• 20 Νοεμβρίου, 2014

Δομή της Ειδικής Αγωγής στο 3ο Δημοτικό Σχολείο

Δομή της Ειδικής Αγωγής  στο 3ο Δημοτικό Σχολείο

Το Τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής στο γενικό σχολείο που στόχο έχει την εκπαιδευτική παρέμβαση με εξατομικευμένα προγράμματα στους μαθητές  με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Λειτουργεί στο γενικό σχολείο ως ξεχωριστό τμήμα και δέχεται παιδιά από όλες τις τάξεις.

Συμμετέχουν οι μαθητές:

  • Οι οποίοι έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα).
  • Οι οποίοι δεν έχουν γνωμάτευση, αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) και η σύμφωνη γνώμη-εισήγηση του σχολικού συμβούλου της Ειδικής Αγωγής. Επίσης, ενημερώνεται και ο σύμβουλος της Γενικής Εκπαίδευσης και ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου.

Και στις δύο περιπτώσεις  για να φοιτήσει ο μαθητής  στο Τ.Ε. απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.

Το Τ.Ε. παρέχει:

  • Εξειδικευμένο πρόγραμμα, κοινό για ομάδες μαθητών με παρόμοιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Εξειδικευμένο ατομικό πρόγραμμα για μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. αυτισμός). Το πρόγραμμα αυτό συχνά τείνει να γίνεται με συνεκπαίδευση στη γενική τάξη του μαθητή.

Οι μαθητές που έχουν επιλεγεί οργανώνονται σε ομάδες ανάλογα με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Έπειτα καθορίζονται από τον εκπαιδευτικό του Τ.Ε. σε συνεργασία με το δάσκαλο της τάξης οι ώρες φοίτησης. Οι ώρες στο Τ.Ε. δεν υπερβαίνουν τις 15 μέσα στη βδομάδα. Συνήθως έχουν ως εξής:

  • Ομάδες με ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες,                    2-3 ώρες τη βδομάδα
  • Ομάδες με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες,      5-8 ώρες τη βδομάδα

Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δε λείπουν από μαθήματα που αγαπούν και ενισχύουν την αυτοεικόνα τους (Γυμναστική, Μουσική, Τεχνικά). Συνήθως λείπουν από μαθήματα που μπορούν εύκολα να αναπληρωθούν στο σπίτι (Θρησκευτικά, Μελέτη).

Ο ειδικός εκπαιδευτικός καλείται:

  • Να κάνει παρέμβαση στις επιμέρους δυσκολίες των μαθητών (π.χ. δυσκολίες στη γραφή, αργός ρυθμός ανάγνωσης, δυσκολίες στη γραμματική, δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου, δυσκολίες στα Μαθηματικά).
  • Να διδάξει στο μαθητή στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνος του για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων του.

Η διδασκαλία στο Τ.Ε. μπορεί να γίνεται «ένας προς έναν» μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή ή να λαμβάνει χώρα σε ολιγομελείς ομάδες μαθητών. Χρησιμοποιούνται πολλά εποπτικά μέσα και εναλλακτικοί τρόποι μάθησης (παιδαγωγικό παιχνίδι, μάθηση με υπολογιστή, διδασκαλία με χρήση αντικειμένων και εν συνεχεία στο εικονικό και συμβολικό  επίπεδο). Η διδακτέα ύλη επιλέγεται και διαμορφώνεται από τον εκπαιδευτικό του Τ.Ε. μετά από τροποποιήσεις και προσαρμογές. Κάποιες φορές χρησιμοποιεί το υλικό της γενικής τάξης, για να βοηθήσει το μαθητή του να καλύψει τα «κενά» του. Άλλες όμως φορές χρησιμοποιεί εντελώς διαφορετικό εκπαιδευτικό υλικό (λίστες για γρήγορο διάβασμα, ασκήσεις ανάγνωσης για κατανόηση, ασκήσεις για τονισμό, ασκήσεις για ορθή γραφή).

Στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού λειτουργεί Τμήμα Ένταξης από το 2011-2012. Στο Τ.Ε. φέτος υποστηρίζονται 8 παιδιά από 3 ως 8 ώρες το καθένα.

Η δασκάλα του Τμήματος Ένταξης

 

 

Χατζηκυριάκου Ευτυχία


Σχετικά Άρθρα

Κυριακή της Σαμαρείτιδος – Κήρυγμα Αρχιμ. Γεωργίου Γιαννιού

Κυριακή της Σαμαρείτιδος – Κήρυγμα Αρχιμ. Γεωργίου Γιαννιού

Ο Κύριος, ο Δημιουργός και εξουσιαστής των πάντων, έρχεται σήμερα να ζητήσει λίγο νερό. Όχι όμως…
Βίντεο και φωτογραφίες από την εκδήλωση για την Άλωση της Πόλης από τους Μικρασιάτες Αλμυρού

Βίντεο και φωτογραφίες από την εκδήλωση για την Άλωση της Πόλης από τους Μικρασιάτες Αλμυρού

Την εξαιρετική εκδήλωση «Άλωση της Κωνσταντινούπολης, 571 χρόνια μετά, τι να θυμηθώ, τι να ξεχάσω» παρουσίασαν…
Μηχανισμός πρόσβασης στη θάλασσα για ΑμΕΑ σε τέσσερις παραλίες του Δήμου Αλμυρού

Μηχανισμός πρόσβασης στη θάλασσα για ΑμΕΑ σε τέσσερις παραλίες του Δήμου Αλμυρού

Τη συμμετοχή του Δήμου Αλμυρού στο Πρόγραμμα του Υπουργείου Τουρισμού «Βελτίωση και τροποποίηση της προσβασιμότητας στις…