- 23 Νοεμβρίου, 2020
Ιδιοκτήτες-εκπαιδευτικοί φροντιστηρίων του Αλμυρού μας μιλούν για τις αλλαγές στο φροντιστηριακό μάθημα εν μέσω lockdown 2
Δυο αναρτήσεις στο facebook η μια αυτή της φωτογραφίας που επισυνάπτουμε του Δημήτρη Φαδάκη και η δεύτερη της Λένας Μαργαρίτη «Τώρα εμείς καλούμαστε να διαλύσουμε τη ζωή μας κυριολεκτικά και να κάνουμε μάθημα από το πρωί μέχρι και το βράδυ»… μας ώθησε στο ρεπορτάζ που διαβάζετε.
Σωστά επισημαίνει η φίλη Λένα Μαργαρίτη, ότι οι αλλαγές των ωραρίων στη δημόσια εκπαίδευση, έφεραν ένα τσουνάμι αλλαγών στην καθημερινότητα των φροντιστών και των μαθητών τους. Ειδικά στα τμήματα γλωσσομάθειας που μπορεί να ήταν μεικτά, δηλαδή δημοτικού και γυμνασίου… πως θα ρυθμίζονταν οι ώρες όταν οι μισοί έχουν το πρωί σχολείο και οι υπόλοιποι το μεσημέρι;
Ενδεικτικά επικοινωνήσαμε με το Νίκο Τσανή, το Δημήτρη Φαδάκη και την Κατερίνα Κατώγια και τους θέσαμε τις παρακάτω ερωτήσεις:
Lockdown 1 – Τι σήμαινε αυτό για το φροντιστηριακό μάθημα και τη σχολική χρονιά που έκλεινε τότε;
Το lockdown 2 μπορεί να βρήκε πιο έτοιμους τους φροντιστές για το διαδικτυακό μάθημα, αλλά, επεφύλασσε νέες αλλαγές με «ξαφνικές» ανακοινώσεις. Πόσο εύκολη είναι η προσαρμογή μαθητών και φροντιστών… και τελικά… των οικογενειών;
Στην πιθανή έκδοση ότι υπήρχε η δυνατότητα, εκπαιδευτικοί και μαθητές, να έχουν όλα τα μέσα και εργαλεία για μια τέλεια διαδικτυακή επικοινωνία, πιστεύετε ότι μπορεί να αντικαταστήσει το δια ζώσης μάθημα; Η συμβολή των γονέων αλλάζει σ’ αυτή την περίπτωση ή τελικά είναι θέμα αποδοχής και αντίληψης του μαθητή;
Ας δούμε λοιπόν τι μας απάντησαν:
Νίκος Τσανής
Στο πρώτο Lockdown άμεσα αναβαθμίστηκαν οι υποδομές του φροντιστηρίου για εξ αποστάσεως μαθήματα. Καταφέραμε να μην χαθεί ούτε μια ώρα στην Γ’ Λυκείου ενώ μέσα σε ένα δεκαπενθήμερο εντάχθηκαν ομαλά και οι υπόλοιπες τάξεις στα on-line μαθήματα. Προφανώς η σχολική χρονιά που έκλεισε άφησε αρκετά κενά σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου και πολύ λιγότερα σε μαθητές Λυκείου.
Προφανώς η προσαρμογή στο 2ο Lockdown ήταν άμεση και χωρίς προβλήματα όσο αφορά το φροντιστήριο μας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι τα δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια σε σχέση με το πρώτο Lockdown έχουν κάνει πολύ σοβαρά θετικά βήματα .
Από όλους τους εκπαιδευτικούς πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στα on-line μαθήματα ο ρυθμός προόδου της ύλης πρέπει να είναι χαμηλότερος και σε καμία περίπτωση υψηλότερος από τα δια ζώσης μαθήματα απαραίτητο για την κατανόηση από τους μαθητές.
Σίγουρα δεν μπορεί να αντικατασταθεί το δια ζώσης μάθημα με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση όσο αφορά την κατανόηση από τους μαθητές, είναι όμως αναγκαία σε συνθήκες όπως οι σημερινές. Όσο μικρότερη είναι η ηλικία των μαθητών τόσο πιο δύσκολη είναι η προσαρμογή, η κατανόηση και τελικά η αποδοτικότητα τους.
Τα περιθώρια για βοήθεια από τους γονείς είναι πολύ περιορισμένα ιδιαίτερα για μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου
Δημήτρης Φαδάκης:
Το πρώτο lockdown μας βρήκε κυριολεκτικά μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας! Μαθητές και γονείς μας έπαιρναν τηλέφωνο και μας ενημέρωναν για το κλείσιμο σχολείων και φροντιστηρίων. Ήταν αρκετά απότομο και έπρεπε σε σύντομο χρονικό διάστημα να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα.
Ευτυχώς, η σχολική χρονιά έφτανε προς το τέλος της και είχαμε ολοκληρώσει σχεδόν όλη τη σχολική ύλη. Το πρώτο κύμα πανδημίας μας «ανάγκασε» να οχυρωθούμε ακόμα περισσότερο τεχνολογικά για να αντιμετωπίσουμε παρόμοιες μελλοντικές καταστάσεις.
Η αλήθεια είναι ότι ο φροντιστηριακός κλάδος επηρεάστηκε λιγότερο σε σύγκριση με άλλους ελεύθερους επαγγελματίες από τα μέτρα κατά της πανδημίας διότι ήταν εφικτό να βρούμε άμεσα λύσεις και να παρέχουμε διαδικτυακές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εκπαίδευση των μαθητών μας.
Σίγουρα αποτελεί μεγάλη επιβάρυνση για μαθητές και φροντιστές η καθήλωση σε μια οθόνη για αρκετές ώρες της ημέρας, αλλά το σημαντικό είναι ότι δεν διακόπτεται η επαφή με τους μαθητές μας και το εκπαιδευτικό μας έργο.
Κατώγια Κατερίνα:
Το διαδικτυακό μάθημα ήταν κάτι καινούριο για όλους μας, αρκετοί γονείς και μαθητές το αντιμετώπισαν με καχυποψία, αλλά αποδείξαμε ότι με τη δική μας οργάνωση και τη συνεργασία των μαθητών, μπορούμε να πλησιάσουμε αρκετά την αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα της διά ζώσης διδασκαλίας, όπως υποστηρίζει άλλωστε και το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών μας. Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί πως αρκετοί μαθητές ανταποκρίνονται καλύτερα και συγκεντρώνονται περισσότερο στο διαδικτυακό μάθημα, είτε γιατί νιώθουν πιο άνετα στο προσωπικό τους χώρο, είτε γιατί χρησιμοποιούν οικεία τεχνολογικά μέσα.
Ο ψυχολογικός παράγοντας παίζει επίσης αρκετά σημαντικό ρόλο, μιας και αρκετοί μαθητές δεν μπορούν να διαχειριστούν τον «εγκλεισμό» και τις απαγορεύσεις και αυτό δυστυχώς αποτυπώνεται στο διάβασμα και την απόδοσή τους. Όμως με υπομονή, αισιοδοξία και συνεργασία, θα καταφέρουμε να τα αντιμετωπίσουμε όλα και να βγούμε όλοι πιο δυνατοί από αυτή τη δοκιμασία. Προφανώς επιθυμούμε τους μαθητές κοντά μας, αλλά προέχει η δημόσια υγεία.
Κατερίνα Πόψη – Κωνσταντίνα Γουργιώτη
Μέσα στο ανατρεπτικό κλίμα της πανδημίας ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε για την προστασία της δημόσιας υγείας να προσαρμοστούμε κι εμείς στα νέα δεδομένα εφαρμόζοντας στη διδασκαλία μας την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όλη αυτή η διαδικασία μπορεί λόγω της κατάστασης να είναι μια λύση, όμως δε συγκρίνεται με τη διδασκαλία δια ζώσης, που ο μαθητής έρχεται σε άμεση επαφή με το γνωστικό αντικείμενο και τον διδάσκοντα συνδυάζοντας όλα τα πλεονεκτήματα. Από την άλλη, ο μαθητής πίσω από μια οθόνη αδρανοποιείται και δυστυχώς τις περισσότερες φορές παθητικοποιείται χάνοντας το ενδιαφέρον του για τη γνώση.
Σ’ όλη αυτή τη δύσκολη συγκυρία αξιοποιήσαμε όλα τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, ώστε να βοηθήσουμε τον μαθητή να ξεπεράσει αυτές τις δυσκολίες παρέχοντάς του τις απαραίτητες γνώσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ούτα Μαρία:
Το 1ο lockdown = κλείδωμα, μας βρήκε μερικώς απροετοίμαστους, κοιτούσαμε με προφανές δέος τα συμβαίνοντα προσπαθώντας εντός μιας εβδομάδας, με την ελπίδα του προσωρινού να αποκτήσουμε όλα τα διαδικτυακά εφόδια. Μας έμαθε να είμαστε προσαρμοστικοί και ευέλικτοι. Όμως αυτό δεν ήταν ίδιο για όλους, μαθητές βρέθηκαν να μην είναι συνδεδεμένοι σε δίκτυο, καθώς δεν επαρκούσαν τα κατακρεουργημένα οικονομικά τους να στηρίξουν τα εν λόγω απρόοπτα. Λειτούργησε κυρίως, για όσους επείγονταν, παιδιά πανελληνίων. Αρκετοί έμειναν εντελώς αποκλεισμένοι από την εκπαίδευση, πράγμα που επηρέασε τις πνευματικές τους ικανότητες.
Το 2ο lockdown μας βρήκε έτοιμους εμάς τους ιδιώτες, ήδη από τον Σεπτέμβρη. Οι γονείς και οι μαθητές κατά το ήμισυ είχαν προετοιμαστεί, καθώς προτεραιότητά τους ήταν και είναι η καθημερινή επιβίωση, η οποία έχει εκτραχυνθεί εξαιτίας των δυσμενών συνθηκών. Στεκόμαστε σε όλους και προσπαθούμε να ενισχύσουμε με φωτοτυπημένο υλικό κι όσο μπορούμε προσφέροντας ιδιωτικό εξοπλισμό. Τα παιδιά ήταν και είναι οι ικανότεροι πολεμιστές, προσαρμοστικά και με εξαίρετη διάθεση για την τεχνολογία. Η λύπη τους όμως εμφανέστατη, γιατί η προσωπική επαφή και η μαθησιακή αλληλεπίδραση δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Από την άλλη, παράπλευροι παράγοντες, ασθενείς ταχύτητες διαδικτύου, θέματα υγειάς που δημιουργούνται από τη χρήση του διαδικτύου, αλλά και αδυναμίας των γονέων λόγω εργασιών να βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους και να τους καθοδηγούν δυσχεραίνει την καθημερινή τηλεκπαίδευση.
Σε ένα ιδανικό μέλλον, με πλήρη εφόδια ηλεκτρονικών μέσων και ολική εκπαίδευση του πληθυσμού, η τηλεκπαίδευση θα μπορούσε να λειτουργήσει. Όμως φενακίζουμε, γιατί για να συμβεί αυτό χρειάζεται ισχυρό κράτος και οικονομικά ευήμερο. Τη στιγμή που πιθανολογείται ότι η οικονομική ανέχεια θα οδηγήσει σε πείνα, δεν θα επέλθει διαδικτυακή αρτιότητα.
Ι. Νταουτζιά – Ε. Επισκόπου – Ι. Γεωργίου
Η μετάβαση στο δεύτερο lockdown ήταν πιο εύκολη, οπότε δεν χάθηκαν διδακτικές ώρες και η επαφή με τον μαθητή. Δεν μπορεί όμως σίγουρα να αντικαταστήσει η τηλε-εκπαίδευση τη δια ζώσης εκπαίδευση. Η ύλη προχωράει μεν, αλλά σε πιο αργούς ρυθμούς, καθώς οι τάξεις είναι με μικρό αριθμό μαθητών, αντίστροφα απ’ ό,τι συμβαίνει με αυτές των δημόσιων σχολείων, όπου ο αριθμός των συμμετεχόντων δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο τη διάδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.