- 1 Αυγούστου, 2012
Η τριήμερη εκδρομή της Φιλαρχαίου Εταιρείας
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η τριήμερη εκδρομή της Φιλαρχαίου Εταιρείας Αλμυρού, στις 21 – 23 Ιουλίου, που είχε ως βασικό της σκοπό την παρακολούθηση του έργου του Αριστοφάνη «Νεφέλες» και της μουσικής εκδήλωσης της βραδιάς της Όπερας, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν και οι δύο στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, στα πλαίσια του πραγματοποιούμενου εκεί ετήσιου ομώνυμου Φεστιβάλ των Φιλίππων.
Σε σχετικό δελτίο Τύπου της Εταιρείας τονίζεται, ότι «την πρώτη ημέρα της εκδρομής, βαδίζοντας προς τους Φιλίππους, είδαμε τον περίφημο «Λέοντα της Αμφίπολης» και γνωρίσαμε την ομώνυμη πόλη. Λίγο αργότερα ξεναγηθήκαμε στο ξακουστό μεγάλο «Σπήλαιο της Αλιστράτης» και στον αρχαιολογικό χώρο της Καβάλας από ειδικούς ξεναγούς, την παρουσία των οποίων στις εκδρομές της η Φιλάρχαιος Εταιρεία Αλμυρού θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή και υπεύθυνη ενημέρωση των εκδρομέων..
Το βράδυ παρακολουθήσαμε στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων το έργο «Νεφέλες» του Αριστοφάνη.
Η νέα φετινή πρόταση – επιλογή της Φιλαρχαίου Εταιρείας Αλμυρού για την διευκόλυνση πρόσβασης των κατοίκων της στερημένης από τέτοιες σημαντικές εκδηλώσεις πνευματικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος επαρχίας μας άνοιξε νέους δρόμους. Έπειτα από μία συνεχή υπερδεκαπενταετή παρακολούθηση πολλών και σημαντικότατων έργων των αρχαίων τραγικών συγγραφέων Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευρυπίδη, στο Φεστιβάλ της Επιδαύρου, η επιλογή του διαχρονικού ενδιαφέροντος έργου «Νεφέλες» του Αριστοφάνη με τις σημαντικές σ’ αυτό σκηνοθετικές παρεμβάσεις του Νίκου Μαστοράκη και με το Γιάννη Μπέζο να υποδύεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο του «Στρεψιάδη» ήταν μία ενδιαφέρουσα αλλαγή και υπόδειξη νέων δρόμων. Οι όποιες και όσες σύγχρονες σκηνοθετικές, ενδυματολογικές αλλά και λεκτικές παρεμβάσεις ή και «ανίερες» ακόμη επεμβάσεις και αλλοιώσεις πέραν κάποιου ορίου γίνονται στα έργα της αρχαιοελληνικής δραματουργίας, με όποιες και όσες αντιδράσεις και κριτικές και αν προκαλούν, δεν παύουν να διδάσκουν με τον τρόπο τους και να οδηγούν τους θεατές και ακροατές στην κατανόηση των διδαγμάτων του συγγραφέα, έστω κι αν αυτές ποδηγετούνται από την επιβλητική και σε μερικές φορές δεσμευτική και απαγορευτική αντιρρήσεων και αντιθέτων γνωμών «αυθεντία» του «επώνυμου» σκηνοθέτη ή ηθοποιού.
Ωστόσο γίνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια αισθητή η απαίτηση του κοινού για παρακολούθηση έστω και κάπου – κάπου αυθεντικών και μη «νοθευμένων» αρχαιοελληνικών τραγωδιών, πράγμα που στα τελευταία χρόνια φαίνεται να αποφεύγεται συστηματικά.
Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η παρακολούθηση της Opera Gala το βράδυ της Κυριακής 22 Ιουλίου. Η ένταξη της παρακολούθησης αυτής της εκδήλωσης στο πρόγραμμα της εφετινής εκδρομής ήταν μία από τις σημαντικές επιλογές της Φιλαρχαίου Εταιρείας. Η Φιλάρχαιος Εταιρεία Αλμυρού εκτιμά και πιστεύει ότι η παρακολούθηση και ακρόαση έργων «σοβαρής», κλασικής μουσικής δεν πρέπει να θεωρείται -γιατί δεν είναι- ικανότητα και προνόμιο μόνο κάποιων «καλλιεργημένων» ατόμων και ανθρώπων με ειδική μουσική προπαιδεία. Είναι αισθητική απόλαυση δυνατή και προσιτή σε όλους. Έτσι θεωρεί ότι μπορεί και πρέπει να γίνει απόλαυση και των «απλών» ανθρώπων. Βοηθητική είναι η σχετική προπαιδεία αλλά πολύ περισσότερο καθοριστικός παράγοντας της δυνατότητας της αισθητικής απόλαυσής της είναι ο εθισμός στην ακρόαση τέτοιας μουσικής. Έτσι η Φιλάρχαιος Εταιρεία Αλμυρού, αποβλέποντας στην γενικότερη καλλιέργεια πολιτιστικής παιδείας στην περιοχή μας θεωρεί ως ένα από τα κύρια συστατικά στοιχεία των πολιτιστικών της επιδιώξεων την εξοικείωση των ανθρώπων της περιοχής μας στην παρακολούθηση τέτοιων εκδηλώσεων.
Η παρακολούθηση όλου του προγράμματος της βραδιάς της όπερας με απόλυτη ησυχία, από δυόμιση χιλιάδες ακροατών, η αισθητική απόλαυση που γαλήνεψε τις ψυχές μας, τα αυθόρμητα παρατεταμένα και ενθουσιώδη χειροκροτήματα που ακολουθούσαν κάθε μέρος του προγράμματος, αλλά και τα ευνοϊκότατα σχόλια όλων ήταν όχι μόνο βέβαιες αποδείξεις, αλλά και στοιχεία που υποδεικνύουν την ανάγκη παρακολούθησης τέτοιων εκδηλώσεων.
Η βραδιά περιλάμβανε στο πρώτο μέρος της 1. Αποσπάσματα από την όπερα «Κάρμεν» με σολίστ την μέτζο σοπράνο Ινές Ζήκου, 2. Αποσπάσματα από το «Peer Gynt» και 3. Του Λαυρέντιου Καμηλιέρη τα α) Marche Triomphale και β) Dance Orientale.
Στο δεύτερο μέρος ακούστηκαν του Wolfgang Amadeus Mozart: α) η Εισαγωγή από την όπερα «Οι Γάμοι του Φίγκαρο» , η Άρια της Βασίλισσας της Νύχτας από την όπερα «Ο Μαγικός Αυλός», με σολίστ την σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση, το Ντουέτο της Τσερλίνα και του Ντον Τζοβάνι, με τη Χριστίνα Πουλίτση και τον Διονύση Σούρμπη. β) η Άρια του Φίγκαρο, του Gioachino Rossini, από την όπερα «Ο Κουρέας της Σεβίλλης», με τον θαυμάσιο βαρύτονο Διονύση Σούρμπη, γ) η Εισαγωγή από την «Αρετούσα των Αθηνών» του Αλέξανδρου Κατακουζηνού, δ) του Johann Straus η Εισαγωγή από την οπερέτα «Η Νυχτερίδα» και η Άρια της Αντέλ από τη 2η πράξη της ίδιας οπερέτας με σολίστ τη σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση και ε) του Giuseppe Verdi η Εισαγωγή από την οπερέτα «Ναμπούκο», η Άρια του Ζερμόν «Di provenza» από τη όπερα «Τραβιάτα» με σολίστ τον βαρύτονο Διονύση Σούρμπη και το «Μπρίντιζι» από την ίδια όπερα με τους Χριστίνα Πουλίτση, Ινές Ζήκου και Διονύση Σούρμπη.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε ακόμα την επίσκεψη στο χωριό της Λυδίας και στο χώρο όπου βαπτίστηκε η πρώτη χριστιανή της Ευρώπης από τον απόστολο Παύλο και τη γνωριμία και επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στον αρχαιολογικό μουσείο των Φιλίππων, την επίσκεψη στο χωριό Τοξότες, στη Σταυρούπολη, στην Ξάνθη και τη θαυμάσια διαδρομή με τρένο από Τοξότες μέχρι Σταυρούπολη.
Η παρουσία ειδικού ξεναγού σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση για την πραγματοποίηση κάθε εκδρομής της Φιλαρχαίου Εταιρείας Αλμυρού, βοήθησε και τούτη τη φορά στην εμπεριστατωμένη και υπεύθυνη ενημέρωση των εκδρομέων για όλους τους αρχαιολογικούς χώρους που επισκεφθήκαμε.
Το Δ. Σ. εκφράζει τις ευχαριστίες του στο ταξιδιωτικό πρακτορείο της κ. Μίνας Τελκή, για την άψογη συνεργασία και διοργάνωση της εκδρομής, καθώς και στον οδηγό κ. Χρήστο Μπάρδα.
Το Διοικητικό Συμβούλιο
της Φιλαρχαίου Εταιρείας Αλμυρού»