• 21 Φεβρουαρίου, 2022

Πολιτιστική κληρονομιά SOS: Το μήνυμα από τους μαθητές του Δημοτικού σχολείου Αχιλλείου

Πολιτιστική κληρονομιά SOS: Το μήνυμα από τους μαθητές του Δημοτικού σχολείου Αχιλλείου

Ανήσυχα πνεύματα τα παιδιά, εξοικειωμένα με την τεχνολογία, μετέδωσαν τα μηνύματά τους με βίντεο όπου κουκλάκια πλαστελίνης …ζωντάνεψαν με τη φωνή των παιδιών και με τη μουσική του Νίκου Σκαλκώτα

Η Διεύθυνση και το εκπαιδευτικό προσωπικό του Δημοτικού σχολείου Αχιλλείου γνωρίζει καλά να θέτει στόχους παραγωγικούς και προσανατολισμένους σε ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, δημιουργώντας τη βάση για τους πολίτες του αύριο. Ένα σχολείο μέτοχο και συμμέτοχο στον πολιτισμό… για μαθητές που δεν είναι θεατές, αλλά οργανωτές μιας σχολικής πολιτιστικής δραστηριότητας τώρα, της πολιτιστικής ταυτότητας της κοινωνίας μας αύριο…

Σε έναν τόπο όπως η Ελλάδα, που κάθε κομμάτι του εδάφους της μαρτυρεί πολιτισμό και ιστορία, η προστασία των έργων του Πολιτισμού δεν είναι μόνο ηθικό χρέος αλλά και συμφέρον, επειδή η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί πλούτο με την κυριολεκτική σημασία του όρου.

Για το τι είναι πολιτιστική κληρονομιά σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο και την ανάγκη διατήρησής της, στο Δημοτικό Σχολείο Αχιλλείου οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης διδάχθηκαν τον Δεκέμβριο 2021-Ιανουάριου 2022 μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και μάλιστα δημιούργησαν ένα πρωτοποριακό βίντεο με κινούμενα σχέδια animation για την προβολή της ανάγκης διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Όπως μας είπε η κα Κική Πλεξίδα, δασκάλα και Προϊσταμένη του Δημοτικού Σχολείου Αχιλλείου, «η πολιτιστική κληρονομιά είναι ένα ψηφιδωτό πολιτιστικής και δημιουργικής έκφρασης. Είναι η κληρονομιά μας από τις προηγούμενες γενιές αλλά και το κληροδότημά μας στις επόμενες γενιές. Περιλαμβάνει φυσικές περιοχές, κτίρια, αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία, έργα τέχνης, λογοτεχνικά, μουσικά καθώς και γνώσεις, έθιμα, παραδόσεις, φαγητά, εργόχειρα και κάθε είδους μοναδικά έργα του ανθρώπου και της φύσης».

Οι μαθητές αφού μελέτησαν διάφορα μνημεία που προστατεύονται από την UNESCO, τόσο αρχιτεκτονικά, φυσικά αλλά και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς επέλεξαν και παρουσίασαν στο σχολείο κάποια από αυτά. Στη συνέχεια έφτιαξαν αφίσες με τη φιγούρα του Καραγκιόζη-Πρεσβευτή, αφού το Θέατρο σκιών είναι στον κατάλογο μνημείων της UNESCO, βάζοντάς τον να μιλάει για την αναγκαιότητα διατήρησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

«Ανήσυχα πνεύματα όμως τα παιδιά, εξοικειωμένα με την τεχνολογία, σκέφτηκαν μήπως θα ήταν καλύτερο να μεταδώσουν τα μηνύματά τους κάπως αλλιώς, πιο σύγχρονα. Μου είπαν τον προβληματισμό τους και με προθυμία βοήθησα. Έτσι από κοινού δημιουργήσαμε πρώτα τα κουκλάκια μας από πλαστελίνη. Κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια δημιούργησε το δικό του κουκλάκι δίνοντάς του τη μορφή που το ίδιο επιθυμούσε. Έπειτα χρησιμοποιώντας μια απλή εφαρμογή από το κινητό μου stop motion animation, φτιάξαμε το μικρό σποτ όπου τα κουκλάκια μας ζωντάνεψαν με τη φωνή των παιδιών και με τη μουσική του Νίκου Σκαλκώτα, τον κλέφτικο, που είναι πλέον στον κατάλογο των μνημείων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Ελπίζουμε τα μηνύματά μας να ακουστούν σε όσους το δυνατόν περισσότερους και η προστασία των έργων του πολιτισμού να γίνει ευθύνη όλων μας» ανέφερε η κα Πλεξίδα. 

Βεβαίως, να τονίσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι μαθητές του Αχιλλείου δημιουργούν στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Κατά την περασμένη σχολική χρονιά, είχαν γράψει τραγούδι στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού, πολιτιστικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων για τη συμπλήρωση 200 ετών από την ελληνική εθνεγερσία και βίντεο που επένδυσαν με ανάλογες ζωγραφιές τους. Κατά καιρούς, τα παιδιά του Αχιλλείου έχουν ασχοληθεί με ποικίλες δραστηριότητες παίρνοντας πολύτιμα εφόδια, εκτός των σχολικών γνώσεων, για τη ζωή τους. Στο σχολείο εκπονήθηκε πρόγραμμα πολιτιστικών  δραστηριοτήτων με θέμα: «1821 ευχές για άλλα 200 χρόνια ελευθερίας» κατά το οποίο οι μαθητές του ζωγράφισαν, έγραψαν ποιήματα, έφτιαξαν μάσκες με τις σημαίες της επανάστασης, έγραψαν θεατρικά κείμενα και χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς.

«Από τα ποιήματα διαλέξαμε στίχους και έτσι δημιουργήσαμε ένα τραγούδι τιμώντας τους ήρωες του 1821. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση έγινε από μαθήτρια του σχολείου μας που φοιτούσε στη Β’ τάξη. Τα εξαιρετικά θεατρικά κείμενα έγιναν ένα μεγάλο θεατρικό με τίτλο «Κρυφό σχολειό» η σπίθα της επανάστασης, το οποίο τα παιδιά ανέβασαν σε μια παράσταση η οποία βιντεοσκοπήθηκε και συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα. Επίσης τα παιδιά έμαθαν και χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς. Επισκεφθήκαμε το Μουσείο Θαλάσσης και θαυμάσαμε τα έργα της φύσης και αναρωτηθήκαμε αν θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε και να θαυμάσουμε όλα αυτά που βλέπαμε, αν οι πρόγονοί μας δεν είχαν παλέψει για την ελευθερία. Στο τέλος του προγράμματος συζητήσαμε με τους μαθητές μας τη φράση του Μακρυγιάννη: «Γι’ αυτά πολεμήσαμε». Η ανάλυση που ξεκίνησε ήταν εκπληκτική με αποκορύφωμα την απάντηση ενός παιδιού: «Αν δεν είχαν πολεμήσει όλοι αυτοί οι ήρωες, δε θα μπορούσαμε να θαυμάσουμε όλα αυτά γύρω μας ελεύθεροι και να έχουμε δημοκρατία» σχολίασε η Προϊσταμένη του Δημοτικού Σχολείου Αχιλλείου.

Κι όλα αυτά σε μία προηγούμενη χρονιά ιδιαίτερα δύσκολη για την εκπόνηση τέτοιων δύσκολων προγραμμάτων διότι η τηλεκπαίδευση δεν ήταν και ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος εργασίας τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές. Ξεπεράστηκαν ωστόσο όλα τα εμπόδια και το αποτέλεσμα ήταν άκρως ικανοποιητικό. Μάλιστα επιστέγασμα των παραπάνω ήταν η δημιουργία ενός CD που περιλαμβάνει τις δραστηριότητες των μαθητών και η δημιουργία βίντεο με ζωγραφιές και το τραγούδι που δημιούργησαν οι μαθητές.


Σχετικά Άρθρα

Άκυρο στο Ναύσταθμο Αλμυρού – Οι αποφάσεις – Οι υπογραφές

Άκυρο στο Ναύσταθμο Αλμυρού – Οι αποφάσεις – Οι υπογραφές

Φαίνεται ότι μπαίνουν τίτλοι τέλους στον Ναύσταθμο Αλμυρού που μέχρι και τον Ιούνιο δίνονταν διαβεβιώσεις ότι…
Ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου στην Ευξεινούπολη

Ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου στην Ευξεινούπολη

Με καλό καιρό και πολύ κόσμο στην Εκκλησία και την παρέλαση πραγματοποιήθηκαν οι εορτασμοί για την…