- 24 Απριλίου, 2017
Τα Κρίσιμα Δευτερόλεπτα της Πτήσης – Έκδοση 22-4-2017
γράφει ο Παναγιώτης Δημητριάδης, Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α
Η πρώτη στρατιωτική πτήση στην Ελλάδα έγινε από τον υπολοχαγό Καμπέρο στις 12 Μαίου 1912, ενώ το πρώτο θανατηφόρο αεροπορικό ατύχημα τον Αύγουστο του ιδίου έτους με κυβερνήτη τον Α. Καραμανλάκη. Ο Ελ. Βενιζέλος τότε πρωθυπουργός της χώρας που παραβρέθηκε στην εξόδιο ακολουθία του Α. Καραμανλάκη είπε ‘’ Βεβαίως λυπηρή η απώλεια αλλά είμαι βέβαιος ότι δεν θα σταματήσει την ευγενική ορμή, θα σταθούμε προς στιγμή να χαιρετήσουμε τον ήρωα και θα προχωρήσουμε προς τα εμπρός μετά θάρρους αποβλέποντας εις το μέλλον’’. Από το 1912 η Αεροπορία προόδευσε αλλά με βαριές απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό. Εκατοντάδες αεροπόροι χάθηκαν σε αεροπορικά ατυχήματα όλων των όπλων τόσο την περίοδο των πολέμων όσο και κατά την περίοδο της ειρήνης. Η αναπάντεχη απώλεια σήμερα του Υποστρατήγου Ι. Τζανιδάκη του Συνταγματάρχη Θ. Αδάμου του Ταγματάρχη Δ Γούλα και του Υπολοχαγού Κ. Χαντζή στη θέση Σαραντάπορο σε ώρα υπηρεσίας, γέμισε θλίψη και οδύνη όλον τον Ελληνικό λαό από την μια και από την άλλη έδωσε ανακούφιση στην οικογένεια της διασωθείσης που βγήκε ζωντανή μέσα από τα συντρίμμια του Ελικοπτέρου.
Η πτήση σε στρατιωτική αποστολή ξεκινάει πάντα με τον προγραμματισμό από την προηγούμενη μέρα. Το πλήρωμα προετοιμάζεται αφού λάβει όλα τα στοιχεία της πτήσης, από την απογείωση, τους ενδιάμεσους σταθμούς και τον τόπο προσγείωσης. Η κάθε πτήση έχει τις ιδιαιτερότητες ανάλογα με τον τύπο του ελικοπτέρου, ανάλογα με τον τύπο της αποστολής, και τον ρόλο, όμως όλες οι αποστολές που εκτελούνται έχουν κοινό παρονομαστή το ρίσκο.
Ο κυβερνήτης στην ενημέρωση που θα κάνει στο πλήρωμα πριν την απογείωση θα αξιολογήσει τους κινδύνους λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία, όπως τις καιρικές συνθήκες, πιθανά εμπόδια στην διαδρομή, πιθανή βλάβη του ελικοπτέρου, τα ύψη ασφαλείας επί της διαδρομής εφ όσον η πτήση γίνει σε χαμηλό ύψος κ.α Ένας άλλος παράγοντας σημαντικός είναι το κριτήριο ματαίωσης της αποστολής πριν την απογείωση ή επί της διαδρομής, στοιχεία που επηρεάζουν την ασφάλεια της πτήσης. Η Εμπειρία του κυβερνήτη και συγκυβερνήτη του ελικοπτέρου αποτελούν εχέγγυα για την ολοκλήρωση της αποστολής με ασφάλεια, αποτελούν εχέγγυα για την λήψη ορθής απόφαση κάτω από δύσκολες συνθήκες ή απρόβλεπτες καταστάσεις όπως η απότομη μεταβολή του καιρού, μία βλάβη που θα απαιτήσει άμεση αντίδραση για αποκατάσταση ή η άμεση προσγείωση.
Τα περισσότερα στρατιωτικά αεροπορικά ατυχήματα οφείλονται κατά 85% στον ανθρώπινο παράγοντα και είναι αποτέλεσμα, παρά την σκληρή εκπαίδευση ενός συνδυασμού επί μέρους παραγόντων και κυρίως αυτού που έχει να κάνει με την διαχείριση του ρίσκου της αποστολής. Είναι γνωστό σε όλους τους αεροπόρους ότι το ρίσκο ποτέ δεν έχει κέρδος, όμως η πτήση μιας στρατιωτικής αποστολής από μόνη της έχει ρίσκο και οι Έλληνες αεροπόροι έχουν δείξει επανειλημμένα τις ικανότητες και δεξιότητές τους, τόσο στο ΝΑΤΟ όσο και στις καθημερινές προκλήσεις των Τούρκων στο Αιγαίο. Ο κυβερνήτης πριν την αποστολή θα δώσει έμφαση στην πρόληψη ενός ατυχήματος με έγκαιρο σχεδιασμό χωρίς να αποδέχεται περιττούς κινδύνους, Ο έμπειρος κυβερνήτης θα προσδιορίσει τις περιοχές που ενδέχεται να δημιουργήσουν πρόβλημα και θέτει προτεραιότητες για την επιτυχία της αποστολής Θα σχεδιάσει με ακρίβεια και την τελευταία λεπτομέρεια ενώ όλη η διαδικασία απαιτεί χρόνο πριν την απογείωση Ωστόσο σε μια επιχειρησιακή πτήση υπάρχουν παράγοντες απρόβλεπτοι όπου ο κυβερνήτης πρέπει μέσα σε δέκατα του δευτερολέπτου να αξιολογήσει και να αποφασίσει για την σοβαρότητα ή την πιθανότητα του ρίσκου, είναι αυτός ο χρόνος που πάντα ζητάς και ποτέ δεν τον έχεις γιατί είσαι στον αέρα.
Είναι ένα συναίσθημα δυνατό που το έχουν ζήσει όλοι οι αεροπόροι και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία μεταφοράς εμπειρίας στους νεότερους.
Μεγάλη η απώλεια των αξιωματικών για την χώρα, τις Ένοπλες Δυνάμεις και δυσαναπλήρωτο κενό για τις οικογένειές τους Η αρχαία Ελλάδα έχασε τον Ίκαρο η σημερινή Ελλάδα έχασε τέσσερεις ήρωες αξιωματικούς.