- 11 Μαρτίου, 2015
Βράβευση του Ολυμπιονίκη των Μαθηματικών Ευστάθιου Ηλιάκη από τον Δήμαρχο Αλμυρού. Επιστολή του Κώστα Γκουντάρα εμπνεόμενη από την επιτυχία του μαθητή – έκδοση 7/3/2015
Ο Ευστάθιος Ηλιάκης, μαθητής της Γ’ Γυμνασίου του 1ου Γυμνασίου Αλμυρού, εκπροσώπησε τη Μαγνησία στη Μαθηματική Ολυμπιάδα «Ο Αρχιμήδης», που διεξήχθη στην Αθήνα. Η κατάταξή του μετά από μια σειρά διαγωνισμών, είναι στους πρώτους 10 από 93 διαγωνιζόμενους, θέση που του εξασφάλισε το αργυρό μετάλλιο.
Ο Δήμαρχος Αλμυρού συναντήθηκε και συνεχάρη τον μαθητή, παρουσία της Εντεταλμένης Συμβούλου του σε θέματα Παιδείας κ. Μαρίας Σταυραντώνη, του Διευθυντή του 1ου Γυμνασίου κ. Χρήστου Καλλέ και του Καθηγητή Τεχνολογίας του 1ου Γυμνασίου Αλμυρού κ. Αθανασίου Αναστασίου.
Στη βράβευση του Ευστάθιου Ηλιάκη από τον κ. Εσερίδη, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από σύντομο χρονικό διάστημα, εκτός από τους προαναφερόμενους, παρευρέθηκε και ο παππούς του μαθητή κ. Δημήτριος Κολοβός.
Σε όλη αυτή την αξιόλογη προσπάθεια του μαθητή, συμπαραστάτης του είναι η Καθηγήτρια Μαθηματικών του 1ου Γυμνασίου κ. Αποστολία Καλτσά, η οποία βοηθάει τον μαθητή και μετά το πέρας των διδακτικών ωρών.
Ο Δήμαρχος εξέφρασε την ιδιαίτερη χαρά του για τη βράβευση ενός τόσο αξιόλογου παιδιού. Ένας άριστος μαθητής που διέπεται από εξαιρετική ευγένεια και ήθος, αξίες ιδιαίτερα σημαντικές για τη σημερινή εποχή. Εξάλλου στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, έχουμε ανάγκη να προβάλλουμε τέτοια πρότυπα προς μίμηση. Ανθρώπους με οξυδέρκεια, ευρύτητα νου και εξαίρετου χαρακτήρα, που διαπρέπουν και μας κάνουν υπερήφανους.
Τέλος, τόνισε πως η Δημοτική αρχή θα είναι συμπαραστάτης και αρωγός του μαθητή σε όλη αυτή την προσπάθεια, καλύπτοντας τα έξοδα που θα προκύψουν από τη συμμετοχή του στα επόμενα στάδια του διαγωνισμού.
Το επόμενο στάδιο για τον Ευστάθιο Ηλιάκη είναι η συμμετοχή στους προκριματικούς της Βαλκανιάδας τον Απρίλιο. Ευχόμαστε, κάθε επιτυχία, και εύκολη πρόσβαση στους τελικούς της Βαλκανιάδας που θα διεξαχθούν τον Μάιο.
Ο τ. Γυμνασιάρχης Κώστας Γκουντάρας, μοιράζεται με επιστολή του στην εφημερίδα μας, τις σκέψεις του, εμπνεόμενος από την επιτυχία του μαθητή.
«Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων…»
του Κώστα Γκουντάρα τ. Γυμνασιάρχη
Στην Ιλιάδα του Ομήρου και στους στ. 208-209 βρίσκουμε την προτροπή του Ιππόλοχου, πατέρα του Γλαύκου, στο γιο του, όταν τον έστειλε να μεγαλώσει στην Τροία, με την εντολή να φανεί γενναίος, για να τιμήσει το γένος του. «αἰέν ἀριστεύειν καί ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων, μηδέ γένος πατέρων αἰσχυνέμεν», που συμπυκνώνει το ιδανικό της ηρωικής εποχής. Ανθρώπινο ιδανικό πέρα για πέρα, απαλλαγμένο από κάθε τι το μεταφυσικό: να ξεχωρίζεις κάνοντας πράξεις που τιμούν το γένος και σώζουν την πατρίδα, ώστε να ‘χουν να λεν’ για σένα.
Μια κοινωνία δεν προοδεύει χωρίς ανταγωνισμό, δεν προοδεύει χωρίς ανθρώπους που πετυχαίνουν στόχους. Μια μέτρια κοινωνία είναι καταδικασμένη στο μαρασμό, στην παρακμή και στην αποσύνθεση.
Πώς μπορεί να αισθάνεται ένας μικρός μαθητής ο οποίος σε ηλικία μόλις 14 ετών είναι κάτοχος, δις, εισιτηρίου που του δίδει πρόσβαση σε θετικές δοκιμασίες υψηλού επιπέδου; Νιώθει περήφανος, αλλά πιστεύει ότι πρόκειται για ένα πολύ μικρό λιθαράκι στον… ουρανοξύστη της γνώσης που θέλει να κτίσει. Τι βρίσκεται στον τελευταίο όροφο του ουρανοξύστη; «H μαθηματική επιστήμη και σκέψη» απαντά χωρίς δισταγμό. Τι είναι όμως αυτό που τον μαγεύει όταν διαβάζει; Το απλό διάβασμα μοιάζει με παιχνίδι και συχνά είναι πολύ βαρετό. Έχει όμως πλάκα, όταν κάθεται και διαβάζει “πίσω από τις γραμμές”. Με άλλα λόγια, όταν παίρνει στοίβες βιβλίων και μελετά ένα θέμα μέχρι εξαντλήσεως. Όταν έχει συγκεντρώσει ικανοποιητικό υλικό, δρέπει τους καρπούς των κόπων του, ενώ ξαναγράφει όσα διάβασε σε πληρέστερη και συνεκτικότερη μορφή. Πολλές φορές πηγαίνει στο κρεβάτι στις 2 τα ξημερώματα ή και αργότερα. Άλλες φορές πάλι δεν κοιμάται καθόλου.
Και τι κάνει στον ελεύθερο χρόνο του; «Μου αρέσει να διαβάζω βιβλία, πολλά βιβλία, να ψάχνω σε βιβλιοθήκες, να συζητώ με την παρέα μου, τους συμμαθητές μου, ν’ ασχολούμαι με την παράδοση, τον παραδοσιακό χορό».
Ο λόγος για τον μαθητή Στάθη Ηλιάκη. Μαθητή της Γ΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου της πόλης μας.
Όταν πήγαινε στο δημοτικό, ανακάλυψε το μαγικό κόσμο των αριθμών και αργότερα της άλγεβρας. Σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μαθηματικών και φυσικών δεν δυσκολεύτηκε να φτάσει σε επίπεδο αρκετά υψηλό. Οι δυσκολίες που αντιμετώπισε, ευτυχώς προσωρινά, η οικογένειά του τον κάνουν πεισματάρη, έτσι συνήθως δε γίνεται με αυτά τα παιδιά;
Στο χώρο του σχολείου που περνάει πολλές ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας μαθαίνει να συνεργάζεται, μαθαίνει να χρησιμοποιεί το μυαλό του και αποκτά νέες γνώσεις και εμπειρίες, γίνεται ξεχωριστός και αναπτύσσει τη δική του προσωπικότητα. Ευτυχείς οι καθηγητές του που έχουν διάθεση και οι μαθητές που έχουν καθηγητές με διάθεση. Έτσι μόνο δημιουργούν.
Ο γράφων ως μαθητής της Α΄ Λυκείου το 1966 συμμετείχε με άλλους συμμαθητές του σε διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας μετά από προτροπή του αειμνήστου Μαθηματικού τότε Παναγιώτη Βουτσά. Η τόσο καλή και σπουδαία αυτή εμπειρία τον κάνει να ωθήσει και ο ίδιος, ως διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Αλμυρού το 2006, μετά από 40 χρόνια, μαθητές του σχολείου του στον ίδιο διαγωνισμό. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο καθιερώνονται και τα «Βραβεία Στεφάνου Κομμητά», στα Ελληνικά στο 2ο Γυμνάσιο. Να δώσουν ευκαιρίες και εμπειρίες στους μαθητές του δημόσιου σχολείου. Ο θεσμός αυτός περπάτησε αρκετά καλά. Οι καθηγητές που βοήθησαν τότε συνέχισαν την προσπάθεια αυτή και από τα σχολεία που μετακινήθηκαν και έτσι σιγά-σιγά όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης στην πόλη μας ασχολούνται με παρόμοιες δραστηριότητες. Αρκετοί καλοί μαθητές προχωρούν στο Θαλή, στον Ευκλείδη και φθάνουν στον Αρχιμήδη (διαβαθμίσεις μαθηματικής δυσκολίας). Για τους ίδιους, τους γονείς τους, τους καθηγητές τους, το σχολειό τους, η συμμετοχή και μόνο είναι μια ξεχωριστή τιμή, πόσο μάλλον και η διάκριση. Τα παιδιά βάζουν στόχους, αναπτύσσουν υπευθυνότητα. Η απόκτηση του αγαθού της γνώσης απαιτεί κόπο και δεν φείδονται αυτού. Η προσπάθειά τους κίνητρο μεγάλο και η όποια αποτυχία ερέθισμα για αναστοχασμό, νέα τακτική και νέα προσπάθεια. Οι μαθητές, που συμμετέχουν, η νέα μαγιά, πυξίδα για τους υπόλοιπους. Οι λίγοι μπορούν να γίνουν πολλοί, αφού των ολίγων οι ορθές σκέψεις πολλούς συνετίζουν
Οι αξίες, οι αντιλήψεις και τα πιστεύω των γονιών αρωγός και βοηθός στην προσπάθεια των παιδιών. Κάθε παιδί πρέπει να θέτει στόχους μέσα από την οικογένεια του, για να τα καταφέρει. Πρέπει να περάσουμε τέτοια μηνύματα στα παιδιά μας, ώστε να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους, να αποκτήσουν οράματα. Και να ενισχύσουν έτσι το κίνητρο τους. Οι νέοι σήμερα δεν πρέπει να σταματήσουν να κάνουν όνειρα. Δεν μπορεί, όμως, επ’ ουδενί να ευτελίζεται και η εκπαίδευση.
Συγχαίρουμε εγκάρδια το μαθητή Ηλιάκη Στάθη, ο οποίος μετά από την επιτυχία του στους προκριματικούς διαγωνισμούς μαθηματικών «ΘΑΛΗ» και «ΕΥΚΛΕΙΔΗ», πήρε μέρος στον τελικό πανελλήνιο διαγωνισμό «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ». Όπως και οι συμμαθητές του έτσι και εμείς αισθανόμαστε πολύ περήφανοι που τον έχουμε κοντά μας. Του ευχόμαστε, όπως και τα άλλα παιδιά, να κατακτήσουν την υψηλότερη κορυφή της γνώσης που επέλεξαν. Εύγε, παιδιά μου, σε σας και τις οικογένειές σας. Η προσπάθεια αυτή γεννά ελπίδα στους καιρούς που ζούμε. Εις ανώτερα λοιπόν και… Στρεπταί φρένες εσθλών. (Εύστροφα τα μυαλά των σπουδαίων).