- 6 Οκτωβρίου, 2023
Δωροθέα Κολυνδρίνη: Ας μην έχουμε κοντή μνήμη σε ένα έργο 13 χρόνων
Η επί σειρά ετών Αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας και Σποράδων, Δωροθέα Κολυνδρίνη, βρέθηκε στο στούντιο της εκπομπής Laos Online και είχε πολλά να πει, για τη διαμορφωθείσα κατάσταση μετά τα δύο πρόσφατα φαινόμενα κακοκαιρίας, τα αντιπλημμυρικά έργα, τη γέφυρα του Ξηριά στον Αλμυρό, το έργο που έκανε η Περιφέρεια Θεσσαλίας στην επαρχία μας και γενικότερα στο νομό Μαγνησίας.
Κυρία Κολυνδρίνη, βλέπουμε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα ήρθαν για να μείνουν και θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τον Αλμυρό, τον Ξηριά και τα αντιπλημμυρικά για τα οποία έγινε μεγάλη συζήτηση κατά πόσο ολοκληρώθηκαν, ποια εκκρεμούν κι αν άντεξαν.
Ήταν μία όμορφη θητεία με τα καλά και τα άσχημά της, πολλά γεγονότα δεν μπορούν να αναιρέσουν την ομορφιά μιας θητείας, έχουμε την υποχρέωση και το καθήκον να υπηρετούμε αυτόν τον τόπο σε όλες τις δυσκολίες. Σας θυμίζω ότι διαχειριστήκαμε σε επίπεδο πανελλαδικό θέματα υγείας, οικονομικής κρίσης, πανδημίας, εγκλεισμούς, ήρθαν τα καιρικά λίγο πριν το τέλος της θητείας. Όλο αυτό το διάστημα των 13 ετών, παράλληλα με την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητα, έχεις να αντιμετωπίσεις τα προβλήματα που εμφανίζει μια περιοχή είτε λόγω καιρικών συγκυριών, είτε λόγω άλλων απρόβλεπτων όπως ήταν η πανδημία και οφείλεις στη θέση ευθύνης που θα τάσσει ο κόσμος να σταθείς στο ύψος των περιστάσεων.
Σε αυτά τα 13 χρόνια, θα θυμίσω για να μην έχουμε κοντή μνήμη, φαινόμενα Αλκυών, Διομήδης, Αθηνά που δεν ήταν ένα μήνα πριν τις εκλογές και για κάποιους πέρασαν απαρατήρητα. Για εμάς που είμαστε σε θέσεις ευθύνης ήταν ίδιας σημαίνουσας αξίας και με τον ίδιο βαθμό δυσκολίας. Θυμόσαστε τι είχε γίνει στον Αλμυρό με το φαινόμενο Αλκυών και τρία μέτρα χιόνι, κάναμε να αποχιονίσουμε την Ανάβρα πέντε ημέρες. Ιανός… το 2018 στις 26 Φεβρουαρίου στο Πήλιο μετακινούσαμε τον κόσμο με ερπυστριοφόρα. Έχουμε πολύ μεγάλες εντάσεις στα φαινόμενα. Είναι κάτι πρωτόγνωρο που έχει μια κλιμάκωση κι αναπροσαρμόζουμε κάθε φορά –όχι μόνο εμείς αλλά και σε επίπεδο ευρωπαϊκό κι εθνικό- τα έργα που γίνονται με βάση τα νέα κλιματικά δεδομένα.
Μπορεί να ακούγεται γραφικό και κάποιοι να παίζουν με τον όρο, αλλά η κλιματική κρίση και η κλιματική αλλαγή είναι γεγονός. Τώρα είχαμε με διαφορά είκοσι ημερών δύο έντονα πλημμυρικά φαινόμενα τα οποία ήταν πέρα από κάθε προηγούμενο -δεν το λέω εγώ αλλά οι επιστήμονες-. Στο τελευταίο φαινόμενο έριξε 320 λίτρα νερό το τετραγωνικό μέτρο μόνο στην πόλη του Βόλου για έξι ώρες όταν ο μέσος όρος για όλο το νομό τον μήνα Σεπτέμβριο είναι 35.
Πείτε μου ποιο αντιπλημμυρικό έργο θα μπορούσε να γίνει για να υπερασπιστεί αυτόν τον όγκο του νερού; Υπήρχε τόσος όγκος νερού πριν υπερχειλίσει ο Κραυσίδωνας που δεν μπορούσε ούτε το σύστημα των φρεατίων. Φταίει ο Κραυσίδωνας που πλημμύρισε η Γορίτσα και οι Αλυκές; Εδώ κόντεψε να ξεκολλήσει ο Πλατανιάς. Άρα δεν φταίει ο Κραυσίδωνας που πλημμύρισε όλος ο νομός. Είναι διευθετημένος και οριοθετημένος όπως είναι και ο Ξηριάς. Τα έργα αυτά είναι με συγκεκριμένες προδιαγραφές φτιαγμένα.
Επίσης να θυμίσω -γιατί άκουσα κάποιους υποψηφίους να λένε ότι δεν έχει γίνει εκβάθυνση του Κραυσίδωνα- πως το 2015 υλοποιήθηκε το έργο της εκβάθυνσης κάτω από τη σιδηροδρομική γέφυρα. Εάν λοιπόν δεν είχε γίνει το έργο -για το οποίο κάποιοι μας λοιδορούν ότι δεν έγινε- τότε το νερό θα είχε βγει δύο ώρες πριν. Πριν φουσκώσει ο Κραυσίδωνας είχαμε ανοίξει να φεύγουν τα όμβρια, γιατί το σύστημα ομβρίων και των ποταμιών της πόλης είναι φτιαγμένο για άλλα δεδομένα. Άκουσα για τη γέφυρα στις Άσπρες Πεταλούδες τα μύρια όσα, πολλές κατηγορίες. Κάνω σαφές ότι η γέφυρα αυτή δεν κουνήθηκε. Το ποτάμι μετέφερε εκεί τα σκουπίδια από τον παλιό σκουπιδότοπο της Νέας Ιωνίας, έχει γίνει δύο φορές μεγαλύτερο απ’ ό,τι ήταν. Και η γέφυρα να μην υπήρχε, με τον ίδιο τρόπο θα υπερχείλιζε ο Ξηριάς του Βόλου, εδώ πλημμύρισε η Λαρίσης, διαλύθηκε όλη η περιοχή από τη Λαρίσης και κάτω.
Σε τέτοιες ακραίες περιστάσεις, οι πολίτες ψάχνουν να βρουν ένα θύμα, θέλουν κάπου να ξεσπάσουν.
Εγώ το συμμερίζομαι αυτό όταν έχεις μισό μέτρο μέσα λάσπη… Όταν μιλούν οι μηχανικοί κι εξηγούν πώς έγινε η κατάσταση, οι πολίτες ακούνε, οι καλοπροαίρετοι. Απλώς έγινε για κάποιους επιχείρημα. Πρέπει να επικρατήσει η λογική. Ο Άναυρος είχε καθαριστεί. Η Αγριά είναι όλη πέντε μέτρα χώμα και σκόνη, κατέβασε όλο το βουνό. Εκεί προβλέπεται αντιπλημμυρική θωράκιση από τη μελέτη του περιφερειακού.
Για τη γέφυρα του Ξηριά: Ήρθα στον Αλμυρό την πρώτη ημέρα της έναρξης του Daniel. Η γέφυρα για την οποία έγινε ο κακός χαμός ήταν η γέφυρα του Αλμυρού -η γέφυρα του Αϊδινίου και αυτή του Πλατάνου πριν τη Σοβέλ που έγιναν μετά τον Ιανό, δεν κουνήθηκαν-. Όταν ήρθαμε εδώ στον Ξηριά, είχε αρχίσει να φουσκώνει το ρέμα τόσο που άρχισε να τρώει τον δρόμο που περνάει μπροστά από τα σχολεία κι από την άλλη ένα κομματάκι της γέφυρας από την πλευρά του Αλμυρού είχε αρχίσει να υποχωρεί. Άρα, ήμουν τόσο επιπόλαια που θα πήγαινα να βάλω κορδέλα απαγόρευσης κυκλοφορίας; Την ώρα που έκανα τη δήλωση απαγορεύσαμε τη διέλευση των αυτοκινήτων. Αυτό το οποίο είπα κι ερμηνεύτηκε με τον τρόπο που ερμηνεύτηκε, ήταν: όλοι μιλούσαν για το έργο που έγινε μετά τον Ιανό –και δεν ήταν 1,7 εκατομμύρια όπως λέγεται από κάποιους αλλά το ποσό αυτό ήταν η γέφυρα όλη του Αϊδινίου, το τεχνικό μέσα στο χωριό του Αϊδινίου που έχει μια υφιστάμενη γέφυρα την οποία θωρακίσαμε και ένα πολύ μικρό ποσό γύρω στις 250.000 που ήταν αυτό το έργο στον Ξηριά-.
Η γέφυρα του Ξηριά έχει τέσσερα βάθρα, δύο μεσαία και τα ακρόβαθρα. Εμείς στο έργο αυτό -υπήρχε μελέτη εγκεκριμένη- κάναμε τσιμεντοενέσεις και θωράκιση των δύο μεσαίων βάθρων τα οποία είναι ατόφια, ρίξαμε τσιμέντο στο ρέμα εκατέρωθεν και οριοθέτηση-διευθέτηση στο συγκεκριμένο σημείο και τοποθετήθηκαν συρματοκιβώτια εκατέρωθεν της γέφυρας σε απόσταση περίπου 200 μέτρων. Όταν μίλησα για στατικότητα, μιλούσα για το συγκεκριμένο έργο, το οποίο δεν πειράχτηκε. Πειράχτηκε το ακρόβαθρο που ήταν κατασκευασμένο στην παλιά γέφυρα το ’50. Η μελέτη δεν προέβλεπε κάτι διαφορετικό γιατί δεν «μάτωσαν» καθόλου τα ακρόβαθρα από τον Ιανό.
Για τα αντιπλημμυρικά έργα: Μετά τον Ιανό, οι καθαρισμοί και οι οριοθετήσεις-διευθετήσεις είχαν να κάνουν με το ρέμα του Ξηριά που ξεκινάει από το Αργιλοχώρι και εκείνη την περιοχή. Έγιναν καθαρισμοί ατέλειωτοι. Έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο η διαδικασία σύνταξης μελέτης για να γίνει το αντίστοιχο έργο που έγινε στη Σκιάθο. Υπάρχει θέμα με τα σχολεία που φαίνονται πως είναι μέσα στο ρέμα, αυτό καθυστερεί τη σύνταξη της μελέτης. Προσπαθούμε να εντάξουμε τον αστικό αυτό ποταμό μέσα στην πόλη. Ξεκινήσαμε μαζί με τον Δήμαρχο εδώ και δύο χρόνια σε συνεργασία να κάνουμε μελέτη οριοθέτησης-διευθέτησης. Υπάρχει μία πίστωση περίπου 3.5 εκατομμυρίων που είναι ένας αρχικός προϋπολογισμός στον οποίον θα οδηγηθεί η συγκεκριμένη μελέτη όταν δημοπρατήσουμε το έργο. Ακούγεται «δεν κάνανε αντιπλημμυρικά, κάνανε ασφαλτικά». Αυτό δεν γίνεται, είναι άλλοι κωδικοί, δεν μπορείς να πάρεις τα έργα συντήρησης και να τα κάνεις αντιπλημμυρικά. Επίσης, τα αντιπλημμυρικά έργα είναι κι αντικείμενο των Δήμων. Ο Φιλόδημος έχει αντιπλημμυρική θωράκιση, επίσης οι αγωγοί ομβρίων, τα δίκτυα αποχέτευσης, η ΔΕΥΑ των Δήμων έχουν αντιπλημμυρική θωράκιση. Το λέω αυτό γιατί κάποιοι αποποιούνται τις ευθύνες τους, ενώ δεν είναι σωστό.
Η δημιουργία νέων υποδομών με βάση τα νέα δεδομένα είναι αναγκαία. Αλλά δεν ισχύει ότι δεν έγιναν αντιπλημμυρικά έργα. Όλα τα έργα για τα οποία είχαμε πιστώσεις, μελετήθηκαν, βγήκαν τεύχη δημοπράτησης, δημοπρατήθηκαν κι έγιναν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Κάποιοι προσπαθούν να διαγράψουν τα πάντα για να μείνουν λάσπες αλλά μην ξεχνιόμαστε πως εδώ στον Αλμυρό το έργο στο Μαυρομάτι λειτουργεί ως αντιπλημμυρικό, ως υδρευτικό, αρδευτικό, ως θωράκιση της περιοχής και κατ’ επέκταση τουριστικό κάποια στιγμή. Η λιμνοδεξαμενή στον Ξηριά είναι ένα έργο που κατασκευάστηκε, χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο και τώρα έχει να κάνει με την ολοκλήρωση της μελέτης. Αποκαταστάθηκαν οι ζημιές από τον Ιανό, τώρα έχουμε νέες και είναι τα δίκτυα διανομής που πρέπει να υλοποιηθούν. Όταν στον Ιανό διαλύθηκε ο τόπος από τον Σαλαμπριά, έγινε έργο και τώρα δεν υπήρξαν προβλήματα, είχε καθαριστεί πριν από ένα μήνα. Αλλά ακόμη και καθαρό που ήταν, εάν έριχνε εδώ το νερό που έπεσε στον Βόλο, πάλι θα είχαμε πλημμυρικά φαινόμενα. Στον Πτελεό καθαρίσαμε τα ρέματα, έγιναν …αεροδρόμιο αλλά ήταν λίγο το νερό. Κάναμε τον δρόμο Μαυρόλοφος-Πέρδικα-Φυλάκη και μια κυρία μου λέει «ελάτε να καμαρώσετε τα έργα σας». Καλά, στα 100 μέτρα από τα 12 χιλιόμετρα υπάρχει μια ζημιά και θεωρεί πως αυτό είναι κακοτεχνία;
Για τα έργα στην περιοχή του Αλμυρού: Τα έργα φαίνονται όπως αυτά στα γήπεδα της περιοχής, η κερκίδα στη Σούρπη, η αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης στην Ευξεινούπολη, το ασφαλτικό σε όλο τον δρόμο, ο δρόμος Μαυρόλοφος-Πέρδικα-Φυλάκη, ο δρόμος που συνδέει το Αργιλοχώρι με τον Ανθότοπο, ο κυκλικός κόμβος στον Αλμυρό που δεν ολοκληρώθηκε γιατί ο ανάδοχος είναι πιασμένος τώρα να επουλώνει ζημιές, ο άλλος κόμβος που ξεκινάει σύντομα στην είσοδο της Ευξεινούπολης, τα ασφαλτικά στη Σούρπη, το περιφερειακό ιατρείο στη Σούρπη που είχε γίνει από το ΕΠΣΑ, στο Φτελιό οι καθαρισμοί των ρεμάτων… όλα αυτά τα ξεχνάμε ως δια μαγείας; Το Μαυρομάτι, η λιμνοδεξαμενή του Ξηριά, η οριοθέτηση-διευθέτηση που ξεκινήσαμε μέσα στον Αλμυρό, τα πεζοδρόμια στο Κρόκιο, οι γέφυρες στο Αϊδίνι, η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων που έχει ενταχθεί με προτάσεις των Δήμων, το υποβρύχιο μουσείο στην Αμαλιάπολη.
Για τη νέα θητεία: Λατρεύω αυτό που κάνω και επειδή νιώθω πως είναι καθήκον μου, δεν με κουράζει η εργασία. Έχετε όλοι δείγματα γραφής εάν εργάζομαι, κανένας δεν μπορεί να με καταλογίσει ότι είμαι τεμπέλα, κανένας δεν μπορεί να με καταλογίσει ότι εμφανίζομαι τελευταία στιγμή. Είμαι έξω, πολλές φορές υπερεκτίθεμαι με κίνδυνο αλλά αναλαμβάνω το ρίσκο και δεν φοβάμαι. Μπορώ να ζητήσω συγγνώμη εάν κάνω λάθος, μπορώ να πω πράγματα πάνω στον παρορμητισμό μου που θα μετανιώσω αλλά δεν έχω αλλάξει τον χαρακτήρα μου, είμαι αυτή όλα αυτά τα χρόνια και έχω αγαπηθεί για αυτό που είμαι.
Θεωρώ ότι δεν πρέπει κανένας να διαγράψει το έργο μας επειδή συνέβη ένα αντιπλημμυρικό φαινόμενο που έδειξε τις αντοχές μας, έδειξε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τα δύσκολα. Κανένας από εμάς δεν κρύφτηκε.
Ένα έργο 13 χρόνων τόσο συναπτό, τόσο δουλεμένο, με εμπειρία, με συνεργατικότητα, με πολλή δουλειά, με ομαδικότητα, δεν μπορεί ξαφνικά να το διαγράψει μία πλημμύρα. Νομίζω ότι θα επικρατήσει η λογική και όχι το συναίσθημα της οργής. Αυτό βλέπω και εισπράττω. Εάν δεν ήμασταν εμείς εδώ, θεωρεί κάποιος ότι θα το έκανε καλύτερα; Είμαστε έξω, αυτή τη στιγμή επιχειρούν 79 μηχανήματα, οι μηχανικοί μου είναι 15 ώρες το 24ωρο έξω. 7.000 τόνους βγάλαν τα μηχανήματα σε μία ημέρα από τον Κραυσίδωνα, 100 φορτηγά από 700 τόνους. Συν τον Ξηριά, συν τον Άναυρο, συν όλα τα χώματα. Μέχρι από τα Γρεβενά ήρθαν μηχανήματα. Δεν μπορούσε αυτός ο όγκος φερτών υλικών να φύγει όλος, αλλά και να είχε φύγει, πάλι το νερό θα έβγαινε από πάνω.
Η κα Κολυνδρίνη ανέφερε πως τα έργα τώρα γίνονται με άλλα δεδομένα, για παράδειγμα στους δρόμους τοποθετούνται πασαλομπήξεις που παλιότερα δεν υπήρχαν, ευχαρίστησε τον Υφυπουργό Χρήστο Τριαντόπουλο και την Κυβέρνηση για τη στήριξη, ενώ κατέληξε δίνοντας το μήνυμά της για τις εκλογές:
Θέλω να ζητήσω από τους συμπολίτες μου, από τους ανθρώπους που είμαι κάθε μέρα μαζί, που με ξέρουν, να με εμπιστευτούν, να εμπιστευτούν την ομάδα του Κώστα Αγοραστού γιατί ξέρουν ποιοι είμαστε, γιατί έχουμε την εμπειρία, τη γνώση, είμαστε έντιμοι –δεν μπορεί κανένας να μας κατηγορήσει για αυτό-, είμαστε νοικοκυρεμένοι, κάνουμε ορθολογική διαχείριση, έχουμε όραμα, έναν Περιφερειάρχη που δουλεύει πάρα πολύ και μας εμπνέει. Όταν μου είπε για το υποβρύχιο πάρκο στην Αμαλιάπολη, δεν τολμούσα να το πω προς τα έξω. Όμως αυτό το όραμά του έγινε πράξη. Ευχαριστώ πάρα πολύ τους συμπολίτες μου που μου δώσανε την ευκαιρία μέχρι τώρα να βρίσκομαι σε αυτή τη θέση και ζητάω εκ νέου τη στήριξή τους, εδώ θα είμαι να μπορώ να τους κοιτάω στα μάτια όπως το έκανα μέχρι τώρα, να δουλεύω για τον τόπο με την ίδια υπευθυνότητα.