• 9 Νοεμβρίου, 2021

Καινοτόμος δράση θεραπευτικής ιππασίας από το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού

Καινοτόμος δράση θεραπευτικής ιππασίας από το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού

Υλοποιεί τη φετινή σχολική χρονιά το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού – Δηλώσεις της Διευθύντριας κας Γιώτας Θεολογίδου και του εκπαιδευτικού προσωπικού

Πρόγραμμα θεραπευτικής ιππασίας υλοποιεί τη φετινή σχολική χρονιά το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αλμυρού κάθε Παρασκευή. Οι μαθητές επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις ιππικού ομίλου στο Σέσκλο και έχουν τη δυνατότητα να βρουν τρόπους καλλιέργειας θετικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, με τη βοήθεια του αλόγου ως μέσο έκφρασης κι επικοινωνίας.

Η θεραπευτική ιππασία περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις όπου το άλογο ως κύριο εκπαιδευτικό, θεραπευτικό και ψυχαγωγικό μέσο συντελεί θετικά στη γνωστική, σωματική, συναισθηματική και κοινωνική ευημερία των μαθητών του.

Η ιπποθεραπεία είναι το πιο εξειδικευμένο κομμάτι της θεραπευτικής ιππασίας. Είναι μια καθαρά θεραπευτική συνεδρία και αφορά τους επιστήμονες της αποκατάστασης (φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, κτλ). Πρόκειται για την μεταφορά μιας συνεδρίας αποκατάστασης, αντί στην αίθουσα, στην αρένα και αντί να χρησιμοποιούνται κάποια άλλα θεραπευτικά εργαλεία, χρησιμοποιείται το άλογο.

Πρόκειται για μια διεθνώς αναγνωρισμένη και διαρκώς αναπτυσσόμενη μέθοδο θεραπείας για άτομα με αναπηρία, ενώ μέσα από εμπεριστατωμένες έρευνες κι εργασίες έχει διαπιστωθεί πλέον επιστημονικά ότι η σωστή εφαρμογή της ιπποθεραπείας από εξειδικευμένους θεραπευτές έχει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη στην αποκατάσταση, είτε πρόκειται για κινητική είτε για ειδική εκπαίδευση.

Στα θεραπευτικά της αποτελέσματα συγκαταλέγονται βελτίωση: της στάσης και της ισορροπίας, του νευρομυικού ελέγχου και του μυϊκού τόνου, της βάδισης, του συντονισμού, του προσανατολισμού (χωρικός, χρονικός), της αισθητικοκινητικής λειτουργία, αδρής και λεπτής κινητικότητας, ψυχοκινητική ανάπτυξη, κατάκτηση νέων γνωστικών δεξιοτήτων, καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων και κοινωνικοποίηση, βελτίωση λόγου, κτλ.

Η Διευθύντρια του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αλμυρού κα Γιώτα Θεολογίδου, κοινωνική λειτουργός, μίλησε στον «Λαό» για αυτό το πρόγραμμα και γενικότερα για τις δράσεις της σχολικής μονάδας:

«Φέτος υλοποιούμε δύο προγράμματα, της θεραπευτικής ιππασίας και της κοινωνικής ένταξης. Σχετικά με το πρώτο, καθιερώσαμε κάθε Παρασκευή να πηγαίνουμε για θεραπευτική ιππασία. Είναι κάτι που ενθουσιάζει τα παιδιά και το περιμένουν με ανυπομονησία, χαίρονται πολύ την επαφή με τα άλογα. Το δέχθηκαν πολύ θετικά τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους και στόχος του σχολείου μας είναι με καινοτόμες δράσεις να βάλουμε τη σφραγίδα μας βελτιώνοντας την εκπαίδευση.

Στον Βόλο το πρόγραμμα αυτό γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια, στον Αλμυρό όμως για πρώτη φορά.

Όσον αφορά στο δεύτερο πρόγραμμα, έχουμε αρχίσει επισκέψεις σε χώρους και υπηρεσίες του Δήμου Αλμυρού ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν βασικά πράγματα της καθημερινότητας όπως για παράδειγμα μια επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ ή σε μια δημόσια υπηρεσία. Με το λεωφορείο που διαθέτει η σχολική μας μονάδα, έχουμε τη δυνατότητα να προγραμματίζουμε δράσεις εκτός σχολείου που βοηθούν τα παιδιά και δίνουν ερεθίσματα για την κοινωνικοποίησή τους».

Πρόσθεσε ακόμη ότι λόγω του μικρού αριθμού μαθητών -πέντε τη φετινή σχολική χρονιά- έχει καταρτιστεί πρόγραμμα εξατομικευμένης εκπαίδευσης ξεχωριστά για κάθε παιδί βάσει των αναγκών του και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο …δουλεύει με ένα εξαιρετικό επιτελείο καθηγητών.

Εκτός της κας Θεολογίδου, το εκπαιδευτικό προσωπικό αποτελούν ο δάσκαλος ειδικής αγωγής κος Ανδρέας Ξύγκας, η λογοθεραπεύτρια κα Φακίτσα Ειρήνη-Ζωή –ειδικότητα που πέρυσι δεν υπήρχε στον Αλμυρό- και η ειδική βοηθός (ειδικό βοηθητικό προσωπικό) κα Σκαρβέλη Μαρία.

Ο κος Ανδρέας Ξυγκάς, Ειδικός Παιδαγωγός ΠΕ 71, είναι επίσης ο συντονιστής της δράσης θεραπευτικής ιππασίας. Όπως μας είπε: «Ο ειδικός παιδαγωγός είναι ο διαμεσολαβητής ανάμεσα στο παιδί και τη μάθησή του, ανάμεσα στο παιδί και την οικογένειά του, στους γονείς και το σχολικό πλαίσιο. Ο ρόλος του είναι παιδαγωγικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός, αναλαμβάνει κι αλληλεπιδρά εκπαιδευτικά και θεραπευτικά με παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, με εφήβους και νέους καθώς και με μεγαλύτερης ηλικίας άτομα τα οποία παρουσιάζουν: μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία,  διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), νοητική καθυστέρηση, σύνδρομο Down, αναπτυξιακές διαταραχές, διαταραχές αυτιστικού φάσματος, σύνδρομο Asperger, αισθητηριακές αναπηρίες, προβλήματα όρασης ή/και ακοής, κινητικές αναπηρίες».

Η επιστημονική κατάρτιση του Ειδικού Παιδαγωγού βασίζεται στη διδασκαλία μέσω εναλλακτικών τρόπων μάθησης. Έτσι, μπορεί να διδάξει τα σχολικά μαθήματα όπως ανάγνωση, μαθηματικά, γραπτή έκφραση κ.ά, ωστόσο, ασχολείται και με τη συναισθηματική υποστήριξη των παιδιών και τη βελτίωση των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, με σκοπό να ανταπεξέλθουν στις απατήσεις τόσο του σχολικού πλαισίου, όσο και της κοινωνίας.

Στην ουσία, ο Ειδικός Παιδαγωγός μαθαίνει στο παιδί, πώς να μαθαίνει. Αυτός ο τρόπος δεν είναι ίδιος για όλα τα παιδιά. Διαμεσολαβεί λοιπόν, ανάμεσα στο παιδί και τη μάθησή του, καθώς και ανάμεσα στους γονείς και τις προσδοκίες τους για το μέλλον του παιδιού τους.

Σημαντική η παρουσία στο σχολείο της λογοθεραπεύτριας κας Φακίτσα, η επιστήμη της οποίας έχει ως γνωστικό αντικείμενο τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων γύρω από την ανθρώπινη επικοινωνία – φωνή, ομιλία, λόγο (προφορικό, γραπτό), μη λεκτική επικοινωνία – και τις διαταραχές αυτής, καθώς και τις διαταραχές των καταποτικών κινήσεων του στοματοφάρυγγα.

Τέλος, η κα Σκαρβέλη αποτελεί το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) του σχολείου με πολλαπλό ρόλο. Στη δήλωσή της στην εφημερίδα μας, ανέφερε ότι «το ΕΒΠ υποβοηθά τους μαθητές στις βασικές τους ανάγκες, όπως στη χρήση τουαλέτας, ατομικής υγιεινής, καθαριότητας, αλλαγής ρούχων, σίτισης και γενικά στην αυτοεξυπηρέτηση τους. Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, απασχολούμε δημιουργικά τους μαθητές και ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες μέσα και έξω από την τάξη, ακολουθώντας το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου.

Επικοινωνούμε με τους γονείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα διαβίωσης των μαθητών στο σχολείο με προτάσεις για τρόπους στήριξης και καθημερινής φροντίδας στο σπίτι, αντίστοιχους με αυτούς που εφαρμόζονται στο σχολείο. Επιπλέον συμμετέχουμε στη διερεύνηση των αναγκών και στη διαμόρφωση του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης των μαθητών, υποβάλλοντας ανάλογες προτάσεις στους εκπαιδευτικούς στο πεδίο των αρμοδιοτήτων τους».


Σχετικά Άρθρα

Ξανάσμιξαν 50 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους…1974-2024

Ξανάσμιξαν 50 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους…1974-2024

Ξαναχτύπησε το απόγευμα του Σαββάτου 24-08-2024 το κουδούνι του επιστάτη, του συγχωρεμένου κυρ’ Γιώργη Ξιφάρη, στο…
Αρχή της Ινδίκτου – Κήρυγμα Αρχιμ. Γεωργίου Γιαννιού

Αρχή της Ινδίκτου – Κήρυγμα Αρχιμ. Γεωργίου Γιαννιού

Από σήμερα, αγαπητοί μου αδελφοί, αρχίζει μια νέα περίοδος της Εκκλησίας μας. Από σήμερα αρχίζει το…