- 15 Ιανουαρίου, 2018
Αποκλειστική συνέντευξη του Δημάρχου Αλμυρού Δημήτρη Εσερίδη
Η εφημερίδα «Λαός του Αλμυρού» εξασφάλισε αποκλειστική συνέντευξη του Δημάρχου Αλμυρού Δημήτρη Κ. Εσερίδη, ο οποίος δέχθηκε να μας απαντήσει σε ερωτήσεις εφ\ όλης της ύλης.
Κύριε Δήμαρχε, τι «γεύση» σας αφήνει το 2017 ως άνθρωπο, αλλά και ως Δήμαρχο Αλμυρού;
Το 2017 αποτέλεσε για τον Δήμο μας, μια δυναμική χρονιά, στην οποία συνεχίσαμε αδιάκοπα να μαχόμαστε για τα προβλήματα των πολιτών, παρά το οικονομικά ασφυκτικό περιβάλλον που δημιουργούσε τεράστιες δυσχέρειες στο έργο μας.
Εργαστήκαμε μεθοδικά και αποτελεσματικά χωρίς μεμψιμοιρίες για να βρούμε λύσεις τόσο στα προβλήματα του Δήμου όσο και των πολιτών.
Καταφέραμε να κάνουμε βήματα μπροστά και χωρίς να υπολογίζουμε το πολιτικό κόστος, δίνουμε λύσεις στα προβλήματα των δημοτών που αφορούν την καθημερινότητά τους.
Σίγουρα, ως άνθρωπος, δεν μπορώ να κλείνω τα μάτια, μπροστά στην οικονομική και κοινωνική κρίση που επικρατεί στην πατρίδα μας ούτε μπροστά στις συγκρούσεις, στην ανασφάλεια και στο φόβο που κυριάρχησαν στην ειδησεογραφία. Όμως, με μοιρολατρία και απαισιοδοξία, καμία αλλαγή δεν μπορεί να γίνει. Ας μάθουμε από τα λάθη μας, ας κοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία, ας δουλέψουμε με επιμονή και δύναμη για το κοινό καλό και θα τα καταφέρουμε.
Κατηγορείστε από τη Δημοτική Αντιπολίτευση (και χρησιμοποιώ τα λόγια τους) ότι «δεν μπορεί η Δημοτική Αρχή να δώσει κατεύθυνση, ότι δεν υπάρχει κλίμα για να βρεθούν λύσεις», αλλά και ότι «Προϋπολογισμοί και Τεχνικά Προγράμματα δεν έχουν Αναπτυξιακή Προοπτική για τον τόπο». Τι απαντάτε στους αναγνώστες – δημότες;
Είναι πάγια τακτική πλέον της αντιπολίτευσης να μας κατηγορεί διαρκώς για το οτιδήποτε. Μιας και μας κατηγορεί λοιπόν ότι δεν έχουμε κατεύθυνση, ας μας πει η ίδια τι κατεύθυνση είχε και τι αναπτυξιακά προγράμματα ακολουθούσε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Εκείνες τις εποχές που οι Δήμοι είχαν οικονομική ευχέρεια και δεν περιοριζόταν από την εφαρμογή ασφυκτικών νόμων (όπως π.χ. Ν. 4412/2016) ή την μείωση εσόδων κατά 70%.
Εμείς δουλεύουμε πρακτικά και μεθοδικά, έχοντας το θάρρος να πούμε «Ναι» σε πράγματα που γίνονται και «Όχι» σε όλα αυτά που δεν γίνονται, με αποτέλεσμα να μην προσφέρουμε ψεύτικες ελπίδες στους πολίτες μας.
Ακολουθούμε μια ορθολογιστική πολιτική, η οποία μας επιτρέπει να πληρώνουμε όλους τους προμηθευτές του Δήμου.
Δεν χρωστάμε σε κανέναν κι έχουμε ταμείο με χρήματα.
Παλιότερα, οι προμηθευτές είχαν διακόψει τη συνεργασία τους με το Δήμο, καθώς δεν μπορούσαν να λάβουν τα χρήματα τους.
Επομένως τι προοπτικές ανάπτυξης είχαν αυτοί, όταν ο Δήμος σήμερα πλήρωσε το ποσό των 600.000 € – 800.000 € για προφορικές συμφωνίες που υπήρχαν μεταξύ του τότε Δημάρχου, των εργοληπτών και των προμηθευτών.
Ο ρόλος της αντιπολίτευσης δεν θα πρέπει να είναι πάντα ένα «ΑΝΤΙ». Απεναντίας θα πρέπει να έρχεται πάντα με τεκμηριωμένες προτάσεις, οι οποίες θα έχουν ως μόνο σκοπό το όφελος των πολιτών. Λαϊκισμός και πολιτική κερδοσκοπία δεν ωφελούν τον τόπο μας.
Θα ήθελα επίσης να ρωτήσω την αντιπολίτευση αν αισθάνεται υπερήφανη, που μέσω της καταγγελίας της κατασχέθηκε όχημα του Δήμου, που μάζευε τα πεσμένα-σάπια ξύλα από το Κουρί, για να δοθούν μέσω της εκκλησίας στους απόρους.
Και επιπλέον με ποια λογική καταγγέλλουν την πληρωμή ποσού 15.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) σε ανθρώπους που ανέλαβαν την επισκευή του αγωγού της πηγής Καρυάς που υπέστη βλάβες από τις παρατεταμένες χιονοπτώσεις και παγετούς που σημειώθηκαν τον Ιανουάριο του 2017 και για την οποία υπήρξε ομόφωνη απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου;
Ένα έργο το οποίο θα εκτελούνταν μετά από 14 μήνες αν έβγαινε σε δημοπρασία και το κόστος θα ήταν της τάξεως των 200.000€.
Πιστεύετε ότι προλαβαίνετε σ’ αυτή τη θητεία να υλοποιήσετε τις προεκλογικές σας υποσχέσεις και σε τι ποσοστό, ως ποιον βαθμό;
Δουλεύουμε πάρα πολύ και λόγω της εργατικότητάς μας, έχουμε καταφέρει να υλοποιήσουμε πολλές από τις υποσχέσεις μας. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Αναβάθμιση των τοπικών συμβουλίων με παραχώρηση οικονομικής αυτοτέλειας, μείωση ανταποδοτικών τελών και δικαιωμάτων, για τη χρήση πλατειών και πεζοδρομίων από τραπεζοκαθίσματα, δημιουργία αποθήκης υλικού, αξιοποίηση όλου του προσωπικού του Δήμου κ.λπ.
Υπήρξε μια περίοδος δύο χρόνων (9/2014-8/2016) περίπου που παρατηρήθηκε στασιμότητα, καθώς δεν έβγαινε καμιά πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων προς χρηματοδότηση και την υλοποίηση έργων κατ’ επέκταση.
Σήμερα συμμετέχουμε σε όλες τις προσκλήσεις χρηματοδότησης που βγαίνουν παρά το γεγονός ότι τόσο η Διεύθυνση Προγραμματισμού όσο και η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών είναι υποστελεχωμένες αλλά και καταφέρνουμε την ένταξη και την χρηματοδότηση έργων.
Η Δημοτική Αρχή κάνει πολλά και σημαντικά έργα και η απόδειξη αυτού είναι το νέο Τεχνικό Πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει έργα αξίας 6.200.000 ευρώ, από τα οποία, για πρώτη φορά, το ένα εκατομμύριο περίπου είναι από τακτικά έσοδα του Δήμου και αυτό οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην ορθολογική διαχείριση των οικονομικών του Δήμου.
Επίσης καταφέραμε να επανεντάξουμε το Νοέμβριο του 2014 το έργο «Δίκτυο Αποχέτευσης Ακαθάρτων Σούρπης», το οποίο είχε απενταχθεί λόγω καθυστέρησης στην αγορά έκτασης για την κατασκευή του αντλιοστασίου.
Η επέκταση του Νηπιαγωγείου Σούρπης χρηματοδοτήθηκε για πρώτη φορά μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με το ποσό των 520.000€. ενώ από το Υπουργείο Εσωτερικών δόθηκε το ποσό των 150.000€ για την αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης και μέσω του ποσού αυτού προτείνουμε για το 2018, την αντικατάσταση του εξωτερικού αγωγού ύδρευσης της Τοπικής Κοινότητας Κωφών και του δικτύου της Τ.Κ. Αγίας Τριάδας.
Ενδεικτικά επίσης αναφέρουμε κάποια έργα τα οποία είτε έχουν υλοποιηθεί είτε έχουν δρομολογηθεί, τόσο στον τομέα των υποδομών όσο και στον τομέα της καθημερινότητας:
Ανάπλαση – Βελτίωση Κοινοχρήστων Χώρων Δημοτικής Ενότητας Πτελεού και Δημοτικής Ενότητας Σούρπης συνολικού προϋπολογισμού 1.180.000€, Δίκτυο Αποχέτευσης Ακαθάρτων οικισμού Αμαλιάπολης συνολικού προϋπολογισμού 4.290.000€, Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης Ευξεινούπολης συνολικού προϋπολογισμού 1.626.000€, Εκσυγχρονισμός – αντικατάσταση εξωτερικού δικτύου ύδρευσης Αλμυρού & Ευξεινούπολης συνολικού προϋπολογισμού 1.140.000€, εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος αποκομιδής απορριμμάτων «πόρτα – πόρτα» με τη διανομή ατομικών κάδων στον Πλάτανο και στο Κρόκιο και πολλά άλλα, τα οποία δεν είναι επί του παρόντος.
Θέλω επίσης να αναφέρω ότι και στον τομέα της Κοινωνικής Πολιτικής, η Δημοτική Αρχή συναισθανόμενη τις συνέπειες της συνεχιζόμενης κρίσης στους άπορους δημότες, συμμετείχε σε προγράμματα κοινωνικής αλληλεγγύης όπως το Πρόγραμμα Επισιτιστικής & Βασικής Υλικής Συνδρομής με τη διανομή τροφίμων, το Πρόγραμμα «Στέγαση και Επανένταξη αστέγων» και τη συνέχιση των προγραμμάτων «Βοήθεια στο Σπίτι» & «Κοινωνική Μέριμνα».
Τριάμιση χρόνια μετά, διαβεβαιώνω τους δημότες ότι δε θα λογαριάσουμε κόπο και χρόνο, προκειμένου να συνεχίσουμε να υπηρετούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους πολίτες και την πόλη.
Και είμαι σίγουρος ότι και οι πολίτες θα ανταποκριθούν και θα συμβάλλουν από τη μεριά τους, στη δύσκολή αλλά ελπιδοφόρα προσπάθεια για το παρόν και το μέλλον του Δήμου Αλμυρού.
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που εμποδίζουν τους ΟΤΑ σήμερα να παράγουν έργο;
Οι μικροί Δήμοι καλούμαστε να εφαρμόσουμε πολλές φορές ένα πλαίσιο που βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την ίδια τη φύση της τοπικής αυτοδιοίκησης και για το λόγο αυτό αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Ν. 4412/2016, ο οποίος δημιουργεί καθυστερήσεις και προβλήματα δυσλειτουργίας σε όλους τους Δήμους της Ελλάδας.
Ένας άλλος παράγοντας είναι η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης κατά 70%.
Η έλλειψη προσωπικού στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών & Πολεοδομίας (τρείς (3) Υπάλληλοι στην Τεχνική Υπηρεσία και δύο (2) Υπάλληλοι στην Πολεοδομία) καθώς και στη Διεύθυνση Προγραμματισμού (δύο (2) Υπάλληλοι) δημιουργεί προβλήματα στην ορθή λειτουργία του Δήμου.
Τέλος, η γραφειοκρατία και η πολυνομία είναι δύο από τους σημαντικότερους λόγους που παρεμποδίζουν το έργο των Δήμων. Οι διαδικασίες σήμερα είναι πάρα πολύ χρονοβόρες, καθώς για να αρχίσει να υλοποιείται ένα έργο, από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η εκπόνηση της μελέτης, η διαδικασία αδειοδοτήσεων, η υποβολή πρότασης προς χρηματοδότηση, η έγκριση της πρότασης, η διαδικασία δημοπράτησης και τέλος η εγκατάσταση των εργολάβων, απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) ετών.
Στην εφημερίδα μας δεχόμαστε καθημερινά παράπονα για τα αδέσποτα στην πόλη μας. Προβλέπεται κάποια ενίσχυση των δράσεων από τον Δήμο; Η Πρόεδρος της Φιλοζωϊκής πριν λίγο διάστημα κατήγγειλε ότι δεν έχει γίνει συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής. Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Τα τελευταία χρόνια το πρόβλημα με την εγκατάλειψη αδέσποτων ζώων έχει πολλαπλασιαστεί με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι αδέσποτοι σκύλοι να κάνουν την εμφάνιση τους στους Δήμους.
Το πρόβλημα ξεκινάει από τους ίδιους τους πολίτες καθώς όποιος δεν θέλει τον σκύλο του, τον παρατάει, χωρίς να υπολογίζει τις συνέπειες που επιφέρει στην ευρύτερη κοινωνία.
Επίσης γινόμαστε μάρτυρες ουκ ολίγες φορές περιστατικών, όπου διερχόμενα αυτοκίνητα από άλλες περιοχές απελευθερώνουν τα σκυλιά στην πόλη καθώς και στην ευρύτερη περιοχή του Αλμυρού.
Όλα αυτά τα χρόνια, ο Δήμος έχει πληρώσει πάνω από 40.000€ για τη φροντίδα των αδέσποτων ζώων, η οποία αφορά σε τροφές, στειρώσεις και εμβόλια, ενώ με τη Φιλοζωϊκή του Αλμυρού καθώς και τους κτηνιάτρους της περιοχής μας είμαστε σε τακτική επικοινωνία και συνεχή συνεργασία.
Ο Καλλικράτης μπόρεσε να ενισχύσει ή αποδυνάμωσε τους παλαιούς Δήμους και Κοινότητες; Οι σημερινές συνθήκες αυτοδιοίκησης, για τον Αλμυρό, επαρκούν για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των πολιτών στον Καλλικρατικό Δήμο;
Ο Καλλικράτης παρά την πολύ φιλόδοξη προοπτική του, διεξάγεται με τη χρήση παλαιών και ανεπαρκών εργαλείων. Είναι αλήθεια επίσης ότι ψηφίσθηκε κάτω από συνθήκες διεθνούς πίεσης για άμεση περιστολή των κρατικών δαπανών, με συσσώρευση αρμοδιοτήτων, πολλές από τις οποίες είναι αντιφατικές μεταξύ τους, δημιουργούν ασάφεια και προκαλούν ανακατωσούρα και προβλήματα κατά την εφαρμογή τους.
Υπό το πρίσμα αυτό η εφαρμογή του Νόμου του Καλλικράτη δεν αποτελεί και τόσο επιτυχημένη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Είναι όμως αλήθεια ότι κάποιοι νόμοι που θεσπίστηκαν, με αφορμή τον Καλλικράτη, αποτελούν σημαντική πρωτοβουλία, όπως είναι ο νόμος ΄΄ΔΙΑΥΓΕΙΑ΄΄ που αντιμετωπίζει ριζικά ζητήματα διαφάνειας στη λειτουργία του Δήμου και των νομικών του προσώπων.
Με την εφαρμογή του Καλλικράτη μεταφέρθηκαν 154 αρμοδιότητες στους Δήμους, οι οποίοι καλούνται να ανταπεξέλθουν στις υπάρχουσες συνθήκες με μειωμένο προσωπικό και έλλειψη πόρων.
Ο Δήμος Αλμυρού αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους σε έκταση Δήμους στην Ελλάδα και καλύπτεται από έναν τεράστιο ορεινό όγκο καθώς και ένα αξιόλογο παραθαλάσσιο μέτωπο.
Τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας είναι τεράστια και η διοίκηση ενός Δήμου με 1500 χλμ. αγροτικής οδοποιίας και 18.614 κατοίκους είναι αρκετά δύσκολη και δυσλειτουργική πολλές φορές.
Εμείς φροντίζουμε να παρέχονται οι καλύτερες υπηρεσίες σε όλες τις τοπικές κοινότητες, σε συνεργασία πάντα με τους Προέδρους των Τοπικών Συμβουλίων, οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα τα προβλήματα των κατοίκων.
Για τον λόγο αυτό, μένοντας πιστοί στις προεκλογικές μας υποσχέσεις, θεσμοθετήσαμε την οικονομική αυτοτέλεια των προέδρων, δίνοντάς τους χρήματα, ώστε να αντιμετωπίζουν τα μικροπροβλήματα που προκύπτουν.
Ποιοι είναι οι στόχοι της Δημοτικής Αρχής για το 2018;
Υποδεχόμαστε το 2018 με αισιοδοξία, ελπίδα και προσμονή και πιστεύουμε ότι θα φέρει καλύτερες ημέρες για την πατρίδα μας και τον Αλμυρό.
Το νέο έτος ελπίζουμε και προσδοκούμε να είναι μια ακόμη χρονιά θετικής αναπτυξιακής πορείας για το Δήμο.
Και αυτό το έτος θα εργαστούμε σκληρά και με ιδιαίτερο ζήλο για να παράγουμε έργο.
Βασικότερος στόχος μας είναι να σταθούμε δίπλα στον πολίτη και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά του, δίνοντας ουσιαστικές λύσεις.
Να συμμετέχουμε σε όλες τις προσκλήσεις που βγαίνουν, παρά την έλλειψη προσωπικού και την υπέρογκη γραφειοκρατία και να διεκδικούμε έργα που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Θέλουμε να λειτουργούμε με ήθος και αξιοπρέπεια, ώστε να μας εμπιστεύονται τόσο οι πολίτες όσο και οι προμηθευτές του Δήμου.
Τέλος, δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε μέχρι να κατανοήσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι ότι θα πρέπει να αποτελέσουν γρανάζι μιας μηχανής προόδου και ανάπτυξης και όχι κωλυσιεργίας και άρνησης.
Διεκδικείτε μέσα από ΕΔΕ και δικαστήρια διαλεύκανση υποθέσεων προς όφελος των Δημοτών. Με δυο λέξεις, πιστεύετε ότι θα τελεσιδικήσουν; Υπάρχουν αρκετά στοιχεία γι’ αυτό;
Κυρία Τσιντσίνη, όπως αναφέρετε και στην ερώτησή σας, ότι διεκδικούμε είναι προς όφελος των πολιτών. Αυτή τη σαφέστατη εντολή, μας έδωσαν οι δημότες το Μάιο του 2014 και αυτήν εφαρμόζουμε. Έχουμε και το θάρρος και τη δύναμη να το κάνουμε.
Σε καμιά περίπτωση η Ένορκη Διοικητική Εξέταση δε σημαίνει κατηγορία, ούτε ποινή, ούτε κάτι δεδομένο. Αποτελεί καθαρά, τόσο ηθικά όσο και διοικητικά, μέσο προστασίας της νόμιμης, εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας μιας δημόσιας υπηρεσίας. Είναι ο πιο έντιμος τρόπος διερεύνησης υποθέσεων.
Σε καμιά περίπτωση όμως δεν θα επωμιστούμε ευθύνες άλλων, ούτε εγώ ως Δήμαρχος, ούτε οι Αντιδήμαρχοι, ούτε οι Εντεταλμένοι Σύμβουλοι, ούτε και κάποιοι άλλοι Υπάλληλοι.
Μέχρι σήμερα τι έχουμε;
Κατάχρηση χρημάτων μέσα από το ΚΑΠΗ άνω των 25.000€, το οποίο παραπέμφθηκε στα δικαστήρια και υπάρχει σχετική ποινή σε υπάλληλο του Δήμου.
Στέρηση αποδοχών για διάστημα τεσσάρων (4) μηνών σε υπάλληλο, ο οποίος κατηγορείται για σωρεία πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Τα δε υπόλοιπα αφορούν τη δικαιοσύνη.
Πρέπει να γνωρίζουν οι δημότες, γιατί οδηγηθήκαμε στο κλείσιμο του Νομικού Προσώπου. Δεν οδηγηθήκαμε ούτε από ρεβανσισμό ούτε από κάτι άλλο. Αναγκαστήκαμε να το καταργήσουμε, διατηρώντας τις θέσεις εργασίας, διατηρώντας και αυξάνοντας τις δραστηριότητές του, γιατί δεν μπορούσαμε να λειτουργήσουμε καθόσον δεν ήταν δυνατή η παραλαβή του ταμείου.
Θα μοιραστείτε μαζί μας την ευχή σας για το 2018;
Εύχομαι σε όλους τους πολίτες να έχουν το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία και απευθυνόμενος στους νέους θέλω να τους προτρέψω να μην χάνουν την ελπίδα και την αισιοδοξία τους.
Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας. Ευτυχισμένο και Δημιουργικό το 2018!