- 14 Απριλίου, 2014
Περιβαλλοντικές δράσεις των Γυμνασίων Σούρπης και Πτελεού
Τα παρακάτω δελτία Τύπου λάβαμε από τα Γυμνάσια Σούρπης και Πτελεού, τα οποία αφορούν περιβαλλοντικές δράσεις των μαθητών. Το Γυμνάσιο Σούρπης, μαθητές και καθηγητές, με ιδιαίτερο μεράκι και όρεξη δημιούργησαν έναν πανέμορφο κήπο στο προαύλιο του Σχολείου, ενώ το Γυμνάσιο Πτελεού πραγματοποίησε επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περτουλίου. Αναλυτικά τα δύο δελτία Τύπου αναφέρουν τα παρακάτω:
«Ο Κήπος μας» από τους μαθητές του Γυμνασίου Σούρπης
Φτυάρια, τσουγκράνες, σκαλιστήρια, που έβγαλαν από την αποθήκη του σχολείου τους αλλά και σκαπτικό μηχάνημα για το όργωμα- εθελοντική προσφορά κατοίκου του χωριού τους- χρησιμοποίησαν οι μαθητές του Γυμνασίου Σούρπης για να διαμορφώσουν ένα αναξιοποίητο μέρος του προαύλιου χώρου του σχολείου τους και το αποτέλεσμα μετά από δύο μήνες προσπάθειας είναι η δημιουργία ενός κήπου με εποχιακά λουλούδια, αρωματικά βότανα και λαχανικά.
Με το έργο αυτό δίνεται ευκαιρία στους μαθητές για συμμετοχή, για δράση, για ενημέρωση και για απόκτηση γνώσεων για πολλά θέματα που συνδέονται με την αειφορία -εξοικονόμηση νερού, νέες μεθόδους καλλιέργειας, ανακύκλωση. Επίσης, τους δίνεται η δυνατότητα να γνωρίσουν τα τοπικά προϊόντα και να τα συνδέσουν με τη διατροφή και την υγεία.
Πηγή έμπνευσης είναι η δράση που έχει αναλάβει το Κ.Π.Ε Περτουλίου με τίτλο «Μαθαίνοντας τα μυστικά του σχολικού κήπου, εμπνεόμαστε και δημιουργούμε» και αποδέκτες τα σχολεία που έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν στην προσπάθεια να αλλάξει η φυσιογνωμία της παραδοσιακής αυλής δίνοντάς της χρώμα και άρωμα.
Η εθελοντική συμμετοχή των μαθητών, αλλά και η βοήθεια από τους κατοίκους του χωριού με την προσφορά σε εργαλεία και οργανική ύλη (κατάλληλο χώμα) ήταν από τα βασικά στοιχεία, ώστε να έρθουν σε επαφή τόσο οι μαθητές με δραστηριότητες που καθημερινά βλέπουν γύρω τους, όσο και να ευαισθητοποιηθούν οι γονείς με δράσεις του σχολείου και να γίνουν αρωγοί στην υλοποίηση προγραμμάτων που εκπονούνται σε αυτό.
Έμπνευση και δημιουργία στο σχολικό κήπο, ξεκινώντας με τη διευθέτηση του χώρου όπου επρόκειτο να δημιουργηθεί ο κήπος, με όργωμα της γης και ανανέωση του εδάφους, που έγινε με την προσθήκη νέου χώματος, έτοιμο πλέον να δεχτεί μέσα του το σπόρο που θα βλαστήσει και θα δώσει χρώματα, βοηθώντας την προσπάθεια των μαθητών και ανταμείβοντάς τους για την φροντίδα που έδειξαν τόσο καιρό, ώστε να βλαστήσει.
Ο κήπος οριοθετήθηκε σε τρία κομμάτια καθένα από την μεριά του να αναδείξει διαφορετικές πτυχές του όλου εγχειρήματος. Στο πρώτο κομμάτι φυτεύτηκαν πολύχρωμα εποχιακά λουλούδια κάνοντας με τη παρουσία τους γνωστή την βιοποικιλότητα της άνοιξης. Η εναλλαγή χρωμάτων από λουλούδι σε λουλούδι προσφέρει οπτική απόλαυση, ανάγκη που έχουν τα μάτια μετά από αρκετή ώρα πάνω από το λευκό και μαύρο των σελίδων του βιβλίου.
Πανσές, αλόη, βιολέτα, μολόχα, καλέντουλα, ζουμπούλι, γλαδιόλα εναλλάσσονται αρμονικά στο χώρο γειτονεύοντας με το δεύτερο κομμάτι του κήπου που διεκδικεί και αυτό από την μεριά του τη φροντίδα του δόκιμου κηπουρού-μαθητή. Η όραση παραχωρεί την θέση της τώρα στην όσφρηση και την αφή με τα αρωματικά φυτά και βότανα να θέλουν να ενεργοποιήσουν στους μαθητές αυτές τις δύο αισθήσεις που μάλλον υπολειτουργούν, αφού από τη μια η εικόνα-όραση του κόσμου της οθόνης και από την άλλη η αίσθηση της αφής του πληκτρολογίου κυριαρχούν αδιάλειπτα στην καθημερινότητα.
Το φασκόμηλο, το θυμάρι, η λεβάντα, ο δυόσμος, το δεντρολίβανο βρίσκονται ανάμεσα στα χρώματα της μιας μεριάς και το πράσινο, που κυριαρχεί στην άλλη, την τρίτη του κήπου, εκείνη των λαχανικών. Σε αυτό το κομμάτι του κήπου, στον λαχανόκηπο, έχουν οι μαθητές σπείρει όλα εκείνα που κάνουν τη διαφορά στο πιάτο μας, τα μικρά – άνηθο, μαϊντανό- τα ντροπαλά, που κρύβονται κάτω από τη γη –το κρεμμύδι και η πατάτα, αλλά και εκείνα που συνοδεύουν το κύριο πιάτο μας – αντίδια, ραδίκια, μαρούλι. Η παρέα του λαχανόκηπου μεγαλώνει με το κόλιανδρο, το μπαζί, το σκόρδο, το σέλινο, το σπανάκι, τα κρίταμα που διάσπαρτα μεγαλώνουν και περιμένουν να ξεδιψάσουν με το νερό που με τόση φροντίδα κατάφεραν να μεταφέρουν με λάστιχα που έστησαν οι μαθητές του σχολείου.
Παράλληλα με την καλλιέργεια του κήπου έγιναν κατασκευές που βοήθησαν να δημιουργηθεί ένα ενιαίο σύνολο, που περιλαμβάνει ξύλινα παρτέρια υπερυψωμένα, με τη χρήση παλετών, πολύχρωμες ζαρντινιέρες σε διαφορετικά επίπεδα χρησιμοποιώντας ως μέσο παλιά λάστιχα αυτοκινήτων, φαγωμένο κορμό δέντρου ως γλάστρα για λουλούδια και ξύλινο φράκτη με πασαλίκια σε διάφορα χρώματα αλλά και πτυσσόμενο, που χρωμάτισαν οι μαθητές και οριοθετούν τον κήπο.
Η δημιουργία του κήπου στον αύλειο χώρο του σχολείου, με συντονιστές της προσπάθειας τους καθηγητές Καλοδήμου Ιωάννα και Μαρσουβανίδη Μιχαήλ, είχε ως στόχο τη βιωματική διδασκαλία η οποία ενθαρρύνει τους μαθητές να συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία της μάθησης, να αναπτύξουν φιλική στάση και διάθεση προς το περιβάλλον μέσα από το σχολικό κήπο, να κατανοήσουν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ των οργανισμών, τους προτρέπει να ερευνούν, τους ενεργοποιεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα μέσα από τα πολλά γνωστικά αντικείμενα που καλούνται να χρησιμοποιήσουν και με έμμεσο τρόπο τους βοηθά, ώστε να εξελιχθούν σε ευαίσθητους περιβαλλοντικά πολίτες.
Στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περτουλίου οι μαθητές του Γυμνασίου Πτελεού
Το Γραμματίκειο Γυμνάσιο Πτελεού πραγματοποίησε επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περτουλίου -Κ.Π.Ε.- στα πλαίσια περιβαλλοντικού προγράμματος που υλοποιεί κατά το τρέχον σχολικό έτος. Κατά την διήμερη φιλοξενία που του παρείχε το Κ.Π.Ε σε ξενώνα του Περτουλίου, οι μαθητές του σχολείου παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αειφόρο ελατόδασος».
Στόχος του προγράμματος ήταν να δημιουργήσει γνωστικό υπόβαθρο στους μαθητές, να τους φέρει σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον, να τους ευαισθητοποιήσει, ώστε να αντιλαμβάνονται τα προβλήματα γύρω τους, να προτείνουν λύσεις και να ενεργούν για την επίτευξή τους. Επιπλέον στόχευε στην διαμόρφωση στάσεων, αξιών και κινήτρων, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν ενδιαφέρον και διάθεση για κοινωνική συμμετοχή.
Η επίσκεψη των μαθητών στο Κ.Π.Ε Περτουλίου εντάσσεται στις δράσεις που έχει αναπτύξει το Γυμνάσιο Πτελεού, ώστε με παράλληλες υποστηρικτικές ενέργειες να εμπλουτίζεται το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου. Όπως αναφέρει ο διευθυντής του Γυμνασίου Πτελεού Περικλής Φασουράκης «αρωγός στην τυπική εκπαίδευση στα πλαίσια του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος είναι και η άτυπη εκπαίδευση και συγκεκριμένα η περιβαλλοντική με στόχο οποιαδήποτε διάχυση πληροφορίας και γνώσης σε όλη τη διάρκεια της ζωής των μαθητών. Η εκπόνηση του περιβαλλοντικού προγράμματος αποσκοπεί στη διαμόρφωση μαθητών με οικολογική συνείδηση που να σκέπτονται, να ενεργούν και να οργανώνουν τις δραστηριότητές τους με γνώμονα τη προστασία του περιβάλλοντος και να αισθάνονται ως τμήμα και στοιχείο του» συμπληρώνει ο ίδιος.
Οι δράσεις που ακολούθησαν οι μαθητές του σχολείου περιελάμβαναν αφενός το θεωρητικό μέρος, εντός του Κ.Π.Ε, παράλληλα με εργαστηριακές δραστηριότητες σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, με τη χρήση φύλλων εργασίας και αφετέρου εργασίες πεδίου σε καθορισμένη δασική διαδρομή εντός του πανεπιστημιακού δάσους Περτουλίου.
Συγκεκριμένα την πρώτη μέρα έγινε παρουσίαση, με προβολή οπτικοακουστικού υλικού από του υπευθύνους του Κ.Π.Ε, του δασικού οικοσυστήματος της περιοχής με εκτενή αναφορά στην πανίδα και χλωρίδα του δάσους καθώς και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το δάσος από την ανθρώπινη παρέμβαση.
Με διαδραστικό υλικό που χρησιμοποίησαν οι μαθητές μπόρεσαν να κατανοήσουν έννοιες όπως η αποψίλωση των δασών σε παγκόσμια κλίμακα, η καταστροφή τους από την όξινη βροχή, η παράνομη υλοτομία, το πρόβλημα του θερμοκηπίου, η καταστροφή του όζοντος αλλά και η αειφόρος ανάπτυξη ενός δάσους σε περιοχές προστατευόμενες έχοντας ως γνώμονα τη χρηστή διαχείρισή του.
Με τα φύλλα εργασίας, που ακολούθησαν του θεωρητικού μέρους, έγινε η εμπέδωση όλων των παραπάνω με δραστηριότητες που δεν κινήθηκαν μόνο στον γνωστικό τομέα αλλά επεκτάθηκαν και στον συναισθηματικό, αξιοποιώντας δυνατότητες που τις περισσότερες φορές μένουν ανεκμετάλλευτες στα πλαίσια του τυπικού εκπαιδευτικού προγράμματος.
Τη δεύτερη μέρα πραγματοποιήθηκε δράση πεδίου, ώστε το θεωρητικό υπόβαθρο που κατακτήθηκε την πρώτη μέρα να συνδυαστεί με βιωματική προσέγγιση στο χώρο του Πανεπιστημιακού δάσους που καταλαμβάνει έκταση 25.000 περίπου τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Η χιονόπτωση κατά την προηγούμενη μέρα της επίσκεψης, έκανε την πεζοποριακή διαδρομή των 3 περίπου χιλιομέτρων που ακολούθησαν οι μαθητές μέσα στο δάσος, με τη μελωδική συνοδεία των φτερωτών φίλων , μαγευτική, συνδυάζοντας την εκπαιδευτική δραστηριότητα με την αναψυχή.
Περπατώντας σε δασικό μονοπάτι υβριδογενούς ελάτης και χρησιμοποιώντας κατάλληλα όργανα έμαθαν να προσανατολίζονται στο δάσος, παρατήρησαν από κοντά τη διάβρωση του εδάφους, έκαναν μετρήσεις της θερμοκρασίας του αέρα του νερού και της υγρασίας του εδάφους, κατανόησαν τι σημαίνει ορθή διαχείριση ενός προστατευόμενου δάσους – οριοθέτηση περιοχών και εκ περιτροπής εκμετάλλευση της ξυλείας – ανακάλυψαν τη βιοποικιλότητα του δάσους βλέποντας από κοντά μικρές συστάδες οξιάς, σφένδαμου, φλαμουριάς, δρυούς αλλά και πολλά ίχνη πάνω στο χιόνι της πλούσιας πανίδας της περιοχής.
Με την εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποίησαν στο δασικό οικοσύστημα του Περτουλίου οι μαθητές του Γραμματίκειου Γυμνασίου Πτελεού και οι συνοδοί καθηγητές Αρχοντή Βασιλική, Πλαβός Ελευθέριος και Μαρσουβανίδης Μιχαήλ μπόρεσαν να ζήσουν μια ξεχωριστή εμπειρία, να ανταλλάξουν απόψεις με τους υπευθύνους του Κ.Π.Ε σε θέματα φυσικού περιβάλλοντος και να γνωρίσουν ερευνητικά προγράμματα που συμβάλλουν στην αειφόρο διαχείριση του δάσους, προσφέροντας το έναυσμα για περαιτέρω καλλιέργεια, ενασχόληση, ευαισθητοποίηση και προβληματισμό με σχετικά θέματα μέσα στη τάξη.