- 11 Δεκεμβρίου, 2017
Β. Χατζηκυριάκος: ΣΤΟΝ ΑΠΟΗΧΟ ΤΟΥ ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Ε.
γράφει ο Βαγγέλης Χατζηκυριάκος
Με αφορμή το τριήμερο τακτικό συνέδριο της Κ.Ε.Δ.Ε που ολοκληρώθηκε στα Γιάννενα στις 3.12.2017, εκθέτω τις ακόλουθες απόψεις και προβληματισμούς σχετικά με το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης σήμερα και την σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση από την Κυβέρνηση.
Οι θεματικές ενότητες του συνεδρίου, αφορούσαν το σύνολο των λειτουργιών της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης και την αναγκαιότητα μιας τολμηρής μεταρρύθμισής της.
Μιας μεταρρύθμισης, που επιβάλλεται επιτακτικά, στις συνθήκες που ζούμε. Η πρωτοφανής χρηματοπιστωτική κρίση και ύφεση που βιώνει, εδώ και αρκετά χρόνια η χώρα μας και τα τεράστια προβλήματα που προκάλεσαν στο παραγωγικό και κοινωνικό ιστό ανέδειξαν όλες τις παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος.
Αποδείχθηκε στη πράξη ότι το Κεντρικό Κράτος δεν είναι ικανό να αντιμετωπίσει από μόνο του, τα προβλήματα που το ίδιο δημιούργησε, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στην ανεργία, στη μετανάστευση και στη φτωχοποίηση μεγάλο μέρος των Ελλήνων.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, υπέστη τεράστιες μειώσεις στους πόρους της και το προσωπικό της δίνει μάχες επιβίωσης, ανθρωπιάς, αλληλεγγύης και στήριξης με κάθε τρόπο της κοινωνικής συνοχής.
Αναγκαιότητα αλλαγών
Τίθεται θέμα αλλαγής της οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους και των θεσμών του. Στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής, είναι αναγκαίο η Τοπική Αυτοδιοίκηση να καταστεί πυλώνας της νέας παραγωγικής και αναπτυξιακής πορείας της Χώρας και γνήσιος θεσμικός εκφραστής ενός νέου Κράτους ανάπτυξης, κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής.
Η Αποκέντρωση και η Επιχειρηματικότητα θα πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, ώστε να έλθουν καλύτερες μέρες. Και για να έλθει η αλλαγή αυτή, χρειάζεται να διευρυνθεί η Αποκέντρωση σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας στον πολίτη.
Είναι μονόδρομος να ενισχυθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε ο Δήμος να καταστεί:
-Φορέας ενός νέου τοπικού αναπτυξιακού προγραμματισμού, που θα προωθεί τη βιώσιμη ανάπτυξη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
-Φορέας παροχής υπηρεσιών στους πολίτες, με έμφαση στις κοινωνικές υπηρεσίες και στόχο τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής.
Συνταγματική αναθεώρηση και σχεδιαζόμενη αλλαγή στη διοικητική μεταρρύθμιση
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι απαραίτητο είναι, να ανατραπεί η σημερινή οργάνωση και λειτουργία του αναποτελεσματικού Κράτους και να δώσει τη θέση της, σε μια νέα διακυβέρνηση με εξέχοντα το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αξιοποιώντας την ευκαιρία της σχεδιαζόμενης συνταγματικής αναθεώρησης.
Τελευταία γίνεται εμφανές ότι το πολιτικό μας σύστημα αντιμετωπίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση με μια στενόμυαλη λογική. Διολισθαίνει σε λύσεις, που αποτελούν οπισθοδρόμηση σε σχέση με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, αλλά και με τα ως τώρα κεκτημένα, που οριοθετούν το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η συνεχής και αυθαίρετη συρρίκνωση τόσο των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, όσο και της χρηματοδότησης των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα μιας δυσάρεστης πραγματικότητας. Με τη κρίση, η Κεντρική Εξουσία έγινε πιο συγκεντρωτική. Η Συνταγματική Αναθεώρηση πρέπει να οδηγήσει σε μια νέα πολύ-επίπεδη διακυβέρνηση της χώρας.
Η Κυβέρνηση στην επιτροπή που δημιούργησε για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, διόρισε δύο μέλη της από τη δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση και καθόλου τυχαία, κανένα από τη πρωτοβάθμια, τους 325 δήμους της χώρας.
Προς νέο εκλογικό σύστημα στη τοπική αυτοδιοίκηση
Γίνεται πολύς λόγος για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος στη τοπική αυτοδιοίκηση και επίκειται η κατάθεση νόμου για τη καθιέρωση στην εκλογή των αιρετών της, της απλής αναλογικής.
Το κυρίαρχο ζήτημα, ασφαλώς και δεν είναι η καθιέρωση της απλής αναλογικής για την ανάδειξη των αιρετών, αλλά η ουσία της υπόθεσης, δηλαδή η αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού.
Το όποιο σύστημα ψηφισθεί θα πρέπει να εξασφαλίζει αποτελεσματικότητα στη διακυβέρνηση του Δήμου. Ελλοχεύει ο κίνδυνος να είναι ο Δήμαρχος, από το σύστημα εκλογής, χωρίς πλειοψηφία, όμηρος συνιστωσών, προσωπικών επιλογών, μικροσυμφερόντων και διαφορών, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η διοίκηση του Δήμου και τη διάλυσή του.
Όσο για τη παιδεία των συναινέσεων, που φέρεται ως επιχείρημα από φορείς που σχεδιάζουν την θέσπιση του νόμου, τα λόγια είναι περιττά. Η εικόνα της κεντρικής πολιτικής σκηνής, ως παράδειγμα και μάλιστα στη δίνη της κρίσης που επιβάλλει την εθνική συνεννόηση, μιλάει από μόνη της.. Πόσο μάλλον όταν γίνεται λόγος, για τις μικρές κοινωνίες και το επίπεδο του πολιτικού πολιτισμού που τις διακρίνει. Ανάγκη κυβερνησιμότητας υπάρχει και αυτό πρέπει να αποτελέσει το πυρήνα της νομοθετικής παρέμβασης.
Συμπερασματικά, η αυτοδιοίκηση ενωμένη, απαιτεί τη μεγάλη αλλαγή. Μια ριζική μεταρρύθμιση στο κράτος, με ισχυρούς Δήμους και τους πολίτες πρωταγωνιστές
Να αλλάξει το Κράτος, τις ζωές μας, την Ελλάδα
Αιχμή της μεταρρύθμισης του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ πρέπει να είναι η αποκέντρωση , η μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων, η τοπική ανάπτυξη και στόχος να γίνει η αυτοδιοίκηση κεντρικός πυλώνας της νέας αναπτυξιακής πορείας της Χώρας.
Οι Δήμοι να διαχειρίζονται οι ίδιοι τα χρήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και να έχουν αποφασιστικό ρόλο στο σχεδιασμό των έργων και παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα( ΕΣΠΑ, Δημόσιες Επενδύσεις)
Ουσιαστικός διάλογος μεταξύ Κεντρικής Εξουσίας και Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα οδηγήσει στη μεταρρύθμιση του Κράτους.
Κυρίαρχο ζήτημα είναι η οικονομική της ανεξαρτησία, η λειτουργική της αυτοτέλεια και η αποτελεσματικότητα στη διακυβέρνηση, με εκλογικό σύστημα που θα εξασφαλίζει τη κυβερνησιμότητα.
Για μια ισχυρή και λειτουργική αυτοδιοίκηση πυλώνα της Δημοκρατίας και άμεσο συμπαραστάτη του πολίτη.