- 2 Απριλίου, 2019
Εθισμός των νέων στο Διαδίκτυο και Σχολικός εκφοβισμός
Η εργασία των μαθητών του 1ου Γυμνασίου Αλμυρού
Εθισμός των νέων στο Διαδίκτυο
Ορισμός
- Είναι μια νέα μορφή εξάρτησης που αφορά την υπερβολική χρήση του Διαδικτύου και τον εκνευρισμό που παρουσιάζεται κατά τη στέρησή του
- Η μη κάλυψη ποιοτικού χρόνου από τους γονείς. Πολλοί γονείς παραμελούν τα παιδιά τους και τους επιτρέπουν να κάθονται με τις ώρες στο Διαδίκτυο («παρκάρισμα»)
- Κάλυψη συναισθηματικών αναγκών μέσα από το διαδίκτυο
- Το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα να προβάλλεται μια επιθυμητή και όχι η πραγματική εικόνα του εαυτού μας, χωρίς περιορισμούς και συνέπειες
- Πολύωρη απασχόληση στο Διαδίκτυο
- Παραμέληση των σχολικών και εξωσχολικών υποχρεώσεων
- Έλλειψη ύπνου
- Ψυχικές διαταραχές (κατάθλιψη – αγχώδεις διαταραχές)
- Έλλειψη κοινωνικών δραστηριοτήτων
- Ανάγκη απεξάρτησης σε βαριές καταστάσεις (Μονάδα απεξάρτησης στο Νοσοκομείο Παίδων)
- Λήψη αντικαταθλιπτικών φαρμάκων για τον online εθισμό που μπορεί να οδηγήσει σε εξάρτηση από τα ίδια τα φάρμακα
Μέτρα
- Οι γονείς να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στα παιδιά τους , να τους ωθούν σε κοινωνικές και αθλητικές δραστηριότητες και να καθιερώσουν οικογενειακές δραστηριότητες που δεν εμπεριέχουν τη χρήση υπολογιστή και διαδικτύου
- Να συμμετέχουν στις δραστηριότητες των παιδιών τους στο Διαδίκτυο
- Ο υπολογιστής θα πρέπει να τοποθετείται σε δωμάτιο κοινής χρήσης από την οικογένεια και όχι στο δωμάτιο των παιδιών.
- Να εγκαταστήσουν και να χρησιμοποιήσουν προγράμματα ελέγχου της πρόσβασης σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες αλλά και του χρόνου παραμονής στο ιστό. Να βάζουν όρους όσον αφορά τον χρόνο που αφιερώνουν τα παιδιά στο Διαδίκτυο.
- Κρίνεται σκόπιμο να επιτρέπεται η πρόσβαση στο διαδίκτυο διότι συχνά ο αποκλεισμός οδηγεί στη μυθοποίηση, ενδιαφέρει ο σωστός έλεγχος και όχι η απόρριψη του διαδικτύου.
- Το σχολείο να ενημερώνει με εκδηλώσεις σαν τη σημερινή τους εφήβους για τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ορισμός
Ο όρος << σχολικός εκφοβισμός>> χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία εκτελείται
- εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία
- επιθετική συμπεριφορά
- με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε συμμαθητές από συμμαθητές τους, στα πλαίσια μιας διαπροσωπικής σχέσης, που χαρακτηρίζεται από δυσαναλογία εξουσίας, εντός και εκτός του σχολείου.
ΑΙΤΙΕΣ
- Η διαφορετικότητα, οτιδήποτε δηλαδή ξεφεύγει από το μέσο φυσιολογικό μπορεί να μην είναι εύκολα αποδεκτή.
- Τα παιδιά συχνά αντιγράφουν από τους γονείς απαξιωτικές συμπεριφορές σε άτομα που απλά διαφέρουν.
- Έχουν περισσότερο άγχος και ανασφάλεια από τους άλλους μαθητές
- Είναι εσωστρεφή, ήσυχα και ευαίσθητα, μοναχικά,
- με ελάχιστους ή και καθόλου φίλους,
- με χαμηλή αυτοεκτίμηση και ελλιπείς δεξιότητες επικοινωνίας
- φοβισμένα και με παθητική στάση απέναντι στη βία
- δύσκολα υπερασπίζονται τον εαυτό τους ή αντεπιτίθενται στους δράστες. Τις περισσότερες φορές, αντιδρούν στη θυματοποίησή τους με απόσυρση, κλάμα ή θυμό.
- Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ φαίνονται σίγουρα για τον εαυτό τους
- Δεν έχουν μάθει να συνάπτουν σχέσεις
- Δεν ενδιαφέρονται για τους άλλους
- Δεν νιώθουν τύψεις για ό,τι κάνουν
- Είναι ενεργητικά και υπερδραστήρια, επιθετικά
- Επιρρεπή σε παραβίαση κανόνων και σε αντικοινωνικές συμπεριφορές
- Ικανά να ξεφεύγουν από δύσκολες καταστάσεις
- Παρορμητικά, κακόκεφα, ευερέθιστα
- Τα περισσότερα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού συμβαίνουν μπροστά σε παρατηρητές
- Οι ίδιοι βρίσκονται σε δίλημμα
Αν παρέμβουν εντός 10΄τα δεδομένα δείχνουν ότι το γεγονός θα σταματήσει εκείνη τη στιγμή, άρα δε θα εξελιχθεί σε κάτι χειρότερο με τη μορφή βίας
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
- Τα παιδιά που πέφτουν επαναλαμβανόμενα θύματα σχολικού εκφοβισμού εμφανίζουν καταθλιπτική συμπτωματολογία και συχνά αυτοκτονικό ιδεασμό. Δυστυχώς, πολλά παιδιά στον κόσμο έχουν οδηγηθεί στην αφαίρεση της ζωής τους και παρά την ενημέρωση των τελευταίων ετών, τέτοια φαινόμενα εξακολουθούν να υπάρχουν.
- Συχνά ακούγεται η ένσταση ότι στο σχολικό περιβάλλον ανέκαΘεν υπήρχαν ανώδυνα περιπαικτικά περιστατικά συνομηλίκων. Η απάντηση είναι ότι ποτέ αυτά τα περιστατικά δεν ήταν ανώδυνα. Πάντα επηρέαζαν και επηρεάζουν την ψυχική υγεία των παιδιών και κατά συνέπεια των ενηλίκων.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
- συζήτηση και ενημέρωση των παιδιών από τους καθηγητές για τα δικαιώματα τους, αλλά και τους κανόνες συμπεριφοράς στο σχολείο
- εύρεση κατάλληλων τρόπων έκφρασης της επιθετικότητας, όπως τα αθλήματα και η τέχνη καθώς και κατάλληλο πλαίσιο για ανάδειξη της ομαδικής συνεργασίας και της ευγενούς άμιλλας
- ουσιαστική και αποτελεσματική εποπτεία κατά τα διαλείμματα, ιδίως στους χώρους όπου είναι πιθανό να συμβούν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού από μαθητές, όπως οι τουαλέτες, αποθήκες, εργαστήρια, κλπ
- συζήτηση και ενημέρωση των παιδιών από τους καθηγητές για τα δικαιώματα τους, αλλά και τους κανόνες συμπεριφοράς στο σχολείο
- εύρεση κατάλληλων τρόπων έκφρασης της επιθετικότητας, όπως τα αθλήματα και η τέχνη καθώς και κατάλληλο πλαίσιο για ανάδειξη της ομαδικής συνεργασίας και της ευγενούς άμιλλας
- ουσιαστική και αποτελεσματική εποπτεία κατά τα διαλείμματα, ιδίως στους χώρους όπου είναι πιθανό να συμβούν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού από μαθητές, όπως οι τουαλέτες, αποθήκες, εργαστήρια, κλπ
Γραμμές βοήθειας: 1056 για παιδιά και γονείς
Μπορείτε να καλέσετε από κινητό χωρίς μονάδες, από καρτοτηλέφωνο χωρίς κάρτα ή από το σπίτι χωρίς να χρεωθείτε και οι κλήσεις είναι ανώνυμες και εμπιστευτικές.
Η Γραμμή λειτουργεί 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες τη μέρα και απαντούν κοινωνικοί λειτουργοί ή ψυχολόγοι.
1058 Τμήμα δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος
800 11 32 000 Συνήγορος του Πολίτη-Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού
116-111 Γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων της ΕΨΥΠΕ
6 Μαρτίου – Ημέρα κατά της σχολικής Βίας
Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο…
Ας βγει κι απ’ τη ζωή μας!