• 25 Φεβρουαρίου, 2025

Συνέντευξη με τον εμπορικό διευθυντή της Moschos olives ΙΚΕ κ. Γιάννη Μόσχο

Συνέντευξη με τον εμπορικό διευθυντή της Moschos olives ΙΚΕ κ. Γιάννη Μόσχο

Θα θέλαμε λίγα λόγια εισαγωγικά, για να γνωρίσουμε την Moschos Olives IKE:

Η εταιρεία εδρεύει στους Αγίους Θεοδώρους και δημιουργήθηκε το 2012 από τον αδερφό μου Θοδωρή Μόσχο με σκοπό να γίνει συσκευαστήριο ελαιών στο κέντρο ενός πολύ μεγάλου ελαιώνα που βρίσκεται στην περιοχή του Αλμυρού και μέχρι τα όρια της Λαμίας.

Ασχοληθήκαμε με αυτό το κομμάτι γιατί ο πατέρας μας Ηλίας Μόσχος δημιούργησε έναν μεγάλο ελαιώνα περίπου στα 10.000 δέντρα και τα παιδιά του σήμερα συνεχίζουμε με γνώση και αγάπη στην ελαιοκαλλιέργεια. Ήταν λοιπόν φυσικό και επόμενο να επενδύσουμε περαιτέρω και να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο αυτό που μας δόθηκε.

Η περιοχή μας έχει εξαιρετικής ποιότητας ελιές και θέλαμε να εκμεταλλευτούμε την παραγωγή της οικογένειάς μας και αυτή της ευρύτερης περιοχής, να τις συσκευάσουμε και να τις εξάγουμε στο εξωτερικό. Σ’ αυτό το πλαίσιο, σήμερα, η επιχείρηση είναι 95% εξαγωγική σε περισσότερες από 20 χώρες -μεταξύ αυτών Αυστραλία, Αμερική, Καναδάς, Μέση Ανατολή κ.ά.

Διαχειρίζεται και επεξεργάζεται πάνω από 1.000 τόνους ελιές το χρόνο. Κυρίως καλαμών και Αμφίσσης, είτε ολόκληρες είτε εκπυρηνωμένες, είτε ροδέλα και κάποιες ως πάστα ελιάς. Απασχολούνται στην επιχείρηση περίπου 10 άτομα από την περιοχή μας.

 

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το επόμενο διάστημα; Ποια είναι τα άμεσα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας;

Η δυναμικότητα της επιχείρησης έχει φτάσει στο 100%, οπότε στόχος μας είναι να επεκτείνουμε τις εγκαταστάσεις μας, να επενδύσουμε σε επιπλέον μηχανήματα και να επεκταθούμε για να μεγαλώσει η ποσότητα και αναλόγως και ο τζίρος της εταιρείας, καθώς και το άνοιγμα σε περισσότερες αγορές.

 

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για την επιχείρηση στο υφιστάμενο επιχειρηματικό περιβάλλον;

Οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Ως εξαγωγική εταιρεία απευθυνόμαστε σε πολλές διαφορετικές χώρες. Η κάθε μια αντιμετωπίζει διαφορετικά προβλήματα και επομένως διαφορετικός είναι ο τρόπος αντιμετώπισης. Ο πόλεμος στο Ισραήλ, το εμπάργκο στη Ρωσία, η αλλαγή πολιτικής του προστατευτισμού του Τραμπ και η επιβολή φορολογίας στις εισαγωγές, δυσκολεύουν την συνεργασία ειδικά με τους αμερικανούς πελάτες. Μας προβληματίζει η μείωση της παραγωγής της ελιάς τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, οι κακές σοδιές, κυρίως λόγω κλιματικής αλλαγής. Μέσα από τις προκλήσεις βγαίνουμε δυνατότεροι και γινόμαστε σοφότεροι απέναντι σ’ αυτά που θα έρθουν.

Κινούμαστε στον πρωτογενή τομέα. Η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να βοηθήσει τους παραγωγούς, τους εμπόρους και τους μεταποιητές του πρωτογενή τομέα με εφαρμογή νέων μέτρων και να διευκολύνει την χρηματοδότηση. Το κράτος οφείλει να συνδράμει στην εξωστρέφεια, να επιχορηγήσει τις συμμετοχές σε εκθέσεις, να προχωρήσει σε διακρατικές συμφωνίες για τη διευκόλυνση του εμπορίου αγροτικών προϊόντων.

 

Πως βιώνετε τον εσωτερικό η εξωτερικό ανταγωνισμό στον κλάδο σας  και ποια βήματα έχουν παρθεί στην επιχείρηση προκειμένου να αντιμετωπίσει με επιτυχία τον ανταγωνισμό;

Τελευταία μεγαλώνουν οι επενδύσεις και οι παραγόμενες ποικιλίες τύπου καλαμών -ιδιαίτερα στην Αίγυπτο- με παρόμοιες ποικιλίες που μοιάζουν με τις ελληνικές και χειρότερης ποιότητας όπως π.χ. Kalamata style. Τις πωλούν σε χαμηλότερες τιμές και δημιουργούν πρόβλημα στην διείσδυση της ελληνικής ελιάς στο εξωτερικό. Η αγορά είναι όμως τεράστια και στο εσωτερικό αντιμετωπίζουμε πολύ λίγα προβλήματα ανταγωνισμού.

 

Ποιο είναι το δυνατό σημείο της επιχείρησής σας προκειμένου να επιβιώνει και να αναπτύσσεται σε ένα τόσο  απαιτητικό και δύσκολο περιβάλλον;

Μια επιχείρηση όπως η δική μας δημιουργεί υπεραξία με τις αγορές παρά με τις πωλήσεις. Στοχεύουμε στο να έχουμε το καλύτερο δυνατό προϊόν. Η κεντρική Ελλάδα έχει άλλωστε τις καλύτερες ελιές της Ελλάδος.

 

Πρέπει η επιχείρηση να δείχνει το κοινωνικό της πρόσωπο και πως η επιχείρηση σας έχει κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση;

Προσπαθούμε να βοηθήσουμε τις τοπικές επιχειρήσεις. Για τα υπόλοιπα δεν θα ήθελα να μιλήσουμε εμείς για …εμάς.

 

Τι πιστεύετε για την κουλτούρα συνεργασιών στη χώρα μας; Είναι παράγοντας ανάπτυξης των ΜΜΕ στη χώρα μας;

Σίγουρα ισχύει αυτό και όπου υπάρχουν συνεργασίες και ομάδες παραγωγών, αλλά και ομάδες ανεξαρτήτως κλάδου, ενισχύεται η πιθανότητα επιτυχίας, αφού λειτουργεί προσθετικά. Στην χώρα μας έχουμε πολύ δουλειά να κάνουμε σε αυτόν τον τομέα.