• 22 Δεκεμβρίου, 2015

22 Δεκεμβρίου 1976: Ο υποσμηναγός Γιολδάσης που θυσιάστηκε για να σώσει τον Αλμυρό

22 Δεκεμβρίου 1976: Ο υποσμηναγός Γιολδάσης που θυσιάστηκε για να σώσει τον Αλμυρό

O Νίκος Γιολδάσης γεννήθηκε στην Κοζάνη την 21η Μαΐου 1947.
Κατά διάρκεια της εξέλιξης του Σχολικού Έτους του 1966 και κατά το χειμωνιάτικο εκείνο πρωινό που πρόβαλε δειλά – δειλά στον ορίζοντα (πρώτες πρωινές ώρες) και που εκδηλώθηκε φωτιά και κάηκε το Β΄ Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης και αφού οι πύρινες γλώσσες της φωτιάς έφθαναν στα δεκάδες μέτρα ύψους, ο μοναδικός ο οποίος αψήφησε τις φλόγες και τον κίνδυνο και εισήλθε στο φλεγόμενο γραφείο των δασκάλων και πέταγε έξω από το παράθυρο, ό,τι από το αρχείο του σχολείου έβρισκε μπροστά του, με σκοπό να περισωθεί αυτό, ήταν ο Νικόλαος Γιολδάσης.
Γαλουχείται με την ιδέα του Αεροπροσκοπισμού και στις 20 Νοεμβρίου 1967 εισέρχεται στο Α’ Έτος της Σχολής Ικάρων, με σειρά επιτυχίας 35ος μεταξύ 120 εισαχθέντων. Στις 3 Απριλίου 1971 αποφοίτησε από την Σχολή με τον βαθμό του Ιπταμένου Ανθυποσμηναγού. Η σειρά εξόδου επιτυχίας από την Σχολή, ήταν 8ος. Στις 22 Απριλίου 1971 τοποθετείται στην 114 Πτέρυγα Μάχης (Π.Μ.)
Στις 21 Φεβρουαρίου 1973, ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Νικόλαος Γιολδάσης, μεταβαίνει εθελοντικά στο ΚΕΟΑΧ Ολύμπου, όπου υπάρχουν οι εγκαταστάσεις εκπαίδευσης των Καταδρομέων Χιονοδρόμων και εκπαιδεύεται μαζί τους, προκειμένου να δύναται, σε περίπτωση που βρεθεί σε ένα παρόμοιο περιβάλλον, μετά από πιθανή πτώση του αεροσκάφους του, να επιβιώσει και να συνεχίσει την αποστολή του επιτυχώς!
Στα πλαίσια κοινών ασκήσεων του ΝΑΤΟ, μεταβαίνει στις 22 Απριλίου 1974 στην Άγκυρα, πραγματοποιώντας (κατόπιν εντολής του ΓΕΑ) χαμηλή πτήση, με σκοπό την αναγνώριση καινούργιων στόχων στο εσωτερικό της Τουρκίας και χωρίς να τον εντοπίσουν τα RADARS, φθάνει στο αεροδρόμιο της Άγκυρας, ΜΕΤΑ ΑΠΟ 25 ΛΕΠΤΑ ΠΤΗΣΗΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΕΔΑΦΟΣ, με αποτέλεσμα και οι Αμερικανοί, οι οποίοι συντονίζουν την άσκηση, να δίνουν συγχαρητήρια στον Έλληνα Πιλότο για το παραπάνω επίτευγμα!
Στις 20 Ιουνίου 1974 προάγεται στον βαθμό του Υποσμηναγού. Στα γεγονότα του 1974 (20 Ιουλίου 1974), όπου σημειώθηκε η εισβολή των τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο, ο Νίκος συμμετείχε προβαίνοντας σε αναχαιτίσεις τουρκικών αεροσκαφών προκειμένου να διασφαλίσει τον εναέριο χώρο της Πατρίδας μας, με περιπολίες από τον Έβρο μέχρι και το Καστελλόριζο.
Το πρώτο 10ήμερο του μηνός Φεβρουαρίου του 1975, επιλέγεται ως ένας εκ των ικανοτέρων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας μας και μαζί με άλλους τέσσερις συναδέλφους του, μεταβαίνει στις 14 Φεβρουαρίου 1975 στην για να εκπαιδευτεί, στο αεροσκάφος Mirage F-1C και στην συνέχεια να επιστρέψουν μαζί με αυτά στην Ελλάδα, καθότι αυτά ήταν το νέο απόκτημα της Πολεμικής μας Αεροπορίας.
Στις 22 Μαρτίου 1976 τον μεταθέτουν στην 111 Π.Μ. και ειδικότερα στην 341 Μοίρα Αναχαιτήσεως Ημέρας της παραπάνω Πτέρυγας.

ΑΥΤΟΘΥΣΙΑ
Στις 22 Δεκεμβρίου 1976, κατά την εκτέλεση διατεταγμένης πτήσεως δι’ οργάνων, εις σχηματισμό δυάδας, ο Υποσμηναγός (Ι) Γιολδάσης Νικόλαος είχε προγραμματιστεί ως Νο1 αεροσκάφος. Αμέσως μετά την απογείωση και ενώ το αεροσκάφος του βρισκόταν σε ύψος περίπου 2.000 ποδών (περίπου 650 μέτρα) από το έδαφος, εκδηλώθηκε φωτιά στον δεξιό κινητήρα του αεροσκάφους του, χωρίς προς τούτου τα όργανα του πιλοτηρίου να δείχνουν κάποιο οπτικό ή ηχητικό σήμα, η οποία ταχύτατα εξαπλώθηκε και στον αριστερό κινητήρα, με αποτέλεσμα να καούν τα πηδάλια της ουράς ανόδου – καθόδου του αεροσκάφους.
Σε κλάσματα δευτερολέπτου η φωτιά επεκτείνεται και στο εσωτερικό του cocpit (χώρος πιλοτηρίου), με αποτέλεσμα να αρχίσει να καίγεται και ο ίδιος ο χειριστής. Στην φάση αυτή μπορεί ακόμη να σωθεί, κάνοντας χρήση του αλεξιπτώτου του. Παρ’ όλα αυτά δεν εγκαταλείπει και προσπαθεί προφανώς να αποτρέψει την πτώση του αεροσκάφους του επί της κατοικημένης περιοχής του Αλμυρού, καθότι εάν συνέβαινε τούτο, τραγικές θα ήταν στην συνέχεια οι συνέπειες. Δεν του αρκεί αυτό όμως. Προσπαθεί εάν είναι δυνατόν, να διασώσει και το αεροσκάφος. Αφού διήλθε με το φλεγόμενο αεροσκάφος πάνω από τον Αλμυρό, σε ύψος μόνων οκτώ (8) μέτρων από το έδαφος, μόλις ξεπέρασε και τα τελευταία σπίτια του χωριού, προέβη σε εγκατάλειψη, κάνοντας χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος του αεροσκάφους, αλλά λόγω του μικρού ύψους, δεν στάθηκε δυνατόν να σωθεί, αφού δεν άνοιξε το αλεξίπτωτο.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, τον προήγαγε από την επομένη του θανάτου του στον βαθμό του Αντιπτεράρχου.
Σε ένδειξη ελάχιστης ευγνωμοσύνης, ο Δήμος Αλμυρού μετονόμασε την Πλατεία της Πόλης σε Πλατεία Υποσμηναγού (Ι) Νικολάου Γιολδάση.
Ο Δήμος Κοζάνης το 1981, προς τιμήν του συμπατριώτη της αεροπόρου, έδωσε το όνομά του σε πλατεία της πόλης και την ονόμασε Πλατεία Υποσμηναγού (Ι) Νικολάου Γιολδάση.
Στις 7 Νοεμβρίου 1988, στην μεγάλη αίθουσα τελετών της Λέσχης Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, η Αεροπορική Ακαδημία Ελλάδος του ΑΠΕΝΕΙΜΕ το ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΗΡΩΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΥΤΟΘΥΣΙΑΣ. Το βραβείο παρέλαβε ο υιός του αποβιώσαντος χειριστού, που την ημέρα θανάτου του πατέρα του ήταν μόλις 3 μηνών.


Σχετικά Άρθρα

Έπιασε κορυφή ο Αχιλλέας!

Έπιασε κορυφή ο Αχιλλέας!

Ο Αχιλλέας έφυγε νικητής από το γήπεδο ΕΤΒΑ, με σκορ 1-4 απέναντι στον γηπεδούχο Πηλέα και…
Με το δεξί στο πρωτάθλημα, σειρά τώρα ο ημιτελικός Κυπέλλου!

Με το δεξί στο πρωτάθλημα, σειρά τώρα ο ημιτελικός Κυπέλλου!

Με νίκη συνοδεύτηκε η πρεμιέρα της ομάδας Γυναικών του ΓΣΑ στο τοπικό πρωτάθλημα. Το απόγευμα του…
ΔΑΣ-ΟΤΑ: Συλλυπητήρια για τον θάνατο του Θανάση Πρίντζου

ΔΑΣ-ΟΤΑ: Συλλυπητήρια για τον θάνατο του Θανάση Πρίντζου

Από τηνΔΑΣ-ΟΤΑ Μαγνησίας λάβαμε και δημοσιεύουμε: Η ΔΑΣ-ΟΤΑ αποχαιρετά με βαθιά θλίψη τον συνάδελφο Θανάση Πρίντζο,…