- 26 Οκτωβρίου, 2013
Άγιος Δημήτριος: το πρότυπο έναντι της πνευματικής μας πτώχειας
Πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τη χθεσινή περιφορά της εικόνας του Αγίου Δημητρίου και ένα άρθρο – συνεργασία του Γεωργίου Γιαννιού, θεολόγου. Χρόνια Πολλά!
Μας αξιώνει και φέτος ο Πανάγαθος Θεός να εορτάσουμε και να τιμήσουμε τη μνήμη του Πολιούχου μας Αγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλήτου. Ενός Αγίου λαοφιλούς, καθώς το πλήθος των θαυμάτων του, αλλά και ο εξίσου θαυμαστός βίος του, συντελούν στην καθιέρωση και εδραίωσή του στις συνειδήσεις των χριστιανών.
Ο Άγιος Δημήτριος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη κατά τους χρόνους της βασιλείας των μεγάλων διωκτών των χριστιανών Διοκλητιανού και Μαξιμιανού Ερκούλιου (284-305 μ.Χ). Καίσαρας της Μακεδονίας τοποθετήθηκε ο Μαξιμιανός Γαλέριος, ο οποίος εξαπέλυσε αληθινό πόλεμο εναντίον των χριστιανών. Εκλεκτό μέλος της εκκλησίας των Θεσσαλονικέων ήταν και ο Άγιος Δημήτριος, ο οποίος προερχόταν από ευσεβείς και επιφανείς γονείς. Είχε δε προικισθεί από τον Θεό με πολλά αγαθά και με πλήθος σωματικών και πνευματικών χαρισμάτων. Η φήμη του έφθασε μέχρι το βασιλιά Γαλέριο, ο οποίος εκτιμώντας τις αρετές του τον έκανε μέλος της Συγκλήτου της πόλεως και τον διόρισε στρατηγό όλης της Θεσσαλίας και ανθύπατο και αφέντη όλης της Ελλάδας. Ο Άγιος Δημήτριος, ως χριστιανός, κατηχούσε και δίδασκε με ιεραποστολικό ζήλο και με τη φωτεινή παρουσία του τους Θεσσαλονικείς, που τους κατέκλυσε η ειδωλολατρία, οδηγώντας τους προς τον Χριστό και την αλήθεια Του. Όταν πληροφορήθηκε ο Μαξιμιανός τη δραστηριότητα αυτή του Αγίου, διέταξε και τον έφεραν ενώπιόν του. Ο Άγιος ομολόγησε με παρρησία την πίστη του στον Χριστό, με συνέπεια να τον οδηγήσουν στη φυλακή, σ’ ένα παλαιό δημόσιο λουτρό, δίπλα στο στάδιο, όπου υπέστη πολλές κακουχίες και βασανιστήρια.
Κατά τη διάρκεια αγωνισμάτων στο στάδιο, που διοργάνωναν οι βασιλείς για να διασκεδάζουν με τις θυσίες στα είδωλα, τις αιματοχυσίες και τους φόνους των ανθρώπων, ένας μαθητής του Αγίου Δημητρίου, ο Νέστορας, θέλοντας να δείξει τη δύναμη του αληθινού Θεού, πήγε στο λουτρό που ήταν φυλακισμένος ο Άγιος, πήρε την ευλογία και την ευχή του Αγίου, βγήκε στο στάδιο και με την επίκληση «Θεέ Δημητρίου βοήθει μοι!» νίκησε τον γιγαντόσωμο και ανίκητο Λυαίο.
Το γεγονός αυτό προκάλεσε οργή στο βασιλιά, ο οποίος πρόσταξε τους στρατιώτες να πάνε εκεί που ήταν φυλακισμένος ο Άγιος και να τον φονεύσουν. Οι στρατιώτες τον ελόγχευσαν σε όλο του το σώμα μέχρι θανάτου. Κάποιοι ευλαβείς χριστιανοί ήλθαν κρυφά στο λουτρό εκείνο και ενταφίασαν το λείψανο στο μέρος στο οποίο μαρτύρησε. Αργότερα, στο σημείο αυτό κτίσθηκε ναΐσκος, ο οποίος περιλαμβάνει και τον ιαματοφόρο τάφο του Αγίου.
Ο μαθητής του Αγίου, ονόματι Λούπος, με το δαχτυλίδι και τον μανδύα που πήρε από τον Άγιο κατά την ώρα του μαρτυρίου, ενεργούσε θαύματα πολλά, ώσπου στο τέλος, όταν το έμαθε ο βασιλιάς, τον αποκεφάλισαν και αυτόν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ετελειώθη ο Πανένδοξος Μεγαλομάρτυς, ο Πολιούχος, το μέγα της οικουμένης θαύμα, της Εκκλησίας το ωράισμα, ο πολύς τα πάντα, και θαυματουργός και Μυροβλύτης Άγιος Δημήτριος.
Από το πλήθος των θαυμάτων του αναφέρεται ένα, το οποίο κάνει λόγο για την απαλλαγή της Θεσσαλονίκης από την απειλή της πείνας του λαού. Όλα τα μέρη μαστίζονταν από την πείνα, ιδίως δε η Θεσσαλονίκη κινδύνευε να αφανισθεί. Ο Μέγας Δημήτριος, όμως, δεν άφησε την πόλη να αφανισθεί. Κάποιος πλοίαρχος, ο όποιος εμπορευόταν σιτάρι, φόρτωσε εκείνο τον καιρό το πλοίο του για να το μεταφέρει στην Ευρώπη. Τη νύκτα, λοιπόν, φάνηκε ο Άγιος Δημήτριος στον ύπνο του και του είπε:
—Το σιτάρι αυτό που υπολογίζεις να το πας;
Ο πλοίαρχος απεκρίθη:
—Στην Ευρώπη σκοπεύω να το πάω, αν το θέλει ο Θεός.
Ο Άγιος του είπε:
—Άκουσέ με, να το φέρεις στη Θεσσαλονίκη και να το πουλήσεις όπως θέλεις, διότι υπάρχει πολλή πείνα και ακρίβεια. Και πάρε αμέσως τρία φλουριά και φέρε το φορτίο εκεί για να λάβεις το υπόλοιπο της αξίας του. Το πρωί ξύπνησε ο πλοίαρχος και είδε στα χέρια του τρία φλουριά. Είπε προς τους άλλους ναύτες: «απόψε είδα στον ύπνο μου έναν νέο στρατιώτη, ο όποιος είπε να πάμε το σιτάρι στη Θεσσαλονίκη. Και να! Μου έδωσε και τρία φλουριά σαν εγγύηση. Θέλετε να το πάμε εκεί; Διότι μου είπε πως υπάρχει μεγάλη πείνα στη Θεσσαλονίκη και πως θα κερδίσουμε περισσότερα απ ότι στην Ευρώπη. Στην Ευρώπη πηγαίνουν και άλλα πλοία, ενώ προς τη Θεσσαλονίκη μόνο εμείς». Οι ναύτες προθυμοποιήθηκαν να μεταφέρουν το σιτάρι στη Θεσσαλονίκη, αλλά ο διάβολος, θέλων να παρεμποδίσει την καλοσύνη τον Αγίου, ήγειρε τρικυμία, ώστε το πλοίο κινδύνευσε δύο φορές να βυθιστεί.
Όμως ο Μέγας Δημήτριος, όσες φορές καταλαμβάνονταν από την τρικυμία, εμφανιζόταν μπροστά τους και τους έδινε θάρρος και φαινόταν οφθαλμοφανώς στο πέλαγος και τους εδείκνυε το δρόμο. Έτσι, με τη βοήθεια του Θεού έφθασαν στη Θεσσαλονίκη. Μόλις άκουσαν οι Θεσσαλονικείς ότι ήλθε πλοίο με σιτάρι, δόξασαν τον Θεό και πήγαν στο λιμάνι, όπου πουλήθηκε το σιτάρι, όπως ήθελε ο Θεός και ο πλοίαρχος. Όταν ο πλοίαρχος διηγήθηκε το όραμα, οι Θεσσαλονικείς γνώρισαν πως ήταν ο Μέγας Δημήτριος, που διαφύλαξε την πόλη του.
Αυτό, όπως και άλλα θαύματα του Αγίου Δημητρίου, όπως εξάλλου και ο βίος του, ένα έχουν να μας διδάξουν: το να μιμηθούμε, το να ομοιάσουμε τον Άγιο Δημήτριο ως προς την Αγιότητα, καθώς όλες οι εορτές της Εκκλησίας μας που προβάλλουν έναν Άγιο, ένα επιτάσσουν. Το να καταστεί ο κάθε πιστός χριστιανός πραγματικός φίλος του Θεού: δηλαδή Άγιος.
Δεν είναι δύσκολο πράγμα η κατάκτηση της Αγιότητας. Ο Άγιος Δημήτριος μας έδειξε τον δρόμο. Μας συστήνει δε να τον ακολουθήσουμε. Το ερώτημα, όμως, είναι εάν εμείς επιθυμούμε να ακολουθήσουμε αυτό τον δρόμο που χάραξε ο Άγιός μας. Ή, αποφεύγουμε επιμελώς αυτή την ασφαλή οδό και επιλέγουμε μια οδό πνευματικής πτώχειας και νωθρότητας. Τις εσφαλμένες επιλογές του παρελθόντος τις γευόμαστε ήδη και δρέπουμε όχι καρπούς εύχυμους και γλυκείς, μα πικρούς. Άλλοτε ο Άγιος απάλλαξε την Συμβασιλεύουσα από την υλική πείνα. Σήμερα ο συνθήκες τις κοινωνίας μας ικετεύουν για απαλλαγή από μια ιδιότυπη πνευματική πείνα. Αλλά ο Θεός δεν επιθυμεί ανθρώπους που να χαρακτηρίζονται από πνευματική τεμπελιά. Θέλει χριστιανούς λεβέντες, που να στέκονται αντάξιοι της ιδιότητάς τους. Επομένως, στο χέρι μας είναι εάν θα εμπνευστούμε από τον τιμώμενο Άγιο Δημήτριο και θ’ ακολουθήσουμε τον δρόμο της Αγιότητος και της αλλαγής του κόσμου που μας περιβάλλει και που και οι ίδιοι είμαστε και εμείς μέτοχοι και κοινωνοί ή θ’ αφεθούμε στο έλεος της απραγίας μας. Ο καθείς ας αναλάβει τις ευθύνες του…