• 1 Ιουνίου, 2024

2ο Γυμνάσιο Αλμυρού: Καινοτόμες πρακτικές στην εκπαίδευση – Οι εργασίες

2ο Γυμνάσιο Αλμυρού: Καινοτόμες πρακτικές στην εκπαίδευση – Οι εργασίες

Πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 2ου  Γυμνασίου Αλμυρού από την Πέμπτη 23/05/2024 και μέχρι  την Τρίτη 28/05/2024  έκθεση δημιουργημάτων των μαθητών Α’, Β’, και Γ’ τάξης Γυμνασίου, που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας, υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού  Ελένης Ανθούλη. Μεταξύ των άλλων,  φιλοξενήθηκε και η εργασία των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου του 2ου Γυμνασίου Αλμυρού, με θέμα: Έρευνα, Μελέτη, Σχεδιασμός και Παραγωγή εκπαιδευτικού προϊόντος για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας σε μαθητές Γ΄ Γυμνασίου, συμπεριλαμβανομένων μαθητών με αναπηρία στην όραση”.

Πιο συγκεκριμένα:

Η εργασία ήταν επικεντρωμένη στις αρχές του “Σχεδιασμού για όλους”, της “Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης” και τη χρήση της τεχνολογίας της Tρισδιάστατης Eκτύπωσης. Το έργο περιελάμβανε την έρευνα, τη μελέτη, το σχεδιασμό και την παραγωγή μέσω της τρισδιάστατης εκτύπωσης,  εκπαιδευτικών προϊόντων για το μάθημα της Ιστορίας, προσαρμοσμένα κατάλληλα για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία στην όραση. Οι μαθητές εργάστηκαν πάνω στην ανάπτυξη λύσεων που θα κάνουν το μάθημα της Ιστορίας πιο προσβάσιμο και διαδραστικό. Σύμφωνα λοιπόν με το σενάριο οι μαθητές του Γ1 προσομοιάζουν τους εργαζόμενους στο ερευνητικό τμήμα της εταιρείας “KαταNόηση” και ερευνούν τις ανάγκες των χρηστών που είναι οι μαθητές του Γ2. Αντίστοιχα, οι μαθητές του Γ2,προσομοιάζουν τους εργαζόμενους στο ερευνητικό τμήμα της εταιρείας “Όμηρος” και διερευνούν τις ανάγκες των χρηστών, που είναι οι μαθητές του Γ1. Οι δύο εταιρείες στο ρόλο των ερευνητών, διεξάγουν έρευνα για την παραγωγή εκπαιδευτικού προϊόντος για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας σε μαθητές Γ΄ γυμνασίου, συμπεριλαμβανομένων μαθητών με μερική ή ολική τύφλωση. Πρόκειται για εταιρείες ανταγωνιστικές, που έχουν ως αντικείμενο την παραγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών προϊόντων που θα είναι προσβάσιμα σε όλους τους μαθητές, εφαρμόζοντας τις αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και του “Σχεδιασμού για Όλους”. Ας σημειωθεί ότι το κάθε τμήμα της Γ’ τάξης σχεδίασε το λογότυπό της εταιρείας του και το Wordcloud. Συγκεκριμένα:

Το Λογότυπο  του Γ1 ήταν το παρακάτω:

 

 

Το Λογότυπο  του Γήταν το παρακάτω:

Για την διερεύνηση των αναγκών των μαθητών, χωρίς προβλήματα όρασης, συντάχθηκαν από τους μαθητές ερωτηματολόγια κλειστού τύπου, τα οποία απαντήθηκαν από τους μαθητές, χρήστες, και έγινε εξαγωγή των αντίστοιχων στατιστικών αποτελεσμάτων.  Για την έρευνα των αναγκών των ατόμων με αναπηρία στην όραση, πραγματοποιήθηκαν τέσσερις συνεντεύξεις: στην πρόεδρο του σωματείου “Μάγνητες Τυφλοί”, κα Τεμπέλη Βιβή που έχει μερική τύφλωση, στις δύο κόρες της Μαρία, που είναι φοιτήτρια του παιδαγωγικού τμήματος Ειδικής Αγωγής  και Ελένη, που είναι απόφοιτος του παιδαγωγικού τμήματος Ειδικής Αγωγής, οι οποίες έχουν κληρονομήσει την ασθένεια της μητέρας τους και στον καθηγητή μουσικής του ΕΕΕΕΚ Αλμυρού Δημήτριο Τσακιρίδη, ο οποίος έχει ολική τύφλωση. Επίσης, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη στη φιλόλογο καθηγήτρια και υποδιευθύντρια του 2ου Γυμνάσιου Αλμυρού, με πολυετή εμπειρία,  Νάνου Δέσποινα. Η έρευνα ολοκληρώθηκε με εκτεταμένη έρευνα αγοράς με στόχο να ανακαλύψουν ποια εκπαιδευτικά προϊόντα μπορούν να βοηθήσουν στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, τόσο για άτομα με φυσιολογική όραση όσο και για άτομα με αναπηρία στην όραση. Η εργασία αυτή ανέδειξε τη σημασία του “Σχεδιασμού για όλους” στην εκπαίδευση και πώς οι νέες τεχνολογίες, όπως η Τρισδιάστατη εκτύπωση, μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Αφού ολοκληρώθηκε η έρευνα, οι μαθητές έβγαλαν συμπεράσματα σχετικά με τις ανάγκες και πήραν αποφάσεις για το σχεδιασμό των αντικειμένων. Από τα ερευνητικά στοιχεία προέκυψε ανάγκη χρήσης της τρισδιάστατης εκτύπωσης για την παραγωγή προϊόντων τα οποία  θα είναι προσβάσιμα σε μαθητές με αναπηρία στην όραση. Τελικά τα προϊόντα αυτά θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα της Ιστορίας και θα βελτιώσουν τη μαθησιακή εμπειρία όλων των μαθητών, ενώ μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες και μαθητών με άλλες αναπηρίες. Τα προϊόντα της τρισδιάστατης εκτύπωσης θα μπορούν να ταξιδέψουν ανά τον κόσμο μεταδίδοντας μηνύματα πολιτισμού. Τα αντικείμενα που εκτυπώθηκαν αποτελούν μόνο ένα μικρό παράδειγμα από την πλειάδα των αντικειμένων που μπορούν να εκτυπωθούν στην κατεύθυνση αυτή και τα αποτελέσματα της εργασίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπο για άλλες εκπαιδευτικές μονάδες.

Επιλέχθηκε να εκτυπωθούν, το νόμισμα του Ιωάννη Καποδίστρια  και το γεωγραφικό διαμέρισμα της Θεσσαλίας.

 

Μέσα από το μάθημα της Τεχνολογίας και την εργασία τους, οι μαθητές δίνουν ένα ισχυρό μήνυμα για ισότιμη μεταχείριση, αποδοχή της διαφορετικότητας και προσβασιμότητα στην εκπαίδευση! Μηνύματα, όπως:

Οι μαθητές, τέλος,  κάνουν τις προτάσεις τους  για άλλες μελλοντικές έρευνες που προέκυψαν από την έρευνά τους και αφορούν την παραγωγή αναγνώστη με κατάλληλο χρωματισμό φωνής, αναγνώστη για ανάγνωση εικόνας σε Η/Υ, τρισδιάστατων εκτυπωμένων αντικειμένων σε συνδυασμό με φωνητική περιγραφή, με χρωματισμό φωνής και άλλες νέες τεχνολογίες.

Στην προσπάθεια αυτή συνέβαλαν: Ο διευθυντής του σχολείου Ιωάννης Θεοδώρου, η  υποδιευθύντρια  Δέσποινα Νάνου, ο καθηγητής μουσικής στο ΕΕΕΕΚ Αλμυρού Δημήτριος Τσακιρίδης, η πρόεδρος του σωματείου “Μάγνητες τυφλών”  Βιβή Τεμπέλη καθώς και τα παιδιά της Μαρία και Ελένη.

Θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου του 2ου Γυμνασίου Αλμυρού για το ζήλο και την αφοσίωσή τους στην εργασία αυτή, καθώς και στην καθηγήτρια Ελένη Ανθούλη για την αμέριστη υποστήριξή της, τη διοργάνωση και τη καθοδήγηση των μαθητών σε κάθε στάδιο της εργασίας.

Ο Διευθυντής

Ιωάννης Θεοδώρου