- 15 Απριλίου, 2020
Μ. Τετάρτη, Μ. Πέμπτη Πνευματικοί βηματισμοί στη Μεγάλη Εβδομάδα
του Αρχιμ. Γεώργιου Γιαννιού
Τα μηνύματα που εκπέμπει η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, αποτελούν ένα σημαντικό οδηγό για τη ζωή μας. Τουτέστιν, τις δυσκολίες μην τις φοβάσαι. Αντίθετα δέξου τες και ξεπερασέ τες. Ο προσωπικός σου Γολγοθάς θα φέρει την προσωπική σου Ανάσταση. Όπως του Χριστού. Ακόμα και αν υπάρξουν πολλοί «Ιούδες» στη ζωή σου, αυτοί θα υπάρξουν για να φτάσεις στον στόχο της ζωής σου. Γιατί αυτοί που δεν θα πιστέψουν σε σένα, θα είναι αυτοί που θα σε εξελίξουν. Γιατί η προσπάθειά σου να ξεπεράσεις τα εμπόδια που θα σου βάλουν, θα σε κάνει πιο δυνατό.
Μεγάλη Τετάρτη
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή γυναίκα (Λουκ. 7,47), που μετανιωμένη άλειψε τα πόδια του Κυρίου με μύρο και συγχωρήθηκε για τα αμαρτήματά της, γιατί έδειξε μεγάλη αγάπη και πίστη στον Κύριο. Ψάλλεται το περίφημο τροπάριο (δοξαστικό) της υμνογράφου Μοναχής Κασσιανής.
Επίκεντρο της σημερινής ημέρας, η αμαρτωλότητα. Και ποιος είναι ο αμαρτωλός; Και ποιος μπορεί να κρίνει τον αμαρτωλό; Υπάρχει σωτηρία για τον αμαρτωλό; Η λύση και η απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα δίνεται μέσα από τη σημερινή ημέρα.
Ο Θεός μας έπλασε και μας έβαλε μέσα στην τρυφή του Παραδείσου. Παρασυρμένος ο άνθρωπος από τον εγωισμό και την επιθυμία του για κάτι ανώτερο – ωραίο μεν είναι αυτό, αλλά ο τρόπος πάντα έχει σημασία – ξέφυγε από τον αρχικό του προορισμό, την αθανασία και κατέστη έκπτωτος από τον κήπο της Εδέμ. Έκτοτε, η αμαρτωλότητα είναι μια κατάσταση που τον συνοδεύει.
Όλοι μας ανεξαιρέτως είμαστε αμαρτωλοί. Άλλοι με τα έργα μας, άλλοι με τα λόγια και τις σκέψεις μας. Αναμάρτητος δεν είναι κανένας. Καθημερινά βιώνουμε σκηνές που στιγματίζονται από την αμαρτωλότητα και πηγάζουν απ’ αυτή την κατάσταση του ανθρώπου. Η ανθρωπότητα πάσχει από τις λανθασμένες επιλογές του ίδιου του ανθρώπου, όπως ακριβώς και στον Παράδεισο με τον Αδάμ και την Εύα.
Η λύση, όμως, είναι μία: ο Κύριός μας, ο οποίος δεν ήρθε να καλέσει τους δίκαιους σε μετάνοια, αλλά τους αμαρτωλούς. Και ολόκληρη η ζωή του ήταν μια συναναστροφή με τους λεγόμενους αμαρτωλούς ανθρώπους, όπως η πόρνη γυναίκα της σημερινής ημέρας, γιατί στο πρόσωπο του καθενός ανθρώπου, βλέπει το χαμένο πρόβατο που πρέπει να επιστρέψει μέσα στη σιγουριά του Παραδείσου.
Δυστυχώς, η κοινωνία μας έχει γεμίσει και από τους κατ’ όνομα δίκαιους που στιγματίζουν τους αμαρτωλούς. Ο σωστός δίκαιος άνθρωπος, αγαπά τον αμαρτωλό συνάνθρωπό του, απεχθάνεται την αμαρτία και προσπαθεί με γνώμονα την αγάπη, να επαναφέρει τον αμαρτωλό στη μετάνοια. Και τι σημαίνει μετάνοια; Μετά – νοώ, δηλαδή, αλλάζω τρόπο ζωής, τρόπο σκέψης. Μεταστρέφεται ο νους μου από το κακό στο καλύτερο.
Μεγάλη Πέμπτη
Την Μεγάλη Πέμπτη γιορτάζουμε 4 γεγονότα :
α) τον Ιερό Νιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Κύριο, δείχνοντας για το ποια πρέπει να είναι η διακονία των πιστών στην Εκκλησία.
β) τον
Μυστικό Δείπνο, δηλαδή την παράδοση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας.
γ) την Προσευχή του Κυρίου, στο Όρος των Ελαιών και
δ) την Προδοσία του Ιούδα, δηλαδή την αρχή του Πάθους του Κυρίου.
Σημαντική η σημερινή ημέρα. Γεμάτη από σπουδαία μηνύματα, μέσα από τις τελευταίες στιγμές του Κυρίου μας στη γη.
Πριν το τελευταίο δείπνο του Κυρίου με τους μαθητές του, τον λεγόμενο Μυστικό Δείπνο, ο Χριστός πλένει τα πόδια των μαθητών του. Πράξη συμβολική, πράξη αγάπης και τελείας ταπείνωσης. Εξάλλου το είχε ξαναπεί: όποιος θέλει να είναι πρώτος, ας γίνει διάκονος! Η ταπείνωση ανορθώνει τον άνθρωπο. Είναι μια κατάσταση της ψυχής τόσο ευγενική, που φαινομενικά μπορεί να φαίνεται αδυναμία, αλλά στην ουσία κρύβει μεγαλείο ψυχής! Ο ταπεινός άνθρωπος δε προβάλει τις αγαθές του πράξεις. Δε κομπάζει για το καλό που κάνει. Αντίθετα, ούτε το ένα του χέρι δε γνωρίζει τι έχει πράξει το άλλο! Η ταπείνωση καλλιεργεί τις αρετές του ανθρώπου και τον οδηγεί στον Παράδεισο, εκεί όπου είναι η ουράνια πατρίδα. Με την ταπείνωση ο άνθρωπος γίνεται και πάλι πολίτης του Παραδείσου.
Κυρίαρχο, γεγονός, όμως της σημερινής ημέρας είναι η παράδοση των Φρικτών Μυστηρίων, δηλαδή η Θεία Ευχαριστία. Μόλις φάγανε οι Μαθητές με τον αγαπημένο τους Διδάσκαλο, εκείνος κόβει το ψωμί και τους προτρέπει να το φάνε. Και στη συνέχεια τους προσφέρει το κρασί. Από τώρα και στο εξής, το ψωμί θα είναι το Σώμα και το κρασί το Αίμα του Κυρίου. Εκείνος, σε λίγο, δε θα είναι εν σώματι επί γης. Γι’ αυτό και τους παραδίδει το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Η συμμετοχή του πιστού στη Θεία Ευχαριστία τον καθιστά κοινωνό τόσο με το Θεό, όσο και με τους συνανθρώπους του. Το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας τρέφει το σώμα και την ψυχή. Θεραπεύει, επίσης, τόσο το σώμα, όσο και την ψυχή. Ο άρτος και ο οίνος της Θείας Κοινωνίας δεν είναι τύπος του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, αλλά αυτό το ίδιο το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, καθώς με τις ευχές του καθαγιασμού των Τιμίων Δώρων, οι προσφορές των πιστών, το ψωμί και το κρασί, μετουσιώνονται σε Σώμα και Αίμα Κυρίου. Και η συμμετοχή μας στο Ποτήριο της Ζωής γίνεται με φόβο Θεού, σεβασμό δηλαδή, πίστη αγνή και πάνω απ’ όλα με αγάπη. Τόσο προς το Θεό, όσο και προς τους συνανθρώπους μας.
Τη σημερινή ημέρα, θυμόμαστε επίσης και την προσευχή του Κυρίου μας στο Όρος των Ελαιών. Λίγο πριν συμβεί η προδοσία του Ιούδα και η σύλληψή του, ο Χριστός ανεβαίνει στην περιοχή του Όρους των Ελαιών και προσεύχεται. Προσεύχεται όχι μόνο για το πικρό ποτήρι του θανάτου που θα ακολουθήσει. Προσεύχεται κυρίως για το ανθρώπινο γένος. Για τους ανθρώπους όλων των εποχών και εύχεται προς τον Θεό – Πατέρα όπως οι άνθρωποι παραμένουν ενωμένοι στη γη, όπως και Κείνος είναι ενωμένος με τον Πατέρα του.
Στη συνέχεια λαμβάνει χώρα η προδοσία του Ιούδα, η σύλληψη του Ιησού και η απαρχή των φρικτών βασανιστηρίων του, τα οποία τα υπομένει με καρτερία και αγόγγυστα. Είναι ο Νυμφίος της Εκκλησίας μας και ο Νυμφίος της κάθε ανθρώπινης καρδιάς, που πάσχει για την αμαρτωλότητα του κάθε ανθρώπου.
Παλαιότερα κηρύγματα του Αρχιμ. Γεωργίου Γιαννιού μπορείτε να βρείτε παρακάτω: