- 29 Απριλίου, 2025
Αλ. Μεϊκόπουλος για τις κυβερνητικές εξαγγελίες για τον ΟΣΕ:«Από την εθνική τραγωδία, στην εθνική κοροϊδία»
Αντί να αναμετρηθεί με τις βαθιές παθογένειες του σιδηροδρόμου που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, η Κυβέρνηση, επιλέγει για ακόμη μία φορά να κινηθεί σε έναν επικοινωνιακό αποπροσανατολισμό, παρουσιάζοντας ως «μεταρρύθμιση» ένα σχέδιο που ανακυκλώνει τα ίδια προβλήματα.
Η επιλογή να παραδώσει τη διοίκηση κρίσιμων λειτουργιών του ΟΣΕ σε ξένο οργανισμό έναντι αδρής αμοιβής δεν συνιστά μεταρρύθμιση, αλλά ομολογία αποτυχίας. Αντί να ενισχυθεί η δημόσια διαχείριση με ουσιαστική αναβάθμιση τεχνογνωσίας και προσωπικού, εισάγεται ένα ασαφές και αδιαφανές σχήμα «τεχνικής διαχείρισης», χωρίς θεσμικές εγγυήσεις και χωρίς ουσιαστικό έλεγχο.
Δια στόματος Πρωθυπουργού ανακοινώθηκε η χρήση συστήματος γεωεντοπισμού (GPS) των τρένων. Δεν διασαφήνισε ωστόσο ο κ. Μητσοτάκης, πως θα χρησιμοποιηθεί το εν λόγω σύστημα σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που υπάρχουν γαλαρίες χιλιάδων χιλιομέτρων χωρίς δορυφορική σύνδεση και ενώ όλοι γνωρίζουν ότι σε μεγάλο μέρος του σιδηροδρόμου δεν υπάρχει καν δυνατότητα τηλεφωνικής σύνδεσης, χρήσης κινητής τηλεφωνίας από επιβάτες αλλά ούτε και σύνδεση με το ίντερνετ!
Το σύστημα γεωεντοπισμού ΔΕΝ αποτελεί δικλείδα ασφαλείας.
Τα μοναδικά συστήματα που εγγυώνται την ασφάλεια κυκλοφορίας σε γραμμές υψηλών ταχυτήτων και προαστιακές γραμμές με πυκνή συχνότητα κυκλοφορίας είναι η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το ETCS.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι συστήματα γεωεντοπισμού του τροχαίου της υλικού διαθέτει η Hellenic Train από το 2018.
Με το νέο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης υποβαθμίζεται η διαφάνεια στις προσλήψεις με την ουσιαστική παράκαμψη του ΑΣΕΠ, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα για κομματικές επιλογές και ρουσφέτια, σε έναν Οργανισμό όπου η αναξιοκρατία την τελευταία περίοδο κυριαρχεί.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκα, οι προσλήψεις προσωπικού πρώτης γραμμής, όπως σταθμαρχών και κλειδούχων, θα γίνονται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, υπό την επίβλεψη του ίδιου πολιτικού προσωπικού που απέτυχε να διασφαλίσει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Αντί για μια σοβαρή επένδυση στη συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών, αντί για την άμεση κάλυψη των τεράστιων κενών σε κρίσιμες θέσεις ευθύνης με αδιάβλητες διαδικασίες, η Κυβέρνηση επιχειρεί ένα ακόμα επικοινωνιακό τέχνασμα και τη δημιουργία ενός «κομματικού στρατού» στον ΟΣΕ.
Με εξαγγελίες περί τεχνολογιών που ήδη εφαρμόζονται ή δεν επαρκούν για την ασφάλεια, επιβεβαιώνει ότι ούτε έχει σχέδιο, ούτε έχει μάθει τίποτα από την εθνική τραγωδία των Τεμπών.
Η αλήθεια είναι απλή: ο ΟΣΕ χρειάζεται ριζική ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα του, διαφανείς και αδιάβλητες προσλήψεις, θεσμοθέτηση ελέγχου και λογοδοσίας, ουσιαστική επένδυση σε τεχνογνωσία, τεχνική ασφάλεια και ανθρώπινο δυναμικό.
Η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη και ο κ. Κυρανάκης επιμένουν να βαδίζουν στο δρόμο της ιδεοληπτικής εκχώρησης και της προχειρότητας, φέρνοντας το τρίτο κατά σειρά νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ μέσα σε δύο χρόνια.
Η κοινωνία όμως δεν έχει περιθώρια για άλλο ένα σχέδιο που θυσιάζει τη δημόσια ασφάλεια και το δημόσιο συμφέρον στο βωμό της επικοινωνιακής σωτηρίας της Κυβέρνησης.