- 22 Ιανουαρίου, 2020
Η Ζέττα Μ. Μακρή για τα “έξυπνα λιμάνια”
Η «αποτύπωση» των τάσεων της λιμενικής βιομηχανίας και του επίπεδου της διείσδυσης των ψηφιακών εφαρμογών, με επίκεντρο τα «έξυπνα λιμάνια», αποτέλεσε το θέμα διεξοδικής συζήτησης της 7ης συνεδρίασης της ειδικής μόνιμης επιτροπής των περιφερειών της Βουλής, την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020, της οποίας Πρόεδρος είναι η βουλευτής Μαγνησίας, κα Ζέττα Μ. Μακρή. Προσκεκλημένοι των εργασιών της Επιτροπής ήταν ο γενικός γραμματέας λιμένων, λιμενικής πολιτικής και ναυτιλιακών επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και η αναπληρώτρια καθηγήτρια ναυτιλιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και διευθύντρια ερευνών του ινστιτούτου βιώσιμης κινητικότητας και δικτύων μεταφορών (ΙΜΕΤ), κ. Μαρία Μποϊλέ.
Την επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής λιμένων, που θα κατατεθεί εντός των επομένων μηνών, την ενσωμάτωση αυτής στην εθνική στρατηγική για την εφοδιαστική αλυσίδα (logistics), καθώς και την εξορθολόγηση της διαχείρισης των λιμένων επεσήμανε ως βασικούς πυλώνες για την περαιτέρω ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας, ο γενικός γραμματέας λιμένων, λιμενικής πολιτικής και ναυτιλιακών επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ενώ, η κα Μποϊλέ, τόνισε χαρακτηριστικά ότι, δεν είναι μόνο η χρήση των τεχνολογιών που θα χαρακτηρίσει ένα λιμάνι ως «έξυπνο». Το «έξυπνο λιμάνι» είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, αφού η πληροφορία που θα παραχθεί και θα δημιουργηθεί γνώση μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία, θα χρησιμοποιηθεί για τη λήψη αποφάσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέργειες και τις συνεργασίες που θα προαχθούν και αναπτυχθούν με όλους τους παραγωγικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση και την κεντρική διοίκηση.
Ακόμη, οι βουλευτές εξέφρασαν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους για τους λιμένες εκείνους, οι οποίοι δεν είναι εθνικής στρατηγικής σημασίας, ούτε υπερεθνικής, και για τους οποίους, τόσο ο γενικός γραμματέας όσο και η κ. Μποϊλέ, ήταν εξαιρετικά καθησυχαστικοί καθώς η χρήση της τεχνολογίας, εφαρμόζεται παντού ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις. Παράλληλα, θα πρέπει να εξετασθούν σοβαρά οι προοπτικές που δημιουργούνται από την αυξανόμενη ζήτηση για την κρουαζιέρα, τη δυναμική ανάπτυξη του yachting, και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με τη συνεχιζόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης.
Γενικά, η συμβολή και η χρήση της τεχνολογίας με την υιοθέτηση της αυτοματοποίησης, της ρομποτικής, του διαδικτύου των πραγμάτων, της χρήσης δεδομένων μεγάλης κλίμακας, των συστημάτων εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας και της κυβερνο-ασφάλειας, όχι μόνο για τα λιμάνια και τις πόλεις που τα περιβάλλουν, αλλά και για τους κλάδους που συνδέονται με τη ναυτιλιακή εφοδιαστική αλυσίδα, μπορούν να οδηγήσουν στην αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων των λιμένων και, συνεπώς, σε επενδύσεις διόλου ευκαταφρόνητες. Τα σύγχρονα λιμάνια μπορούν να μεταμορφωθούν σε επιχειρηματικούς μεταφορικούς κόμβους και κέντρα logistics για το σύγχρονο εμπόριο και να προσφέρουν μεγάλο εύρος υπηρεσιών, ενώ, παράλληλα, να λειτουργούν ως καταλύτες οικονομικής ανάπτυξης.