- 3 Απριλίου, 2020
Ερωτήσεις και αναφορές του Αθ. Λιούπη
ΑΝΑΦΟΡΑ
ΠΡΟΣ: Υπουργό Εσωτερικών, κ. Π. Θεοδωρικάκο
ΘΕΜΑ: «Υπόμνημα των Δημάρχων ΚΥΘΗΡΩΝ, ΜΗΛΟΥ, ΣΚΟΠΕΛΟΥ, ΣΠΕΤΣΩΝ και ΠΟΡΟΥ για την τροποποίηση του Ν.3852/10».
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Καταθέτω ως αναφορά, το ακόλουθο κοινό υπόμνημα των Δημάρχων ΚΥΘΗΡΩΝ, ΜΗΛΟΥ, ΣΚΟΠΕΛΟΥ, ΣΠΕΤΣΩΝ, ΠΟΡΟΥ και σας παρακαλώ να δείτε προσεκτικά το αίτημά τους, καθότι είναι οι μοναδικοί πέντε Νησιωτικοί Δήμοι με πληθυσμό μεταξύ 3.500 και 5.000 κατοίκων. Με το έγγραφό τους επισημαίνουν, ότι έχουν ενταχθεί στην κατηγορία «ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑΙΟΙ ΔΗΜΟΙ», ενώ με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτών των Δήμων, το ορθό θα ήταν να ανήκουν στη κατηγορία «ΜΙΚΡΟΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΔΗΜΟΙ».
Ζητούν, να διερευνήσετε τη δυνατότητα τροποποίησης των εδαφίων (ε) και (στ) της παρ.1 του άρθρου 2Α του Ν.3852/10 και την υπαγωγή τους στην κατηγορία «ΜΙΚΡΟΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΔΗΜΟΙ», καθώς η υπαγωγή τους σε αυτή την κατηγορία θα επιφέρει δικαιότερη μεταχείρισή τους από την Πολιτεία.
Κατόπιν των ως άνω, σας ζητώ να λάβετε υπόψιν σας το ανωτέρω έγγραφο και να με ενημερώσετε για τις ενέργειες στις οποίες προτίθεστε να προβείτε.
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μ. Βορίδη
ΘΕΜΑ: «Συμμετοχή στη δέσμη μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων που πλήττονται λόγω κορωνοϊού, των δραστηριοτήτων των Κτηνοτρόφων και κτηνοτροφικών επιχειρήσεων».
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Η πρωτοφανής υγειονομική κρίση που μαστίζει την χώρα μας έχει επηρεάσει όλες τις τάξεις του παραγωγικού ιστού της. Η Κυβέρνηση με άμεσα αντανακλαστικά πήρε δέσμη μέτρων για την ανακούφιση των πληττομένων επιχειρήσεων και εργαζομένων. Η ακραία αυτή περίσταση αυτονόητα δεν θα μπορούσε να αφήσει αλώβητους τους κτηνοτρόφους μας, οι οποίοι βρίσκονταν ήδη σε δυσχερή κατάσταση, λόγω της προϋπάρχουσας κατάρρευσης του εισοδήματός τους (μειωμένες τιμών παραγωγών – αυξημένο κόστος παραγωγής).
Η πανδημία του κορωνοϊού πλήττει άμεσα συγκεκριμένους κλάδους και στον πρωτογενή τομέα, όπως αυτόν της αιγοπροβατοτροφίας και μάλιστα ενόψει της εμπορικής περιόδου του Πάσχα, η οποία είναι καθοριστικής σημασίας για την οικονομική τους εξέλιξη, καθώς τώρα αποτιμούν το ετήσιο εισόδημά τους.
Οι κτηνοτρόφοι μας στηρίζονται σε αυτή την περίοδο και σχεδιάζουν την κατεύθυνση της ετήσιας δραστηριότητά τους, για την παραγωγή κρέατος ή γάλακτος. Η εξαγωγική διαδικασία λόγω μειωμένης ζήτησης και μεγάλων δυσχερειών στις μεταφορές έχει συρρικνωθεί, ενώ οι προοπτικές για την εγχώρια διάθεση δεν φαίνονται ευοίωνες, καθώς, τόσο η οικιακή κατανάλωση, όσο και βασικές δραστηριότητες που απορροφούσαν την παραγωγή, -όπως η εστίαση, τα ξενοδοχεία, μεταποιητικές επιχειρήσεις- έχουν αναστείλει τις δραστηριότητές τους για την κρίσιμη περίοδο του Πάσχα. Οι πωλήσεις πραγματοποιούνται πλέον σε συνθήκες μεγάλης πίεσης με συνέπεια τις σημαντικά μειωμένες τιμές, ενώ μεγάλο μέρος της εγχώριας παραγωγής κινδυνεύει να μείνει αδιάθετο.
Θα ήθελα να σας επισημάνω με την ευκαιρία, ότι μέρος της διατροφικής επάρκειας της χώρας μας στηρίζεται στον κτηνοτροφικό τομέα, ενώ βέβαιη είναι η αναστάτωση που δημιουργεί η υγειονομική απειλή. Πολλές επίσης είναι οι επιπτώσεις που υφίστανται οι κτηνοτρόφοι λόγω των διαταραχών της αγοράς, συγκυρία η οποία μπορεί, όμως, να αξιοποιηθεί θετικά στα τελωνεία της χώρας, με αυστηρούς ελέγχους στις εισαγωγές αμνοεριφίων.
Κατόπιν των ανωτέρω και σύμφωνα με τις αποφάσεις που ελήφθησαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο – με την πρόσφατη οµόφωνη απόφαση του Συµβουλίου Υπουργών Γεωργίας για την απελευθέρωση της δυνατότητας για την καταβολή εθνικών ενισχύσεων εκεί όπου άλλοτε αυτό ήταν απολύτως απαγορευτικό – είναι επιβεβλημένη η επίσπευση εκταμίευσης και διάθεσης των κοινοτικών πόρων, με αύξηση των άμεσων και έμμεσων ενισχύσεων, όπως των συνδεδεμένων ενισχύσεων στη ζωική παραγωγή αλλά και ειδικές ενισχύσεις σε στοχευμένη κατεύθυνση, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος της μείωσης των εκτροφών.
Είναι απολύτως θετικό το γεγονός, ότι η τροφοδοσία της αγοράς συνεχίζεται απρόσκοπτα, καθότι οι κτηνοτρόφοι δεν μπορούν να απουσιάσουν από την εργασία τους και το κοπάδι τους. Είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση επαγγελματιών την όποια το κράτος έχει απόλυτη υποχρέωση να στηρίξει και να στηριχτεί από την παραγωγή τους καθώς όλοι γνωρίζουμε πως σε περιόδους σαν και αυτή που ζούμε ότι τα πρώτα αγαθά που αναζητούμε είναι το γάλα και το κρέας.
Οι κτηνοτρόφοι ζητούν να συμπεριληφθούν στην λίστα των μέτρων προστασίας που έχουν ανακοινωθεί και τόσο άμεσα πάρθηκαν για τους υπόλοιπους κλάδους, αρχής γενομένης με ενίσχυση των αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων όπως η γίδα φυλής Σκοπέλου που εκτρέφεται στην περιοχή μας. Ζητούν τα μέτρα στήριξης να εξειδικευτούν και αντίστοιχα να συμπεριληφθούν στην παράταση των προθεσμιών ή τη μερική αναστολή υποχρεώσεων προς τους δημόσιους οργανισμούς τράπεζες, εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, λόγω της σοβαρής έλλειψης ρευστότητας που αντιμετωπίζουν. Ζητούν επίσης χορήγηση, άμεσης οικονομικής ενίσχυσης για την αγορά ζωοτροφών, επαρκή διαθεσιμότητα κτηνιάτρων στα σφαγεία και ελέγχων στην αγορά, την επιδότηση των αδιάθετων θηλυκών αμνοεριφίων με σκοπό την ανανέωση των κοπαδιών και την κρατική μέριμνα για την απορρόφηση αδιάθετων αμνοεριφίων από κοινωνικούς φορείς, όπως ο στρατός, ευπαθείς ομάδες, άνεργοι και πρόσφυγες.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ποσό ύψους 150 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση των συντελεστών του αγροτικού χώρου, ως πρώτο εργαλείο στοχευμένης αξιοποίησης ενίσχυσης κλάδων που πλήττονται από τη νόσο του κορωνοϊού αποδεικνύοντας εμπράκτως τη σημασία που δίνει στη στήριξη του πρωτογενούς τομέα.
Κατόπιν των ως άνω, ευχόμενος γρήγορα να ξεπεράσουμε τη δίνη αυτή
Ερωτάσθε κύριε Υπουργέ
- Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την ανακούφιση των κτηνοτρόφων μας;
- Θα λάβετε ειδική μέριμνα για τους αιγοπροβατοτρόφους και για τις αυτόχθονες φυλές ζώων (π.χ.φυλή Σκοπέλου);
ΚΟΙΝΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ, ΜΗΛΟΥ, ΣΚΟΠΕΛΟΥ, ΣΠΕΤΣΩΝ & ΠΟΡΟΥ
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο
ΚΟΙΝ: ΚΕΔΕ, Βουλευτές Κυκλάδων, Μαγνησίας, Ά Πειραιά
ΘΕΜΑ: Πληθυσμιακό όριο για τον χαρακτηρισμό μικρών νησιωτικών Δήμων
Σχετ.: Το από 7ο 2019 Υπόμνημα Δημάρχων Κυθήρων, Σκοπέλου, Σπετσών &Πόρου
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Με την διάταξη του ά.2Α, παρ.1 περ. ε & στ ́ του του Ν.3852/2010, όπως τροποποιήθηκε με το Ν.4555/2010, ορίζεται ότι: «ε) Μεγάλοι και Μεσαίοι Νησιωτικοί Δήμοι: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι με πληθυσμό άνω των 3.500 κατοίκων… στ) Μικροί Νησιωτικοί Δήμοι: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι, με πληθυσμό έως 3.500 κατοίκους…».
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4555/2018, «Η κατηγορία των Μεγάλων και Μεσαίων Δήμων περιλαμβάνει Δήμους που… κατά κύριο λόγο, παρουσιάζουν έντονη τουριστική ανάπτυξη και σημαντικά εν γένει αναπτυξιακά πλεονεκτήματα, ενώ στην κατηγορία των Μικρών Νησιωτικών Δήμων, απαντώνται Δήμοι που… χαρακτηρίζονται …από σοβαρά ελλιπή υπηρεσιακή στελέχωση, ενώ ταυτόχρονα η πρόσβαση των πληθυσμών τους σε κοινωφελείς και δημόσιες υπηρεσίες ..είναι σαφώς δυσχερέστερη από εκείνη των υπολοίπων κατηγοριών…
Η σχετική κατηγοριοποίηση σε καμία περίπτωση δεν εισάγει διαφορετικές ταχύτητες Δήμων, αλλά …λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες δυνατότητες και ανάγκες τους, αποτυπώνει μια ισόρροπη αριθμητικά κατανομή Δήμων με παρόμοια χαρακτηριστικά και ανάγκες και θέτει τις κανονιστικές βάσεις για την οφειλόμενη διακριτή νομοθετική, διοικητική και δημοσιονομική μεταχείριση των Δήμων, συνιστώντας ένα σημαντικό βήμα για τη συμμόρφωση της χώρας στην σχετική σύσταση του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης».
Είναι προφανές από τα ανωτέρω ότι οι Δήμοι μας, οι οποίοι έχουν πληθυσμό μεταξύ 3.500 και 5.000 κατοίκων (Μήλου 4.977, Σκοπέλου 4.960, Σπετσών 4.027, Κυθήρων 4.041, Πόρου 3.993) και κατηγοριοποιούνται ως «μικροί και μεσαίοι», βρίσκονται σε λάθος κατηγορία, αφού: α) δεν παρουσιάζουν έντονη τουριστική ανάπτυξη, αλλά είναι στην πραγματικότητα «αναπτυσσόμενοι» (και άλλωστε είναι χαρακτηρισμένοι ως τέτοιοι από το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο του Τουρισμού μαζί με όλους τους μικρούς νησιωτικούς Δήμους), β) αντιμετωπίζουν -εξίσου σοβαρή με τους Δήμους κάτω των 3.500 κατοίκων- ελλιπή στελέχωση και γ) η πρόσβαση των κατοίκων τους σε κοινωφελείς και δημόσιες υπηρεσίες είναι εξίσου δυσχερής με τους ακόμα μικρότερους νησιωτικούς Δήμους, γεγονός άλλωστε που συναρτάται μόνο με γεωγραφικούς παράγοντες και όχι με πληθυσμιακούς.
Η εσφαλμένη αυτή κατάταξη, αντί να επιφέρει την επιτασσόμενη δίκαιη νομική, διοικητική και δημοσιονομική αντιμετώπισή τους, προκαλεί στους Δήμους μας ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα, λειτουργώντας τελικά ως αιτία άδικης και μη- ισόρροπης μεταχείρισής τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η ετήσια χρηματοδότηση που δίδεται μέσω ΚΑΠ στους μικρούς νησιωτικούς και ηπειρωτικούς/ορεινούς Δήμους (μάλιστα για τους τελευταίους παραδόξως έχει τεθεί ως μέτρο του «μικρού» μεγέθους τους το όριο των 10.000 κατοίκων!) ή ο προβλεπόμενος αριθμός Αντιδημάρχων και ειδικών συνεργατών (ο οποίος μόνο για την τρέχουσα περίοδο αυξήθηκε σε τρεις μετά από το σχετικό αίτημά μας, γεγονός για το οποίο και σάς ευχαριστούμε).
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε για την τροποποίηση των εδαφίων (ε) και (στ) της παρ.1 του ά. 2Α του Ν.3852/2010 ως εξής:
ε) Μεγάλοι και Μεσαίοι Νησιωτικοί Δήμοι. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι με πληθυσμό άνω των 5.000 κατοίκων, με βάση τα στοιχεία μόνιμου πληθυσμού της τελευταίας απογραφής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
στ) Μικροί Νησιωτικοί Δήμοι. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι, με πληθυσμό έως 5.000 κατοίκους, βάσει της τελευταίας απογραφής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Με τιμή,
Οι Δήμαρχοι
Κυθήρων
ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΧΑΡΧΑΛΑΚΗΣ
Μήλου
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΙΚΕΛΗΣ
Σκοπέλου
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΠΕΡΙΣΣΗΣ
Σπετσών
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΡΑΚΗΣ
Πόρου
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ