• 19 Δεκεμβρίου, 2017

Μαθητές του Γυμνασίου Ευξεινούπολης σε ρόλο… διπλωμάτη

Μαθητές του Γυμνασίου Ευξεινούπολης σε ρόλο… διπλωμάτη

Μια μοναδική εμπειρία  είχαν την ευκαιρία να ζήσουν   οι μαθήτριες του Γυμνασίου Ευξεινούπολης  Σπανού Βασιλική και Φούντα Ελένη  στη 2η  Πανελλήνια μαθητική προσομοίωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη», τη  μεγαλύτερη προσομοίωση του ΟΗΕ στην Ελλάδα, που πραγματοποιήθηκε  στους χώρους των  εκπαιδευτηρίων  Μαντουλίδη  στη Θεσσαλονίκη  από 15 έως 17 Δεκεμβρίου 2017. Συμμετείχαν 700 μαθητές από σχολεία όλης της Ελλάδας,  της Κύπρου, της Κωνσταντινούπολης και της Ουγγαρίας.

Το «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» ευαισθητοποιεί και ενημερώνει τους μαθητές σχετικά με τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο ΟΗΕ! Οι αρμοδιότητες του ΟΗΕ αφορούν την παροχή μέσων για την επίλυση διεθνών συγκρούσεων και διαμόρφωση πολιτικών σε θέματα που μας αφορούν όλους. Σημειώνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες έχει κερδίσει το Νόμπελ Ειρήνης δύο φορές!

 

 

Η εκπαίδευση των μαθητών  πραγματοποιήθηκε  από τα μέλη των Προεδρείων, σε κάθε επιτροπή αντίστοιχα, τα οποία βρέθηκαν στο πλευρό των Μαθητών-Διπλωματών οι οποίοι  είχαν  την ευκαιρία να λύσουν  τις απορίες τους και να περάσουν  δημιουργικό χρόνο μαζί. Η εμπειρία ήταν μοναδική και για τις δύο πλευρές. Στόχος ήταν  η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν την προστασία και προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου καθώς και η γνωριμία και εξοικείωσή τους με ζητήματα εφαρμογής των σχετικών διεθνών Συμβάσεων του ΟΗΕ. Η προσομοίωση  επικεντρώθηκε  στη διαδικασία ενώπιον των διαφόρων Επιτροπών, που δημιουργήθηκαν και λειτούργησαν στο πλαίσιο των διεθνών πράξεων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου.  Αφορούσε  μερικές από τις σημαντικότερες συμβάσεις του ΟΗΕ, το περιεχόμενο των οποίων φρονούμε ότι θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο εκπαίδευσης όλων των μαθητών της χώρας μας. Πρέπει μάλιστα να αναφερθεί ότι οι διεθνείς αυτές συμβάσεις έχουν κυρωθεί με τυπικούς νόμους από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 28 (παράγραφος 1) του Συντάγματος.

Παράλληλα με το περιεχόμενο των συμβάσεων και τη διαδικασία ενώπιον των Επιτροπών, οι μαθητές  εξοικειώθηκαν  στα ζητήματα εφαρμογής των διεθνών πράξεων από τα κράτη μέρη,  έμαθαν να υπερασπίζονται τα δικαιώματα του ανθρώπου, να δέχονται τα επιχειρήματα των άλλων, να σέβονται τις απόψεις των άλλων κρατών και να αναπτύσσουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να πείσουν για τις θέσεις τους.  Γνώρισαν τη διαδικασία των Επιτροπών, τη διαδικασία ενός διεθνούς forum, τη διπλωματία όπως εφαρμόζεται στο πλαίσιο ενός διεθνούς οργανισμού, βασισμένη σε κανόνες διεξαγωγής γόνιμου διαλόγου και στην καλλιέργεια του σεβασμού σε επίπεδο αντιλογίας. Σε κάθε Επιτροπή  συμμετείχαν από 18-23 μαθητές. Οι μαθητές κλήθηκαν  να μεταφέρουν την άποψη της χώρας που εκπροσωπούσαν  προσδίδοντας και το προσωπικό τους στίγμα. Την τελευταία ημέρα  ανακοινώθηκαν  τα αποτελέσματα των εργασιών στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.

Στόχος  του προγράμματος αποτέλεσε  η περαιτέρω επιμόρφωση των μαθητών σε ζητήματα που άπτονται γενικών κι επίκαιρων θεμάτων που απασχολούν το σύγχρονο κόσμο, δίνοντάς τους την ευκαιρία να δράσουν εντός ενός πλαισίου που διέπεται από τις αρχές της διεθνούς διπλωματίας, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα και τις ρητορικές τους ικανότητες.

 Το συνέδριο αδιαμφισβήτητα αποτέλεσε μια γιορτή της δημοκρατίας, του αλληλοσεβασμού και της αλληλοκατανόησης. Τα παιδιά ήταν  πολύ χαρούμενα και ενθουσιασμένα. Ήταν πραγματικά μια επιτυχημένη διοργάνωση που  ενθουσίασε και αφύπνισε τους μαθητές.

Οι μαθήτριες του Γυμνασίου Ευξεινούπολης  ασχολήθηκαν με τα Δικαιώματα του παιδιού και συμμετείχαν στις επιτροπές: η Σπανού Βασιλική  στην επιτροπή «Προστασία Ασυνόδευτων Παιδιών εκτός Χώρας Καταγωγής»  και η Φούντα Ελένη  στην επιτροπή  «Το δικαίωμα Ελευθερίας Έκφρασης Της Γνώμης του Παιδιού»  ως εκπρόσωποι  του Μπαχρέιν. Αξίζει να σημειωθεί  ότι  προετοιμάστηκε πολύ καλά και ο μαθητής Κοσμίδης Παύλος για την επιτροπή «Το δικαίωμα στην Ανάπαυση και το Παιχνίδι» αλλά δυστυχώς δεν κατάφερε να συμμετάσχει λόγω ασθένειας. Τους μαθητές εκπαίδευσε και καθοδήγησε η Μποτού Πολυξένη φοιτήτρια της Νομικής, την οποία ευχαριστούμε θερμά.

Τις μαθήτριες συνόδευσαν η Διευθύντρια Σταυραντώνη Μαρία και η Φιλόλογος Τσιαμανή Ελένη.

 

Οι μαθήτριες γράφουν για την εμπειρία τους:

Ήταν πραγματικά μια καταπληκτική εμπειρία! Η αποκατάσταση των ασυνόδευτων παιδιών έχει καταστεί μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις για την παγκόσμια κοινότητα, ειδικά μετά την έξαρση του πολέμου στην Συρία. Ένα από τα σημαντικότερα θέματα που συζητήθηκαν ήταν ποια μέτρα πρέπει να παρθούν για την ομαλή ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών στην κοινωνία καθώς και τι ρόλο οφείλει να διαδραματίσει η εκπαίδευση σ’ αυτή την προσπάθεια. Επειδή όμως   το ισχύον διεθνές και επιμέρους σε κάθε κράτος εθνικό πλαίσιο προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών δεν είναι επαρκές τα κράτη οφείλουν να  πάρουν κι  άλλες  πρωτοβουλίες  με  σκοπό  να  βοηθήσουν  τα ασυνόδευτα παιδιά. Το προεδρείο μου ήταν άψογο. Οι  καινούργιες  φιλίες  που δημιούργησα,  οι  γνώσεις που πήρα και γενικά όλη η διοργάνωση με γέμισαν με χαρά και έφυγα από το συνέδριο γεμάτη θετικά συναισθήματα. Ήταν μεγάλη μου τιμή και ευχαριστώ την διευθύντριά μου κ. Σταυραντώνη Μαρία και την κ. Τσιαμανή Ελένη για την ευκαιρία που μου έδωσαν  να το ζήσω όλο αυτό. Είναι μία εμπειρία ζωής την οποία αξίζει να ζήσει κάθε  μαθητής!                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Βάσια Σπανού

 

Ήταν πραγματικά μια υπέροχη εμπειρία! Το κύριο θέμα που αναπτύχθηκε στην επιτροπή μου ήταν το δικαίωμα έκφρασης και γνώμης του παιδιού, όπου συζητήσαμε για την εκπαίδευση- οι περισσότεροι εμπειρογνώμονες κατέστησαν σαφές πως η φοίτηση είναι δωρεάν και υποχρεωτική στις χώρες τους, με τους μαθητές να έχουν την δυνατότητα να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους χωρίς ωστόσο να προσβάλλουν τους άλλους – το δικαίωμα έκφρασης του παιδιού στα δικαστήρια καθώς και το δικαίωμα αντίρρησης στον υποχρεωτικό γάμο ανήλικων κοριτσιών το οποίο πολυσυζητήθηκε διότι διάφορες χώρες όπως το Μπαχρέιν που εκπροσωπούσα και το Μπαγκλαντές διατύπωσαν αντιρρήσεις σχετικά με τον γάμο ανηλίκων κοριτσιών καθώς η θρησκεία των εν λόγω χωρών παροτρύνει τα ανήλικα κορίτσια να παντρευτούν από νωρίς. ‘Oλα τα παιδιά της επιτροπής μου  συνεργαστήκαμε άψογα με  το προεδρείο μας και τους ευχαριστούμε για την προσπάθεια, την καθοδήγηση και τη θετική τους ενέργεια. Από τη συμμετοχή μας στο συνέδριο αυτό αποκομίσαμε γνώσεις, εμπειρίες και δημιουργήσαμε φιλίες. Ευχαριστώ την κ. Σταυραντώνη Μαρία και την κ. Τσιαμανή Ελένη που μου έδωσαν την ευκαιρία να συμμετάσχω.

Φούντα Ελένη


Σχετικά Άρθρα

Επιστολή Αναγνώστη για σκουπιδότοπο Δυτικά της Ευξεινούπολης

Επιστολή Αναγνώστη για σκουπιδότοπο Δυτικά της Ευξεινούπολης

Γράφει ο Βασίλης Δεληζήσης – έκδοση “Λαός Αλμυρού” 16-12-2017 Εδώ και μερικά χρόνια σε περιοχή Δυτικά…