- 12 Αυγούστου, 2025
ΑΠΕΛΛΑ Α.Ε.: Η ελληνική εταιρεία που απογειώνει την αεροναυπηγική βιομηχανία – Συνέντευξη με τον Νικόλαο Κοντογιάννη


Η ΑΠΕΛΛΑ Α.Ε. ιδρύθηκε το 1998 και αποτελεί κορυφαίο όνομα στον ελληνικό χώρο των υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και γενικής επισκευής (MRO) αεροσκαφών. Με εγκαταστάσεις 2.500 τ.μ. κοντά στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας, η εταιρεία παρέχει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών τόσο για την πολιτική όσο και για τη στρατιωτική αεροπορία.
Προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπως επισκευές στον σκελετό των αεροσκαφών, συναρμολόγηση εξαρτημάτων, συντήρηση τροχών, φρένων, μπαταριών και άλλων εξαρτημάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο εργαστήριο τροχών και φρένων, το οποίο είναι το μοναδικό στην Ελλάδα και ένα από τα πιο δραστήρια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η ΑΠΕΛΛΑ είναι πιστοποιημένη με EASA Part 145 MRO και AS9100D, διασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα ποιότητας.
Ως επίσημος εγκεκριμένος προμηθευτής της Lockheed Martin, η ΑΠΕΛΛΑ έχει διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στον εκσυγχρονισμό των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στο πρόγραμμα αναβάθμισης F-16 Viper. Επιπλέον, η εταιρεία είναι βασικός συνεργάτης για μεγάλες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Aegean, η Olympic Air και η Sky Express, παρέχοντάς τους ζωτική υποστήριξη συντήρησης.
Στο πλαίσιο της αναπτυξιακής της στρατηγικής, η ΑΠΕΛΛΑ Α.Ε. βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας μιας νέας βάσης συντήρησης και βαφείου αεροσκαφών στον Δήμο Αλμυρού, δίπλα στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην επέκταση της εταιρείας ώστε να γίνει ο προτιμώμενος πάροχος υπηρεσιών MRO σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η Ελλάδα, μέχρι σήμερα, δεν διαθέτει ικανότητες εργοστασιακής συντήρησης αεροσκαφών πολιτικού νηολογίου, με αποτέλεσμα οι εγχώριες αεροπορικές εταιρείες να στέλνουν τα αεροσκάφη τους στο εξωτερικό με σημαντικές απώλειες. Η νέα εγκατάσταση αναμένεται να καλύψει αυτό το κενό, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην περιοχή της Μαγνησίας.
Ο κ. Κοντογιάννης δ/νων σύμβουλος της Apella, ήταν πρόθυμος να απαντήσει σε κάθε ερώτησή μας για την επένδυση στον Αλμυρό.
Όπως μας τόνισε «Είναι σύνθετο το έργο και έχει πολλά πλοκάμια το project. Επενδύουμε στον χρόνο, ενημερώνουμε στελέχη και φορείς. Θέλουμε ο κόσμος να είναι ενήμερος.» Τονίζοντας ότι πρόκειται να γίνει μια εγκατάσταση για βαριά συντήρηση αεροσκαφών, της οποίας, δεν υπάρχει όμοια στην Ελλάδα, αλλά και στην υφήλιο δεν είναι πολλές οι μονάδες.
Ας δούμε όμως τα κύρια σημεία της συνέντευξης. Οι ερωτήσεις μας αφορούσαν το μακροπρόθεσμο όραμα της APELLA για το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και πώς εντάσσεται αυτό στην ευρύτερη στρατηγική της εταιρείας, ποιες υπηρεσίες και υποδομές προστίθενται και αναβαθμίζονται, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επένδυση και πως αναμένεται να επηρεάσει να επηρεάσει η επένδυση την τοπική οικονομία και την απασχόληση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας;
«Ο πατέρας μου ήταν ιπτάμενος στην πολεμική αεροπορία, αντιπτέραρχος και με πολύ καλό δίκτυο. Αποστρατεύτηκε το ’85 και ξεκίνησε εταιρεία το ’87… με την αντιπροσωπεία των ελαστικών Goodyear. Μέχρι το ’98 κινήθηκε εμπορικά. Έπειτα πιστοποιήθηκε η εταιρεία ως επισκευαστικό κέντρο. Είναι μια πολύ ειδική δουλειά και απαιτεί πολλές πιστοποιήσεις και διαφορετικές, αναλόγως που βρίσκεσαι, στην Ευρώπη ή την Αμερική… Χρειάζονται πολλές εκπαιδεύσεις και πιστοποιήσεις και για το προσωπικό. Έως το 2012 η δουλειά μας ήταν σε μέρη αεροσκαφών… έπειτα προχωρήσαμε και σε on aircraft, στην άτρακτο, σε συγκολλητικές εργασίες και στις επιφάνειες του αεροσκάφους. Συνεργαστήκαμε μέσω συμβάσεων με την πολεμική αεροπορία καθώς είχε ανεκτέλεστο έργο και ήταν απαραίτητη η αξιοποίηση εταιρειών εκτός αυτής.
Ελεγχόμαστε συστηματικά, μπορώ να πω εβδομαδιαία. Ο οργανισμός μας είναι σοβαρός, δεν αστοχεί. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε υπόστεγο, πηγαίναμε όπου ήταν ο πελάτης. Οπότε ήταν φυσικό και επόμενο βήμα για εμάς η εγκατάσταση στον Αλμυρό… Θα αναλαμβάνουμε μέχρι και Airbus 321 και για βαριά συντήρηση… έως το λύσιμό του, μέχρι βίδας…
Εξετάσαμε όλη την Ελλάδα, αλλά η καταλληλότερη περιοχή ήταν αυτή του Αλμυρού -και στρατηγικά κατάλληλη. Έχουμε βρει υποστήριξη από τους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινωνία. Θέλουμε να είμαστε διαφανείς και η μονάδα να είναι μέρος της κοινωνίας.
Καταθέσαμε την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με θετικές γνωματεύσεις όλων των υπηρεσιών και προχωράμε στην πολεοδομία.
Η επένδυση θα γίνει σε δυο φάσεις. Στην Α΄ φάση θα διαμορφώσουμε τα δάπεδα στα 100 στρέμματα χώρου (70-80 στρ. θα πρέπει να διαμορφωθούν, όπως οι περιφράξεις κτλ…) και έπειτα θα κατασκευάσουμε τα υπόστεγα στην Β΄ φάση -αφού δοκιμαστεί η πρώτη διαμόρφωση στις συνθήκες θα προχωρήσουμε σε φουλ λειτουργία. Για την πρώτη θα χρειαστεί μετά την ολοκλήρωση των αδειών περίπου ένας χρόνος και για την δεύτερη τουλάχιστον δυο χρόνια. Μετράμε τον χρόνο από την τελική έγκριση της ΜΠΕ. Εκτός των ειδικών πιστοποιημένων μηχανικών θα απασχοληθούν περίπου επιπλέον 30-40 άτομα στην Α φάση μόνο.
Απαραίτητη είναι η συνεργασία με τα μηχανουργεία, συγκολλητήρια, υπηρεσίες catering, διαμονής, καθαριότητας, υποστήριξης της ευρύτερης περιοχής…
Αναβαθμίζεται με την επένδυση το αεροδρόμιο… γίνεται πιο ελκυστικό στις αεροπορικές εταιρείες, αφού μπορούν να χρησιμοποιήσουν το parking αεροσκαφών.
Τα εθνικά οφέλη από την ύπαρξη εγκαταστάσεων συντήρησης αεροσκαφών δίπλα σε ένα αεροδρόμιο περιλαμβάνουν την οικονομική ανάπτυξη και δημιουργία θέσεων εργασίας, από τεχνικούς και μηχανικούς υψηλής εξειδίκευσης έως διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό. Συμβάλει δε στην τοπική οικονομία, αξιοποιώντας την υπάρχουσα υποδομή και τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού που σχετίζονται με την αεροπορία, ειδικά στην ευρύτερη βιομηχανική περιοχή του Βόλου. Επιπλέον, οι αποτελεσματικές εγκαταστάσεις συντήρησης συμβάλλουν στην αξιοπιστία και την ασφάλεια των αεροπορικών ταξιδιών, προάγοντας τον τουρισμό διασφαλίζοντας ότι οι επισκέπτες έχουν μια θετική ταξιδιωτική εμπειρία. Αυτό τονώνει τον τουριστικό τομέα και ενισχύει τη διεθνή συνδεσιμότητα.
Δημιουργούνται παράλληλα ευκαιρίες εξαγωγής και εμπορίου. Μια καλά συντηρημένη αεροπορική υποδομή υποστηρίζει την εξαγωγή αεροπορικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και γενικής επισκευής (MRO), σε διεθνείς πελάτες που είναι μια σημαντική πηγή εσόδων. Αξίζει να αναφέρουμε ότι έχουμε εμπειρία από μετατροπή αεροπλάνων σε cargo.
Όσον αφορά τα εθνικά οφέλη… Οι εθνικές αεροπορικές εταιρείες επωφελούνται από μειωμένο χρόνο διακοπής λειτουργίας αεροσκαφών και λειτουργικές καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα πιο αποτελεσματικές και αξιόπιστες υπηρεσίες. Αυτό ενισχύει τη φήμη και την κερδοφορία των αερομεταφορέων. Η γειτνίαση με εγκαταστάσεις συντήρησης μπορεί να κάνει μια χώρα πιο ελκυστική για διεθνείς αεροπορικές εταιρείες και επιχειρήσεις που σχετίζονται με τις αερομεταφορές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της χώρας στην παγκόσμια αεροπορική αγορά. Ένα ισχυρό δίκτυο εγκαταστάσεων συντήρησης διασφαλίζει ότι τα στρατιωτικά αεροσκάφη και τα αεροσκάφη αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης μπορούν να συντηρηθούν γρήγορα και να διατηρηθούν σε βέλτιστη κατάσταση, ενισχύοντας τις εθνικές αμυντικές δυνατότητες και την ετοιμότητα έκτακτης ανάγκης.
Υπάρχουν όμως και εκπαιδευτικά οφέλη: Η παρουσία εγκαταστάσεων συντήρησης ενισχύει τις συνεργασίες με εκπαιδευτικά ιδρύματα, οδηγώντας στην ανάπτυξη εξειδικευμένων προγραμμάτων κατάρτισης και στην καλλιέργεια ειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Αυτό έχει μακροπρόθεσμα οφέλη για το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.
Τα κεφάλαια που χρειάζονται για την πρώτη φάση, δηλαδή τα 50 – 70 εκ. ευρώ είναι εξασφαλισμένα. Το μεγαλύτερο κεφάλαιο για εμάς είναι οι άνθρωποί μας. Γι’ αυτό άλλωστε και το σύνθημά μας είναι «our people, our force”, «οι άνθρωποί μας, η δύναμή μας». Δίνεται κορυφαία προτεραιότητα στη δημιουργία ενός εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος. Η εταιρεία καλλιεργεί μια κουλτούρα εμπιστοσύνης και συνεχούς εξέλιξης, κάτι που είναι κρίσιμο για την ασφάλεια των πτήσεων.
Όσο για την περιοχή… Δεν σκοπεύουμε να είμαστε επισκέπτες του Αλμυρού, αλλά να εγκατασταθούμε στην περιοχή και να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς.»