- 9 Μαΐου, 2017
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΑΝΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΛ ΑΛΜΥΡΟΥ
Τη Δευτέρα 8-5-17 και ώρα 11:30π.μ. πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου Αλμυρού εκδήλωση με θέμα το νεανικό άγχος. Η εν λόγω παρουσίαση έλαβε χώρα στο πλαίσιο επιμόρφωσης που έγινε στη Διευθύντρια καθώς και σε εκπαιδευτικούς της σχολικής μας μονάδας από το Κέντρο Ψυχικής Υγείας Βόλου σχετικά με το θέμα αυτό και ειδικότερα τη διαχείριση του άγχους των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Στόχο αποτέλεσε η συνδρομή του σχολείου, ως αναπόσπαστου τμήματος της κοινωνίας, στην αποδέσμευση των μαθητών μας από το άγχος και στη βίωση μιας ισορροπημένης και ήρεμης καθημερινότητας.
Ομάδα μαθητών αποτελούμενη από τους Κωτούλα Νικόλαο, Μάμαλη Σπυρίδωνα, Τσαμπίρα Κωνσταντίνο και Χορταριά Ξενιά μοίρασε ερωτηματολόγια στους μαθητές, έκανε γραφήματα με βάση τις απαντήσεις που δόθηκαν και γενικά επεξεργάστηκε, με την καθοδήγηση των καθηγητριών, ένα ιδιαίτερα πλούσιο υλικό με στόχο τη δυνατότητα σφαιρικής εποπτείας του θέματος. Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν, καθώς και όλη η προβληματική του, εκτέθηκαν στους μαθητές του σχολείου μας σε μια ευσύνοπτη παρουσίαση, η οποία έθιγε πολλές πτυχές του φαινομένου αυτού. Είναι γεγονός ότι το άγχος είναι μια συγκινησιακή κατάσταση, η οποία λειτουργεί συνήθως καταδυναστευτικά για τον άνθρωπο, ένας άσπονδος εχθρός του. Είναι στο χέρι όλων μας αυτόν τον εχθρό να τον μετατρέψουμε σε σύμμαχο, αμφισβητώντας την παντοδυναμία του προκειμένου να επιτύχουμε μία θέαση του κόσμου απαλλαγμένη από τα δεσμά του.
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΧΡ. ΜΑΡΔΑΚΗ
Σας παραθέτουμε τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου:
Ένας από τους πιο καταλυτικούς παράγοντες που προκαλούν άγχος, κυρίως σε έναν μαθητή, αποτελούν οι εξετάσεις (κάθε είδους). Στα πρώτα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου που απευθύνονταν στους μαθητές του λυκείου μας παρατηρούμε πως αυτό που τους προκαλεί περισσότερο άγχος είναι το αν θα είναι σε θέση να δώσουν μία ολοκληρωμένη απάντηση στις ερωτήσεις που απαιτούνται. Επιπρόσθετα στον ίδιο βαθμό πρόκλησης άγχους βρίσκεται ο φόβος για λάθη επιπολαιότητας και απροσεξίας καθώς επίσης και ο φόβος της μη ανάκλησης των απαραίτητων πληροφοριών για την απάντηση των ερωτήσεων. Τέλος, οι λιγότερες απαντήσεις αφορούσαν στον φόβο μίας ενδεχόμενης αποτυχίας ή της μη επίτευξης του προσδοκώμενου στόχου ή της έλλειψης του απαιτούμενου χρόνου.
Στην συνέχεια, στην ερώτηση ποιοί είναι οι τρόποι εκδήλωσης του άγχους, η απάντηση με τις περισσότερες ψήφους είναι ότι αντιδρούν με νευρικότητα. Έπειτα οι αϋπνίες και η εφίδρωση κατέχουν δευτερεύοντα ρόλο στις επιλογές των μαθητών ενώ παρακάτω παρατίθενται οι απαντήσεις που αφορούν στην εχθρική και απότομη αντίδραση , στη δύσπνοια , στις τάσεις λιποθυμίας , στους σωματικούς πόνους , στο ρίγος και άλλα.
Προχωρώντας στην επόμενη ερώτηση, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι γονείς διαδραματίζουν έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο ως εξωτερικός παράγοντας άγχους στους νέους. Αυτό συμβαίνει, διότι οι γονείς έχουν κάποια απωθημένα ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό του παιδιού, πράγμα το οποίο τους οδηγεί στην έκφραση αγχώδους συμπεριφοράς προς το παιδί τους. Ακόμη, συγκρίνοντας την επίδοση του παιδιού τους με αυτή άλλων συμμαθητών του επιδιώκουν με κάθε τρόπο να γίνει το παιδί τους καλύτερο από τους υπόλοιπους, επιθυμία η οποία εδράζεται σε αγχώδη τρόπο αντιμετώπισης. Άλλοι δύο αλληλένδετοι στρεσσογόνοι παράγοντες είναι αφενός μεν η γενικότερη κρίση της εποχής μας, αφετέρου δε η ανεργία. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές είναι συνειδητοποιημένοι και έχουν επίγνωση του τι θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον. Οι δυσχερείς συνθήκες ζωής, η φτώχεια, η ανεργία και γενικότερα το κοινωνικο-πολιτικο–οικονομικο κλίμα, ώθησαν τους μαθητές στην επιλογή της συγκεκριμένης απάντησης. Το εξωτερικό περιβάλλον, όπως βλέπουμε (Φροντιστές, Καθηγητές, Φίλοι και συγγενικό περιβάλλον) συμβάλλουν σε μικρότερο βαθμό.
Όπως αναφέρουν πολλοί καλλιτέχνες η μουσική είναι ένας άλλος κόσμος μέσα στον οποίο ο άνθρωπος ξεχνά και αφήνει πίσω του οτιδήποτε τον στενοχωρεί και τον λυπεί. Έτσι λοιπόν οι μαθητές , επιδοκιμάζουν την άποψη αυτή και θέτουν ως πρωταρχικό τρόπο αντιμετώπισης του άγχους τη μουσική , η οποία πολλές συνδυάζεται με γυμναστική ή κάποια άλλη διασκέδαση. Άλλοι ωστόσο επιδίδονται στο φαγητό και σε συζητήσεις με
συμμαθητές και φίλους , επιτυγχάνοντας έναν εποικοδομητικό διάλογο ο οποίος λειτουργεί αδιαμφισβήτητα αγχολυτικά.