• 28 Ιουλίου, 2022

Χρ. Τριαντόπουλος: Γίνονται βήματα για να γίνει η Μαγνησία διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια

Χρ. Τριαντόπουλος: Γίνονται βήματα για να γίνει η Μαγνησία διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια

Ομιλία στο πλαίσιο της επιστημονικής εκδήλωσης με τίτλο «Μαγνησία 2030: Ένας Διαμετακομιστικός Κόμβος με Διεθνή Εμβέλεια», η οποία πραγματοποιήθηκε από το τμήμα ΑΧΕΠΑ Βόλου τη Δευτέρα 25 Ιουλίου στο θεατράκι του Αναύρου, παρέθεσε ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν, επίσης, ο κ. Παναγιώτης Λιαργκόβας, πρόεδρος του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) και ο κ. Σπύρος Νιαβής, Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Χρήστος Τριαντόπουλος αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και υλοποιούνται από την παρούσα Κυβέρνηση στις υποδομές της Μαγνησίας, προκειμένου να καταστεί η περιοχή ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια. Ακολουθεί η ομιλία του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό:

«Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές, το τμήμα ΑΧΕΠΑ Βόλου, για την πρόσκληση στη σημερινή επιστημονική εκδήλωση. Θέλω, όμως, να ευχαριστήσω πολύ όλους εσάς που βρίσκεστε σήμερα εδώ, σε μία όχι εύκολη ημέρα λόγω του καύσωνα των τελευταίων ημερών. Καύσωνα, εντός της αντιπυρικής περιόδου, με πολλές φωτιές καθημερινά, σε διάφορες γωνιές της πατρίδας μας. Πολλές και μεγάλες πυρκαγιές, εναντίον των οποίων ο κρατικός μηχανισμός, υπό το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, δίνει συνεχή μάχη, με άμεσο συντονισμό, με γρήγορα αντανακλαστικά, σε στενή συνεργασία με όλους, με άμεση ενημέρωση και με μόνιμη εγρήγορση όλων. Όλοι. Η Πυροσβεστική, που είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της μάχης, τα στελέχη της πολιτικής προστασίας, τα σώματα ασφαλείας, ο στρατός, τα στελέχη των δασικών υπηρεσιών, τα στελέχη των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες, οι εθελοντές και, φυσικά, οι πολίτες. Όλοι συντονισμένα, συνεργάζονται, σε αυτή τη μάχη με τις δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Κλιματική κρίση που είναι η νέα δυσμενής πραγματικότητα και σε αυτήν η Κυβέρνηση προσαρμόζει τις πολιτικές και τη στρατηγική της.

Άλλωστε, δεν είναι η μόνη κρίση την οποία έχει κληθεί να αντιμετωπίσει η παρούσα Κυβέρνηση. Όλη την τριετία, οι κρίσεις διαδέχονται η μία την άλλη, φτάνοντας στην παρούσα φάση, όπου είμαστε μπροστά σε μία διεθνή πολυκρίση. Αυτό, όμως, που χαρακτηρίζει την παρούσα Κυβέρνηση είναι πως, παρά το μεγάλο έργο που γίνεται για την αντιμετώπιση των κρίσεων, η Κυβέρνηση δεν σταματά το μεταρρυθμιστικό της έργο. Δεν σταματά τις δομικές αλλαγές και τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις, σε πολιτικές, σε υποδομές, σε κάθε διάσταση. Σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, την τελευταία περίοδο έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις και στη Μαγνησία. Παρεμβάσεις και βήματα, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει με όλους τους εμπλεκόμενους, που διαμορφώνουν τις συνθήκες για να γίνει η Μαγνησία ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια. Πρόκειται για έναν στόχο που προϋποθέτει την αξιοποίηση και τη βελτίωση των υποδομών της περιοχής: λιμάνι, σιδηρόδρομο, βιομηχανικές και νέες επιχειρηματικές περιοχές, αεροδρόμιο και οδικό δίκτυο. Ας δούμε, λοιπόν, τι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα και τι δρομολογείται.

Πρώτον, το λιμάνι του Βόλου. Η αξιοποίηση του λιμανιού αποτέλεσε προτεραιότητα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομικών από την πρώτη στιγμή. Αρχικά, σε σύντομο διάστημα προχωρήσαμε και θεσμοθετήσαμε παρεμβάσεις για να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις που επιτρέπουν την αξιοποίηση του λιμανιού. Παρεμβάσεις στον ν. 4664/2020, όπως:

• η αύξηση της ανώτατης επιτρεπόμενης διάρκειας των συμβάσεων παραχώρησης,

• η δυνατότητα σύναψης περισσότερων συμβάσεων μερικής υπό-παραχώρησης,

• ο εμπλουτισμός του τρόπου προσδιορισμού του ανταποδοτικού οφέλους, και

• η διευθέτηση του καθεστώτος διαχείρισης των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ που βρίσκονται εντός χερσαίας ζώνης λιμένος – αναγκαίο για την περίπτωση του Βόλου.

Η διαδικασία, όμως, ‘πάγωσε’ λόγω του ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τη δημιουργία ναυστάθμου του Πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι του Βόλου. Και τότε ήταν που έπρεπε να κινηθούν οι διαδικασίες στο πλαίσιο και της αρμόδιας Κυβερνητικής Επιτροπής -της οποίας ήμουν μέλος και αναπλήρωνα τον Πρόεδρο- για να ‘ξεπαγώσει’ η διαδικασία. Και ‘ξεπάγωσε’, αφού το ενδιαφέρον μεταφέρθηκε στον Αλμυρό και το λιμάνι του Βόλου επέστρεψε στις ράγες της αξιοποίησης.

Πλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουν προχωρήσει και οι διαδικασίες στα άλλα λιμάνια -που προσπέρασαν εν τέλει τον Βόλο-, η αξιοποίηση προωθείται σε διάφορα επίπεδα, εστιάζοντας σε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του λιμανιού. Σε αυτό το πλαίσιο:

• δρομολογείται η ανάπτυξη σύγχρονης μαρίνας,

• προωθείται η αξιοποίηση όλων των χώρων του λιμανιού, με έμφαση στη μεταποιητική και βιομηχανική δραστηριότητα, εντός και αρκετά εκτός της πόλης του Βόλου, και

• περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση χώρων για εμπορευματική και διαμετακομιστική δραστηριότητα.

Άλλωστε, την τελευταία περίοδο υπάρχει -από ιδιώτες- ενδιαφέρον για τη σύνδεση του Βόλου με την Αίγυπτο. Κάτι που είναι προς αξιολόγηση. Προς αυτές τις κατευθύνσεις, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022 δρομολογούνται σχετικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ. Τέλος, όσον αφορά τον ναύσταθμο στον Αλμυρό, αυτή την περίοδο είμαστε σε αναζήτηση τρόπων χρηματοδότησης του εν λόγω εγχειρήματος, σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας.

Δεύτερο δομικό συστατικό είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο. Σιδηροδρομικό δίκτυο που έχει μπει σε μία νέα περίοδο αναβάθμισης, αλλά και επέκτασης. Αρχικά, μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων, ‘ξεμπλόκαρε’ η αναβάθμιση της γραμμής Βόλος-Λάρισα. Έτσι, με την προώθηση της διαδικασίας από την ΕΡΓΟΣΕ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπεγράφη η αναβάθμιση της γραμμής, με κόστος που ξεπερνά τα 80 εκατ. ευρώ. Ένα έργο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και την αναβάθμιση της γραμμής στο τμήμα Λατομείο – Βιομηχανική Περιοχή Βόλου – Σταθμός Βόλου. Το σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο, σχεδιάζεται να επεκταθεί στη Μαγνησία. Συγκεκριμένα, δρομολογείται η μελέτη από τον ΟΣΕ για μία νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού με το κεντρικό δίκτυο και, κατ’ επέκταση, με το λιμάνι του Βόλου και το εθνικό δίκτυο. Πρόκειται για μία νέα γραμμή που, σύμφωνα με το αρχικό σκεπτικό, θα ξεκινά από τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού, με στάσεις στον Αλμυρό, στο πολιτικό αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, στην περιοχή μεταξύ Μικροθηβών και Νέας Αγχιάλου, στο Αερινό, και θα ενώνεται με το υπόλοιπο δίκτυο στον κόμβο Λατομείο. Επίσης, στη συγκεκριμένη μελέτη θα περιλαμβάνονται και η σιδηροδρομική ένωση της Βιομηχανικής Περιοχής Βελεστίνου (όπως μετονομάζεται η Β’ ΒΙΠΕ Βόλου) με το κεντρικό δίκτυο, αλλά και η λειτουργική επέκταση της κεντρικής γραμμής μέσα στο λιμάνι του Βόλου. Μάλιστα, τα δύο τελευταία είναι και τα πρώτα παραδοτέα της μελετητικής διαδικασίας. Ήδη, και μετά την έγκριση από το Διοικητικό Συμβούλιου του ΟΣΕ τόσο της τεχνικής προσφοράς, όσο και της οικονομικής προσφοράς, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος. Εκτιμάται πως, αφού ολοκληρωθούν όλες οι σχετικές διαδικασίες, η σύμβαση θα υπογραφεί μετά το καλοκαίρι, με κόστος που ξεπερνά το 1,5 εκατ. ευρώ. Μία μελέτη με ορίζοντα 18 μηνών. Και εκτιμάται ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 θα μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, που τόσο καιρό ήταν στη σφαίρα των συζητήσεων, αλλά τώρα υλοποιείται. Ένα βήμα, που με την ολοκλήρωση ενός αντίστοιχου έργου, θα οδηγήσει στη σύνδεση όλων των βιομηχανικών περιοχών και των εμπορικών διαύλων της Μαγνησίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Το τρίτο στοιχείο αυτής της αναπτυξιακής δικτύωσης στη Μαγνησία είναι η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή. Και αυτό ήταν κάτι που για χρόνια το συζητούσαμε. Και αυτό είναι κάτι που άρχισε να προχωρά. Συγκεκριμένα, στον Δήμο Ρήγα Φεραίου υπάρχουν δύο εκτάσεις δημοτικής περιουσίας, για τις οποίες ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε για την αξιοποίησή τους. Πρόκειται για τις δημοτικές εκτάσεις στο Αερινό και μία μεγαλύτερη στον Άγιο Γεώργιο Φερών. Έτσι, σε επικοινωνία με τη Δημοτική Αρχή, ξεκίνησε συνεργασία με την ΕΤΒΑ, που ανέλαβε τη χρηματοδότηση της μελέτης σκοπιμότητας για την αξιοποίηση των εκτάσεων αυτών. Μελέτη που κατατέθηκε την προηγούμενη περίοδο και δίνει έμφαση στο σενάριο που θέλει:

• τη δημιουργία ενός μεικτού εμπορευματικού κέντρου στο Αερινό, προσανατολισμένου στη διακίνηση αγρο-κτηνοτροφικών και διατροφικών προϊόντων και τη γενικότερη διαμετακομιστική εξυπηρέτηση, και

• τη δημιουργία μιας πρότυπης βιο-οικονομικής περιοχής στον Άγιο Γεώργιο, προσανατολισμένης στις κατευθύνσεις της κυκλικής οικονομίας, της βιοοικονομίας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της διατροφικής τεχνολογίας.

Πρόκειται για περιοχές που σχετίζονται με την υπό μελέτη νέα σιδηροδρομική χάραξη, άλλωστε προβλέπεται και στάση στο Αερινό, κοντά στο χώρο που προορίζεται για το εμπορευματικό κέντρο. Η μελέτη αυτή, λοιπόν, έχει τεθεί σε διαβούλευση και αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις από τον Δήμο την επόμενη περίοδο. Είναι σημαντικό που για πρώτη φορά -μετά από χρόνια συζητήσεων και σεναρίων- υπάρχει κάτι απτό, μια μελέτη για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στη Μαγνησία και την αξιοποίηση και δεύτερης δημοτικής έκτασης με τη δημιουργία πρότυπης βιο-οικονομικής ζώνης.

Το τέταρτο συστατικό αυτής της αναπτυξιακής δικτύωσης είναι το πολιτικό αεροδρόμιο της Κεντρικής Ελλάδος στη Νέα Αγχίαλο. Ένα αεροδρόμιο, με σύγχρονες υποδομές, το οποίο έχουμε καταφέρει να ενταχθεί και στο δίκτυο των εσωτερικών πτήσεων και αναφέρομαι στην πτήση Βόλος-Ηράκλειο. Ένα αεροδρόμιο που, μαζί και με τα άλλα 21 περιφερειακά αεροδρόμια υπό το Υπερταμείο, έχει εισέλθει, πλέον, σε διαδικασία αξιοποίησης, μετά από αρκετό καιρό στασιμότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση, την αμέσως επόμενη περίοδο θα παρουσιαστεί η πρόταση αξιοποίησης των αεροδρομίων από το Υπερταμείο, σε μία λογική συνεργασίας και σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα. Μία πρόταση αξιοποίησης που θα περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, εστιάζοντας όχι μόνο στην επιβατική και τουριστική του δραστηριότητα, αλλά και στην εμπορευματική του δραστηριότητα – δραστηριότητα cargo. Είναι σημαντικό να κρατήσουμε το τελευταίο, διότι δεν υπάρχει άλλο cargo αεροδρόμιο στη χώρα. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο αεροδρόμιο που να συνδυάζει τις υποδομές που συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση: άμεση πρόσβαση στην εθνική οδό, σιδηροδρομική διασύνδεση και πρόσβαση στο λιμάνι. Μία τέτοια εξέλιξη, λοιπόν, θα έρθει να προσθέσει ακόμα ένα σημαντικό κομμάτι στο παζλ της αναπτυξιακής δικτύωσης της Μαγνησίας, ώστε να καταστεί ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια.

Όλα αυτά είναι βασικά συστατικά της αναπτυξιακής προοπτικής της Μαγνησίας: το λιμάνι, ο σιδηρόδρομος, οι βιομηχανικές και επιχειρηματικές περιοχές, το εμπορευματικό κέντρο, το αεροδρόμιο. Είναι υποδομές ανάπτυξης που αξιοποιούνται, βελτιώνονται και επεκτείνονται την τελευταία περίοδο. Είναι η περίοδος που όλα όσα ήταν στη σφαίρα των συζητήσεων ή των προθέσεων, τώρα μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Και το κρίσιμο είναι πως όλα αυτά μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης με βάση ένα συνεκτικό σχέδιο. Η μία εξέλιξη συμπληρώνει την άλλη. Δεν την παραβλέπει. Δεν την ακυρώνει, όπως γινόταν στο παρελθόν. Τα πρώτα, σημαντικά, λοιπόν, βήματα έχουν γίνει για να καταστεί η Μαγνησία ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια. Ένας οραματικός στόχος, εφικτός πλέον. Ένας στόχος που θα επιτρέψει -εάν συνεχίσουμε με την ίδια προσήλωση- στο τέλος της δεκαετίας, το 2030, η Μαγνησία:

• να έχει προσελκύσει πολλές, τόσο εγχώριες, όσο και ξένες, ιδιωτικές επενδύσεις.

• να έχει αυξήσει αισθητά την απασχόληση, με διατηρήσιμες και καλές θέσεις εργασίας.

• να ενδυναμώσει περαιτέρω την εξωστρέφεια της οικονομικής και παραγωγικής της δραστηριότητας.

• να διαμορφώσει συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ευημερίας για όλες και όλους και, κυρίως, για τις επόμενες γενιές.

Θεωρώ πως είναι κάτι που μπορούμε να πετύχουμε. Αν συνεχίσουμε με την ίδια προσήλωση και το ίδιο πνεύμα συνεργασίας με όλους. Και πιστεύω ότι θα το κάνουμε».


Σχετικά Άρθρα

Aυξάνεται από το 50% στο 86% η επιχορήγηση της κρατικής αρωγής για αγρότες και επαγγελματίες

Aυξάνεται από το 50% στο 86% η επιχορήγηση της κρατικής αρωγής για αγρότες και επαγγελματίες

Εμπροσθοβαρής υλοποίηση σχημάτων κρατικής αρωγής στη Θεσσαλία  Μετά την καταστροφική κακοκαιρία ‘Daniel’ που έπληξε τη Θεσσαλία,…
Χρ. Τριαντόπουλος: 13.480 επιχειρήσεις και αγρότες έλαβαν προκαταβολή 50% της κρατικής αρωγής  ύψους 82 εκατ. ευρώ μετά τις πλημμύρες του 2023

Χρ. Τριαντόπουλος: 13.480 επιχειρήσεις και αγρότες έλαβαν προκαταβολή 50% της κρατικής αρωγής  ύψους 82 εκατ. ευρώ…

Ακολουθεί Δελτίο Τύπου του γραφείου του Υφυπουργού κ. Χρήστου Τριαντόπουλου: Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής…
Αξιοποίηση της Κατερίνας Πατσογιάννη στο Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – Οι νέοι γενικοί – Το μήνυμα του Υφ. Χρ. Τριαντόπουλου

Αξιοποίηση της Κατερίνας Πατσογιάννη στο Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων – Οι νέοι γενικοί – Το μήνυμα…

Η πολύπειρη Μαγνησιώτισα Κατερίνα Πατσογιάννη αξιοποιήθηκε ως νέα γενική γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στο υπουργείο…