- 3 Αυγούστου, 2024
Συνέντευξη με τον Υφυπουργό Χρ. Τριαντόπουλo για την μεγάλη πυρκαγιά στη Μαγνησία, τις διαδικασίες, τις προσαρμογές, τα αιτήματα των πολιτών
Ακριβώς έναν χρόνο από την πύρινη λαίλαπα (Παρασκευή 26/7 έγινε η συνέντευξη) που δημιούργησε τεράστιες καταστροφές στη Μαγνησία, συναντηθήκαμε με τον Υφυπουργό κ. Χρήστο Τριαντόπουλο, στο λιμανάκι της Νέας Αγχιάλου, για μια συνέντευξη σχετικά με όσα έγιναν, τον ρόλο και την εξέλιξη του Υπουργείου για την αποκατάσταση των καταστροφών και όσα ζητούν σχετικά οι πολίτες.
Η συζήτησή μας ξεκίνησε με αναφορά στους δυο θανάτους που καταγράφηκαν από την φονική πυρκαγιά. Ο κ. υφυπουργός είπε σχετικά: Το πιο τραγικό ήταν η απώλεια δυο συμπολιτών μας και αυτό είναι η προτεραιότητα όλων μας σε τέτοιες περιπτώσεις να προστατεύσουμε την ανθρώπινη ζωή σε μια φυσική καταστροφή. Πέρυσι είχαμε μια πολύ δύσκολη αντιπυρική περίοδο όπως είναι και η φετινή.
Ακολουθούν τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης (ολόκληρη μπορείτε να τη δείτε στο κανάλι μας στο youtube ή στη σελίδα μας στο facebook και στο e-almyros.gr):
Πως είναι λοιπόν για έναν υφυπουργό να βλέπει τον κίνδυνο στην πόλη του, στην κυριολεξία πάνω από το σπίτι του… και πρέπει ταυτόχρονα να συντονίσει ενέργειες.
Ήταν πολύ δύσκολο. Βέβαια η δική μας γενική γραμματεία δεν είναι αυτή που εμπλέκεται εν μέσω της μεγάλης κρίσης, αλλά αμέσως μετά, για την αποκατάσταση και στήριξη. Βεβαίως όταν πρόκειται για το σπίτι σου, τα όρια των αρμοδιοτήτων πηγαίνουν στην άκρη και ενεργείς διαφορετικά, όπως άλλωστε έκανε όλο το χωριό εδώ… Κάποια στιγμή η Νέα Αγχίαλος κυκλώθηκε από φωτιές που προέρχονταν από τρία διαφορετικά μέτωπα… Οι πολύ μεγάλες ενισχύσεις, επίγειες και κυρίως εναέριες, πέτυχαν να μην καεί κάποιο σπίτι. Είχαμε απώλειες σε κτηνοτροφικές μονάδες, αλλά δεν κάηκε σπίτι. Και βεβαίως η έκρηξη στο στρατόπεδο, που κάτι τέτοιο αντιμετωπίζαμε για πρώτη φορά. Ήμουν πάρα πολύ κοντά στο σημείο.
Βιωματικά –γιατί και εμείς ήμασταν εκεί την ώρα της έκρηξης- πρέπει να πούμε ότι δεν δεχθήκατε ποτέ να δημοσιεύσουμε φωτογραφίες σας όταν σας βρίσκαμε στα μέτωπα… προς τιμήν σας.
Βοήθησε η παρουσία μας γιατί αρχικά βοηθούσαμε ώστε οι συμπολίτες μας να ακούσουν τις αρχές, να συμμορφωθούν με όσα τους ζητούσαν και να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές… πράγμα δύσκολο όταν το κακό είναι στο σπίτι σου… Και έπειτα όλο το βράδυ ήμασταν με μια ομάδα καλών φίλων, να παρακολουθούμε την κατάσταση και να ενημερώνουμε τους φορείς που παρενέβαιναν…
Τελειώνοντας αυτό, αρχίζει η ευθύνη της αποκατάστασης, με τον κόσμο σοκαρισμένο, τρομαγμένο από αυτό που έγινε στο στρατόπεδο Καράμπα. Παίρνετε τα πρώτα μέτρα, δίνετε μια παράταση στις φορολογικές υποχρεώσεις των πολιτών και αρχίζει η καταγραφή των ζημιών. Που βρισκόμαστε σήμερα στις αποζημιώσεις και πως άλλαξε αυτή η εμπειρία τις λειτουργίες του κράτους για την αποκατάσταση και στήριξη μετά τις φυσικές καταστροφές; Αν θυμάμαι ήταν και νεοσύστατη τότε η γενική γραμματεία.
Ναι, είχε γίνει το καλοκαίρι. Ήταν οι πρώτες ημέρες των υπηρεσιών μας. Την επόμενη κιόλας μέρα, ήρθαν τα συνεργεία της ΓΔΑΕΦΚ (Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών), να κάνουν τις αυτοψίες στις ζημιές από το ωστικό κύμα, στις κτηνοτροφικές μονάδες που κάηκαν και μαζί με την περιφέρεια έκαναν καταγραφές και στις επιχειρήσεις, τα κλιμάκια του ΕΛΓΑ επίσης ήταν από την πρώτη στιγμή έξω. Έτσι τέθηκε σε λειτουργία ένα σχέδιο που είχε βεβαίως αναστολές, αλλά κυρίως μια σειρά από ενισχύσεις. Άνοιξε η εφαρμογή της κρατικής αρωγής, μετά από 3-4 μέρες και μπορούσαν εκεί οι πολίτες να κάνουν αίτηση και να πάρουν την πρώτη αρωγή έκτακτης επιχορήγησης. Αυτό ξεπέρασε τις 600.000. Να πούμε ότι όλο το σχήμα, έχει μια δημοσιονομική επίπτωση που πλησιάζει τα 16 εκατομμύρια , μόνο για την πυρκαγιά της Μαγνησίας. Από αυτά έχουν καταβληθεί τα 9,4 εκατομμύρια στους δικαιούχους. Το 50% που υπολείπεται για τις επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις θα αρχίσει να καταβάλλεται από τις επόμενες ημέρες.
Κάποιοι ανησυχούν ότι δεν υπάρχουν οι δημοσιονομικές αντοχές για να αποζημιωθούν. Ισχύει;
Δεν ισχύει, έχουν δεσμευθεί οι πόροι από την αρχή. Επειδή αναφερθήκαμε στις επιχειρήσεις, η Περιφέρεια, η οποία δρομολογεί τους ελέγχους , κάνει τις αυτοψίες, κάνει τις εκτιμήσεις και εμάς μας στέλνει τα στοιχεία για την πληρωμή στο Υπουργείο, είχε να διαχειριστεί και τον Daniel και Elias μετά από λίγες μέρες. Υπήρχαν συμπολίτες μας που επλήγησαν και από την πυρκαγιά και από τις πλημμύρες. Περισσότερα από 3 εκ. χορηγήθηκαν, στους πολίτες ως προκαταβολή για τις απώλειες στο φυτικό κεφάλαιο…
Είναι αμερόληπτη η διαδικασία για τις αποζημιώσεις; Έχουν ειπωθεί πολλά σχετικά με τη διαφάνεια.
Υπάρχει μια διαδικασία που καθορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο. Τα στοιχεία υποβάλλονται στις υπηρεσίες κρατικής αρωγής της Περιφέρειας. Οι επιτροπές της Περιφέρειας αξιολογούν τις αιτήσεις και καταλήγουν στο ποσό της εκτίμησης. Δημιουργήσαμε στην κρατική αρωγή ένα θεσμικό πλαίσιο που δεν υπήρχε πριν. Προσέξαμε πολύ ώστε να μην έχει αρυθμίες. Άλλος φορέας κάνει τον έλεγχο, άλλος ελέγχει την αξιολόγηση και έπειτα γίνονται και δειγματοληπτικοί έλεγχοι και βεβαίως οι πληρωμές. Δεν υπάρχει εμπλοκή του υπουργείου με τις εκτιμήσεις.
Υπάρχουν περιθώρια διόρθωσης ή αλλαγής στη διαδικασία; Για παράδειγμα για τις θραύσεις κρυστάλλων… Κάποιοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν πρώτα τη ζημιά και έπειτα να αποζημιωθούν για αυτή…
Δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο που να προβλέπει τις συγκεκριμένες ζημιές και επομένως και την αποζημίωση. Ενεργοποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο που στηρίζει την οικοσκευή και τις πρώτες επισκευαστικές ανάγκες. Το οποίο υλοποιείται από τον Δήμο. Εκεί οι υπηρεσίες μέχρι να μπει σε κάποια σειρά, είχαμε προβλήματα. Το κεντρικό κράτος ήταν πιο ευέλικτο από τις υπηρεσίες των Δήμων. Προσαρμόστηκαν οι υπάλληλοι και έχουμε και λίγες εξαιρέσεις που γνωρίζουμε και είναι προς διευθέτηση. Σε μια καταστροφή υπάρχουν «ουρές»… κάπου δεν συνάδουν τα έγγραφα, πάντα υπάρχουν κάποιες λίγες εκκρεμότητες, αλλά μη χάνουμε την μεγάλη εικόνα και τη δουλειά που έγινε σε όλο το εύρος στήριξης.
Η Περιφέρεια έκανε μια πολύ δραστική προσαρμογή όσον αφορά την πολιτική προστασία και ιδιαίτερα την πυροπροστασία. Η τοπική αυτοδιοίκηση σε όλες τις βαθμίδες της, έχει τον ρόλο της…
Η πολιτική προστασία είναι βασικό συστατικό της διάρθρωσης ενός οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης και εκεί πρέπει να βάλουμε και το κομμάτι της κρατικής αρωγής. Προσπαθούμε κάθε χρόνο να κάνουμε σεμιναριακού τύπου συζητήσεις με τους υπαλλήλους των Δήμων για να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν σε μια τέτοια καταστροφή. Στέλνουμε έγγραφα… Ο πολίτης θα προστρέξει πρώτα στον πιο κοντινό του… στον Δήμο. Κάναμε μια ψηφιακή διασύνδεση των υπηρεσιών. Όταν στέλνουν τα στοιχεία κάποιου πολίτη για να πληρωθεί, δεν στέλνεται κάποιος φάκελος ταχυδρομικά.. αλλά αυτό που καταχώρισε η Περιφέρεια το βλέπει διαδικτυακά ο υπάλληλος του υπουργείου. Είναι πλήρως ψηφιοποιημένη η διαδικασία και σε επτά ημέρες ολοκληρώνουμε τη διαδικασία. Βγάζουμε με τα στελέχη και τους υπαλλήλους ένα έργο που ξεπερνά τις 40.000 αιτήσεις.
Αν θα πάρω τηλέφωνο στο πολιτικό σας γραφείο και χρειαστώ μια διευκρίνιση, θα μου απαντήσει κάποιος; Φαντάζομαι ότι είναι πιο εύκολο να επικοινωνήσει κανείς με ένα πολιτικό γραφείο, παρά με το Υπουργείο… και επίσης φαντάζομαι ότι γίνεται έτσι με όλα τα πολιτικά γραφεία των βουλευτών όλων των κομμάτων…
Κάθε απόγευμα στο γραφείο μου, έχω 5-7 ραντεβού με πολίτες από όλη τη Θεσσαλία. Προσπαθεί ο κόσμος να βρει απάντηση σε ερωτήματα. Ότι πληρώνεται βγαίνει στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ… και μάλιστα πολλές περιπτώσεις παίρνουν οι πολίτες τις λίστες από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και βλέπουν και συγκρίνουν ποιος πήρε, πόσα χρήματα… Η δημόσια διοίκηση και οι πολιτικές ηγεσίες, πρέπει να βασίζονται πάνω την επικοινωνία με τον πολίτη. Αυτό είναι που έχουμε γεφυρώσει όλα αυτά τα χρόνια. Είτε ψηφιακά, είτε άμεσα, πρέπει να μιλάμε και να επικοινωνούμε με τους πολίτες. Αυτή είναι και η φιλοσοφία μου. Η παρουσία μου στο πεδίο, όπως αναφέρατε, δεν γίνεται για την παρουσία μου αυτή καθ’ εαυτή, αλλά για να έχουμε τα αυτιά μας ανοικτά… Πολλές φορές χρειάστηκαν προσαρμογές για να αντιμετωπίσουμε πιο ιδιαίτερες περιπτώσεις… όπως για κάποια που δεν ήταν στο Copernicus και άρα δεν μπορούσαν να αποζημιωθούν. Είναι πολυπαραγοντική η κατάσταση για να μπορέσουμε να φτάσουμε στην αποζημίωση… π.χ. σε μια αποζημίωση ενός σπιτιού, έχουμε προβλήματα ιδιοκτησιακά, κληρονομικά… Ο κόμβος που ετοιμάζουμε θα δίνει την δυνατότητα να συνδέεται πολίτης και να βλέπει σε πιο στάδιο είναι ο φάκελος του. Θέλω να υπογραμμίσω δημοσίως ότι δεν έχω καμία ένδειξη ότι οι επιτροπές της Περιφέρειας και τα κλιμάκια αποκλίνουν από το πλαίσιο, την δεοντολογία, την ΚΥΑ.