• 6 Οκτωβρίου, 2020

 Συνέντευξη με τον Χρήστο Τριαντόπουλο: Νέο θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας Πολιτικής Προστασίας, ΕΛΓΑ και Υπουργείου Οικονομικών για άμεση ανακούφιση πληγέντων

 Συνέντευξη με τον Χρήστο Τριαντόπουλο: Νέο θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας Πολιτικής Προστασίας, ΕΛΓΑ και Υπουργείου Οικονομικών για άμεση ανακούφιση πληγέντων

Οι αυτοψίες στον Αλμυρό – Οι απαραίτητες πρώτες ενέργειες των πληγέντων και της Δημοτικής Αρχής

Η κυβέρνηση φαίνεται πως προχωρά σε διαμόρφωση νέου θεσμικού πλαισίου για το συντονισμό πολιτικής προστασίας, ΕΛΓΑ και του Υπουργείου Οικονομικών, με σκοπό την άμεση ανακούφιση των πληγέντων, χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος για την επαναφορά στην καθημερινότητα και στην παραγωγή.

Για τις νέες διαδικασίες και για την περίπτωση του Αλμυρού, ζητήσαμε συνέντευξη από τον Χρήστο Τριαντόπουλο, Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και υπεύθυνο του συντονισμού της υλοποίησης των οικονομικών μέτρων της κυβέρνησης για τη στήριξη των επιχειρήσεων που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Ιανού.

Κύριε Τριαντόπουλε, ευχαριστούμε για το χρόνο σας. Αρχικά, ας παρουσιάσουμε με δυο λόγια, ποια είναι η ανάθεση υπηρεσιών που έχετε αναλάβει απευθείας από τον Πρωθυπουργό;

Ο Πρωθυπουργός, δείχνοντας στην πράξη το ενδιαφέρον του για τη στήριξη των ανθρώπων που επλήγησαν από τον Ιανό, επισκέφτηκε μαζί με ένα κλιμάκιο Υπουργών και Γενικών Γραμματέων την Καρδίτσα και την ευρύτερη περιοχή άμεσα. Στο πλαίσιο της επίσκεψής του, μου ανέθεσε τον συντονισμό της υλοποίησης των οικονομικών μέτρων στήριξης των πληγέντων από τη θεομηνία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να συνεργαστούμε με πολλαπλές συναρμόδιες υπηρεσίες από διαφορετικά υπουργεία, καθώς και την τοπική αυτοδιοίκηση, προκειμένου να παράσχουμε το συντομότερο δυνατόν την οικονομική στήριξη που χρειάζονται οι συμπολίτες μας που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Ιανού. Αποτελεί μεγάλη τιμή για εμένα, αλλά ταυτόχρονα και μεγάλη ευθύνη, καθώς υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας και πολλές επιχειρήσεις που έχουν άμεση ανάγκη από αρωγή. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουν ήδη αρχίσει να προωθούνται μέτρα στήριξης και συνδρομής προς νοικοκυριά, αγρότες και επιχειρηματίες, με γνώμονα να φτάσει η αρωγή στους δικαιούχους το συντομότερο δυνατόν.

Πώς επιχειρείται η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου; Είναι εφικτή η καλύτερη αξιοποίηση-κινητοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού στις υπο-στελεχωμένες υπηρεσίες;

Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε ανασχεδιασμό ορισμένων διαδικασιών που αφορούν στο πλαίσιο επιχορήγησης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από θεομηνίες. Παράλληλα, ανέλαβε πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση και ενημέρωση των πολιτών. Κατ’ αρχάς, θεσπίστηκε, για πρώτη φορά, η δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής προς τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από τη θεομηνία, με βάση την αποτύπωση που θα γίνει από τις αρμόδιες επιτροπές ελέγχου των Περιφερειών. Έτσι, οι πληττόμενες επιχειρήσεις θα λάβουν προκαταβολικά ένα μέρος της επιχορήγησης, για να μπορέσουν να επανεκκινήσουν άμεσα τις δραστηριότητές τους.

Δεύτερον, το οποίο είναι σχετικό και με το κομμάτι της ερώτησής σας αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό, ενισχύσαμε άμεσα τις αρμόδιες επιτροπές ελέγχου και καταγραφής των ζημιών που συστήνονται από τις Περιφέρειες, καθώς προβλέπεται η δυνατότητα  συνδρομής από στελέχη του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και από επίσημους επιστημονικούς συμβούλους του Δημοσίου. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα να επιταχυνθεί η διαδικασία αξιολόγησης και αποτύπωσης της ζημιάς των πληττόμενων επιχειρήσεων.

Τρίτον, παρέχεται ευελιξία στις Περιφέρειες, ώστε να μπορούν να αποστέλλουν ανά δεκαπενθήμερο και τμηματικά τις καταστάσεις των πληττόμενων επιχειρήσεων,  προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει η διαδικασία  αξιολόγησης και καταβολής της επιχορήγησης. Αυτό επιτρέπει, ουσιαστικά, τη διοχέτευση πόρων  προς τις πληττόμενες επιχειρήσεις σε συντομότερο χρονικό διάστημα από ό,τι συνηθίζεται.

Τώρα, όσον αφορά την ενημέρωση των πολιτών, έχει ανατεθεί στα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών του Υπουργείου Οικονομικών, που βρίσκονται στις έδρες των πληττόμενων Περιφερειακών Ενοτήτων, η ενημέρωση των πολιτών για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και τις σχετικές διαδικασίες για την επιχορήγηση των πληττόμενων επιχειρήσεων. Παράλληλα, ορίσαμε τηλεφωνική γραμμή ενημέρωσης και καθοδήγησης στη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής, το 210 3375704. Καλούμε, λοιπόν, τους πολίτες που έχουν απορίες αναφορικά με τις σχετικές διαδικασίες, να μη διστάσουν να επικοινωνήσουν μαζί μας.

Σε μια έτσι κι αλλιώς δύσκολη συγκυρία οικονομικών υποχρεώσεων πόσο εφικτό είναι να αποζημιωθούν οι πληττόμενοι; Υπάρχουν οικονομικά αποθέματα;

Από την αρχή της κρίσης του κορωνοϊού, μίας παγκόσμιας πανδημίας με μεγάλες υφεσιακές επιπτώσεις, κινούμαστε με ταχύτητα, στόχευση και προνοητικότητα, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες που προκύπτουν, αλλά και να υπάρχουν αποθέματα για την εξέλιξη της κατάστασης. Μία κατάσταση με αρκετά στοιχεία αβεβαιότητας ως προς την έκταση και το βάθος. Θυμίζω, άλλωστε, ότι σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, οι δημοσιονομικοί περιορισμοί έχουν αρθεί για φέτος και σε συνδυασμό με την εμπιστοσύνη που δείχνουν στην Ελλάδα οι αγορές, δημιουργείται το κατάλληλο υπόβαθρο για να παρεμβαίνουμε όπου χρειάζεται. Με τρόπο συστηματικό, η κυβέρνηση έχει παρακολουθήσει τις εξελίξεις και τις ανάγκες που προκύπτουν και ενεργεί μεθοδικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Το ίδιο κάνουμε και με τη στήριξη των πολιτών και των επιχειρήσεων που επλήγησαν από τα πρόσφατα ακραία κοινωνικά φαινόμενα. Πρόθεσή μας είναι να μην αφήσουμε κανέναν πληττόμενο χωρίς βοήθεια – και μάλιστα να προσφέρουμε αυτή τη βοήθεια το συντομότερο δυνατόν. Για αυτό και κινούμαστε με ταχύτητα, ώστε να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν οι επιχειρήσεις και οι πληττόμενοι το συντομότερο δυνατόν. Θέλουμε να διαψεύσουμε τις ανησυχίες των πολιτών, ότι οι αποζημιώσεις και η αποκατάσταση θα πάρουν χρόνια -όπως γίνονταν στο παρελθόν. Και θα το πετύχουμε αυτό.

Σε κάθε περιοχή δημιουργήθηκαν διαφορετικές ανάγκες και απαιτούνται διαφορετικά μέτρα. Τι ενέργειες γίνονται για την εξειδίκευση, αλλά και για την ενημέρωση πολιτών και φορέων για την καλύτερη αξιοποίηση των αποζημιώσεων;

Από τις πρώτες μας επαφές με τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων, αλλά και από την αυτοψία μας στις πληγείσες περιοχές, εντοπίσαμε το ζήτημα που θίγετε. Για παράδειγμα, πέρα από τις περιπτώσεις περιοχών που έχουν πληγεί στο σύνολό τους, υπάρχουν ορισμένες περιοχές όπου έχουν πληγεί περισσότερο οι αγροτικές εκτάσεις, ενώ αλλού είναι ιδιαίτερα οξύ το πρόβλημα των πληγεισών υποδομών. Σε κάθε περίπτωση, οι υπηρεσίες του δημοσίου, σε στενότατη συνεργασία με την αυτοδιοίκηση όλων των βαθμών, εξετάζουν τα προβλήματα που έχουν προκύψει ανά περιοχή, προκειμένου στη συνέχεια να εξατομικευτούν τα μέτρα στήριξης.

Όσο για την ενημέρωση των φορέων, είμαστε, μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους, σε συνεχή επαφή μαζί τους, προκειμένου να λύσουμε τις απορίες τους αναφορικά με τις απαιτούμενες διαδικασίες. Ταυτόχρονα είμαστε συνέχεια στο πεδίο, σε συνεχείς επισκέψεις και σε συσκέψεις εργασίας, ώστε να επιλύονται ζητήματα και να προωθούνται οι διαδικασίες. Παράλληλα, όπως σας ανέφερα και πριν, τα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και το Ιδιαίτερο Γραφείο μου στη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου είναι στη διάθεση των πολιτών, προκειμένου να τους καθοδηγήσουμε σχετικά με τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν για να αποζημιωθούν.

Από την περιοδεία σας στον Αλμυρό και τη Νέα Αγχίαλο και τις συσκέψεις με φορείς και με το Δήμαρχο Αλμυρού, πώς θα περιγράφατε τις ανάγκες και τις πρώτες ενέργειες που πρέπει να προβούν, η Δημοτική Αρχή και οι πολίτες;

Τόσο η Νέα Αγχίαλος, όσο και ο Αλμυρός ήταν στις περιοχές που χτυπήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Με διαφορετικές ανάγκες, αλλά και έκταση των ζημιών κάθε περιοχή. Και στις δύο, ωστόσο, περιοχές υπήρχε πλήγμα σε αγροτικές εκτάσεις και εγκαταστάσεις, καθώς και σε υποδομές, με την περιοχή του Αλμυρού να έχει υποστεί σημαντικές και δομικές ζημιές που επιβαρύνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Στις τελευταίες ζημιές πρέπει να συμπεριλάβουμε και το Αϊδίνι. Σε αυτές τις περιοχές, ήμασταν παρόντες από την πρώτη μέρα των ακραίων φαινομένων, αλλά και από την επομένη, ώστε να δρομολογηθούν οι διεργασίες και διαδικασίες αποκατάστασης και επανεκκίνησης. Και ήταν όλοι εκεί, η Περιφέρεια, οι Δημοτικές αρχές, η Πολιτική Προστασία, η Πυροσβεστική, τοπικοί παράγοντες, αλλά και ενεργοί πολίτες. Και παραμένουμε «επί του πεδίου», έχοντας αναπτύξει ένα διευρυμένο δίκτυο συνεργασίας, μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και να επιστρέψουν οι πληγείσες περιοχές σε μία κανονικότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, και παράλληλα με τις πρώτες παρεμβάσεις τόσο σε κρίσιμες υποδομές για να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα για όλους και όσο σε πτυχές άμεσης κοινωνικής αρωγής στους πληγέντες, ιδιαίτερα σημαντική είναι η καταγραφή των ζημιών και των απωλειών. Είναι μία διαδικασία που πραγματοποιείται από την αυτοδιοίκηση, τις αρμόδιες επιτροπές της αυτοδιοίκησης και των υπηρεσιών εμπλεκόμενων υπουργείων. Το αποτέλεσμα της διαδικασίας καταγραφής καθορίζεται και από τη συνεργασία των πολιτών όπου απαιτείται, και πρέπει να προκύπτει το συντομότερο δυνατόν. Αυτό αποτελεί τη βάση για το σχεδιασμό και προώθηση των επισκευών, την αποκατάσταση και κάλυψη απωλειών, και την επανεκκίνηση. Και προς αυτή την κατεύθυνση συνεργαζόμαστε όλοι μαζί.


Σχετικά Άρθρα

Στην αγορά του Αλμυρού ο Αριστοτέλης Μπασδάνης

Στην αγορά του Αλμυρού ο Αριστοτέλης Μπασδάνης

Με τους επαγγελματίες του Αλμυρού είχε συνάντηση το απόγευμα της Παρασκευής 11 Οκτωβρίου ο Πρόεδρος του…
Αυξάνεται η στήριξη επιχειρήσεων της Μαγνησίας από το σχήμα του Υπουργείου Ανάπτυξης

Αυξάνεται η στήριξη επιχειρήσεων της Μαγνησίας από το σχήμα του Υπουργείου Ανάπτυξης

Την Παρασκευή, 27 Σεπτεμβρίου 2024, ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, επισκέφθηκε το Βόλο και είχε…
Ξεκίνησαν οι καταβολές της επαυξημένης προκαταβολής για το 86% της κρατικής αρωγής προς επιχειρήσεις και αγρότες της Θεσσαλίας

Ξεκίνησαν οι καταβολές της επαυξημένης προκαταβολής για το 86% της κρατικής αρωγής προς επιχειρήσεις και αγρότες…

Ξεκίνησε, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, η υλοποίηση της επαυξημένης προκαταβολής του 86%…