχο να αποσυμφωρηθεί το λιμάνι του Βόλου από τις οχλούσες εμπορικές δραστηριότητες.
…Προβλέπεται να διατηρηθούν οι υφιστάμενες οδικές συνδέσεις της περιοχής ώστε να μην υπάρξει κανένα εμπόδιο στις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων και οικονομικών φορέων της περιοχής.