- 15 Απριλίου, 2024
Εγκρίθηκε η οριστική μελέτη για εργασίες στο αλιευτικό καταφύγιο Αγίου Ιωάννη Αλμυρού
Εγκρίθηκε από την Δημοτική Επιτροπή Δήμου Αλμυρού η οριστική μελέτη για την αποκατάσταση κατεστραμμένων κρηπιδωμάτων του αλιευτικού καταφυγίου στον Άγιο Ιωάννη Αλμυρού.
Η μελέτη συντάχθηκε στα πλαίσια της σύνταξης της μελέτης «Λιμενικά έργα και έργα κτηριακών υποδομών ολοκλήρωσης λιμένων Δήμου Αλμυρού» και θεωρήθηκε από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών. Στην 9η τακτική συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής, της 14ης Μαρτίου 2024, προεδρεύοντος του Αντιπροέδρου κ. Χατζηκυριάκου, λόγω απουσίας του Δημάρχου κ. Εσερίδη σε συναντήσεις στην Αθήνα το θέμα έθεσε υπόψη στα μέλη της Επιτροπής την εισήγηση της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών & Πολεοδομίας. Σύμφωνα με την μελέτη το παρόν έργο αποτελεί ενδιάμεσο στάδιο μέχρι την τελική ολοκλήρωση των έργων του καταφυγίου, που θα περιλαμβάνει το σύνολο των κρηπιδωμάτων του αλιευτικού καταφυγίου και το εξωτερικό έργο όπως και τις υπόλοιπες διαμορφώσεις της χερσαίας ζώνης.
Η παρούσα εργολαβία περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή του πρώτου τμήματος της λιμενολεκάνης, και ειδικότερα τα κρηπιδώματα που είτε κατέρρευσαν πλήρως είτε λόγω των εκτεταμένων ζημιών δεν δύνανται σήμερα να χρησιμοποιηθούν από τους αλιείς. Το μήκος της λιμενολεκάνης που αποκαθίσταται είναι περί τα 100 έως 110μ. ενώ λόγω των αναγκαίων εκσκαφών για την θεμελίωση των νέων κρηπιδωμάτων στην περιοχή της εισόδου, αποκαθίστανται και οι δύο υφιστάμενες λιθόρριπτες κατασκευές στην περιοχή της εισόδου. Ο μεν νότιος πρόβολος (υπήνεμος μώλος) ανακατασκευάζεται πλήρως καθώς πρακτικά καθαιρείται στο σύνολο του κατά την εκτέλεση των προβλεπόμενων εκσκαφών και καθαιρέσεων, ενώ ο βόρειος (προσήνεμος μώλος) αποκαθίσταται μόνο στο τμήμα της ρίζας του, και επαναδιαμορφώνεται και συναρμόζεται έτσι ώστε να εξασφαλίζει την προστασία που παρέχει σήμερα το έργο στην λιμενολεκάνη του καταφυγίου.
Δεδομένου ότι το υπό αποκατάσταση τμήμα του λιμενίσκου θα υλοποιηθεί άμεσα και σε κάθε περίπτωση πολύ πιο σύντομα από τις υπόλοιπες προβλεπόμενες παρεμβάσεις του συνολικού έργου, στην παρούσα προβλέπονται επιπρόσθετα κάποιες προσαρμογές στην είσοδο του λιμενίσκου έτσι ώστε να αποφευχθούν προβλήματα κατά την πρόσδεση των σκαφών στην περίπτωση υψηλής έντασης καιρικών φαινομένων (στο βαθμό του δυνατού) αλλά και παράλληλα να προσαρμοσθεί στην συνολική πρόταση αποκατάστασης του έργου.
Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:
- a) Μικρή προεξοχή και διαπλάτυνση του βόρειου πέρατος της εισόδου για την προστασία των πρυμνοδετημένων σκαφών στο βόρειο τμήμα του λιμενίσκου. Η προεξοχή προβλέπεται με διαστάσεις 7,56μ. x 3,60μ. έτσι ώστε να μπορεί να παρέχει μερική κάλυψη στα πρυμνοδετημένα σκάφη.
- b) Στη νότια πλευρά αντίστοιχα όπου προβλέπεται η προσωρινή πλαγιοδέτηση των αλιευτικών σκαφών, η προεξοχή προβλέπεται ίση με 12,62×7,59μ. Μετά την διαμόρφωση της εισόδου του καταφυγίου, ακολουθούν τα ευθύγραμμα κρηπιδώματα του βόρειου και του νότιου τμήματος της λιμενολεκάνης.
Πιο συγκεκριμένα, στο βόρειο τμήμα προβλέπεται η διαμόρφωση κρηπιδωμάτων, με στάθμη έδρασης στα -2,70μ. από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας (Μ.Σ.Θ.) και ωφέλιμο βάθος στα -2,50μ. (Μ.Σ.Θ.). Το μήκος του κρηπιδώματος, προβλέπεται ίσο με 86,05μ., διαμορφούμενο από επάλληλες στήλες τεχνητών ογκολίθων (τ.ο), μήκους εκάστης 2,50μ. Οι στήλες διαμορφώνονται με προβλεπόμενο ενδιάμεσο αρμό 3,0εκατ. (μέσος, από 2-4εκατ.). Συνολικά προβλέπεται η κατασκευή 34 στηλών τ.ο. (τμήμα ΔΕ).
Η κατασκευή του κρηπιδώματος προβλέπεται με τους τ.ο. που παρουσιάζονται στην τεχνική έκθεση και στα τεχνικά σχέδια του έργου και περιληπτιικά στην συνέχεια:
Η ίδια διατομή αποκατάστασης διαμορφώνεται και στο νότιο τμήμα της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου αμέσως μετά την αντίστοιχη προεξοχή της εισόδου του λιμενίσκου.
Συγκεκριμένα διαμορφώνεται ευθύγραμμο κρηπίδωμα, μήκους 75,90μ., σημείο όπου εκβάλλει το κανάλι στράγγισης των παρακείμενων εκτάσεων, οι παροχές του οποίου σε συνδυασμό με τις πλημμυρικές του που εμφανίστηκαν με το φαινόμενο Ιανός, οδήγησαν στην πλήρη καταστροφή του συγκεκριμένου τμήματος του έργου.
Σημειώνεται ότι και στις δύο διαμορφώσεις κλεισίματος, προβλέπεται η κατασκευή μικρού προφυλακτήριου τοιχίου – τοιχίου εγκιβωτισμού των όπισθεν της στρώσης θωράκισης των δύο πρανών. Η χερσαία ζώνη όπισθεν της ανωδομής, διαμορφώνεται από επιστρώσεις σκυροδέματος C25/30, πάχους 20εκατ. και στην συνέχεια με ασφαλτικού τύπου επιστρώσεις για την διαμόρφωση της εσωτερικής οδού του λιμενίσκου. Οι εκ σκυροδέματος επιστρώσεις, οπλίζονται με #Τ131, στην κάτω παρειά τους.
Μία ακόμη ιδιαίτερη πρόβλεψη προβλέπεται στα δύο σημεία πέρατος των κρηπιδοτοίχων, στην περιοχή της εισόδου της λιμενολεκάνης. Συγκεκριμένα τόσο στο βόρειο όσο και στο νότιο τμήμα εξαιτίας των αναγκαίων και σημαντικής έκτασης εκσκαφών, που απαιτούνται για την θεμελίωση των κρηπιδοτοίχων, απαιτείται η άρση των και η αναδιαμόρφωση των δύο υφιστάμενων λιθόρριπτων κατασκευών, δηλαδή του προσήνεμου και του υπήνεμου μώλου. Οι δύο κατασκευές βρίσκονται πρακτικά εν επαφεί με τις υφιστάμενες διαμορφώσεις της εισόδου του λιμενίσκου, με αποτέλεσμα με την εκτέλεση των εκσκαφών για την θεμελίωση των έργων, πρακτικά να απαιτείται η προσωρινή καθαίρεση τους.
Ο υπήνεμος μώλος καθαιρείται πλήρως καθώς είναι κατασκευή πολύ μικρού μήκους. Καθαιρείται και ανακατασκευάζεται στις ίδιες διαστάσεις με τις υφιστάμενες. Η κατασκευή διαμορφώνεται έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στα υδροδυναμικά φορτία. Αντίστοιχα αναδιαμορφώνεται το τμήμα της ρίζας του προσήνεμου μώλου. Συγκεκριμένα αίρεται – καθαιρείται τμήμα 15,0μ. από την υφιστάμενη κατασκευή και εν συνεχεία αναδιαμορφώνεται πλήρως.
Όπως αναφέρθηκε ήδη, στο νοτιοδυτικό πέρας του αποκαθιστούμενου τμήματος, προϋπήρχε κανάλι στράγγισης, οι παροχές αλλά και τα φερτά υλικά του οποίου κατέληγαν στη λιμενολεκάνη του καταφυγίου. Για την αποφυγή τροποποίησης των απορροών της ευρύτερης περιοχής (κτημάτων και οικοπέδων), αποφασίσθηκε η διαμόρφωση ειδικού τεχνικού που θα διασφαλίζει μεν την απορροή των υδάτων του στραγγιστικού ανοιχτού καναλιού στη λιμενολεκάνη του καταφυγίου αλλά θα κατακρατεί τα φερτά υλικά που αυτά παρασύρουν κατά την διαδρομή τους. Το εν λόγω έργο βρίσκεται εν μέρη εκτός της χερσαίας ζώνης του έργου πλην όμως θεωρείται απαραίτητο για την βελτίωση των συνθηκών απορροής του καναλιού στράγγισης εντός της λιμενολεκάνης.
Για την βελτίωση των συνθηκών πρόσδεσης και παραβολής του έργου προβλέπονται τα εξής:
– Εγκατάσταση χυτοσιδηρών δεστρών ελκτικής ικανότητας 5,0τον. ανά αποστάσεις 5,0μ. κατά μήκος των κρηπιδωμάτων που προβλέπεται η πρυμνοδέτηση και η παραβολή των αλιευτικών σκαφών.
– Εγκατάσταση χαλύβδινων κρίκων ελάχιστης ελκτικής ικανότητας 3,0 τον. ανά αποστάσεις 5,0μ.
Οι ανωτέρω προβλέψεις θεωρούνται ικανοποιητικές για την εξυπηρέτηση των αλιευτικών σκαφών του καταφυγίου.
Τέλος για την προστασία των νέων κρηπιδωμάτων και των σκαφών κατά την φάση είτε πρυμνοδέτησης είτε πλαγιοδέτησης τους, προβλέπεται η εγκατάσταση γραμμικών ελαστικών προσκρουστήρων στο μέτωπο των ανωδομών. Ο προϋπολογισμός των εργασιών διαμορφώνεται στο ποσό των 2.195.000,00€ με ΦΠΑ.